پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 86561
منبع : خبرگزاری ايرنا
شهردار قنوات قم:

ضدعفونی شهر قنوات قم با مشارکت شهروندان انجام شد

قم نيوز : شهردار قنوات قم گفت: ضدعفونی مناطق مختلف شهر به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با مشارکت شهروندان انجام شد و این کار همچنان ادامه دارد.
ضدعفونی شهر قنوات قم با مشارکت شهروندان انجام شد
ضدعفونی شهر قنوات قم با مشارکت شهروندان انجام شد
به گزارش قم نیوز رضا شکاری پیرامون اقدامات انجام‌شده توسط ستاد مدیریت بحران شهر قنوات برای مقابله با ویروس کرونا، افزود: در این رابطه با مشارکت فعال مردم، مواد ضدعفونی‌کننده تهیه و با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی و آتش‌نشانی معابر شهری با کمک همشهریان ضدعفونی شد.

رییس ستاد مدیریت بحران شهر قنوات ادامه داد: با توجه به اینکه قنوات در نزدیکی کلان‌شهر قم واقع‌شده است، خصوصیاتی همچون شباهت اقلیمی، فاصله کوتاه با قم، حضور سرریز جمعیتی به سمت قنوات و مهمان‌نوازی مردم این شهر، مدیریت شهری را بر آن داشته که باظرافت و دقت بیشتری نسبت به رصد بیماری و همچنین برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل آن در شهر قنوات، اقدام نماید.

وی افزود: درهمین راستا بلافاصله و پس از اعلام خبر مشاهده بیمار درشهر قم، نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر قنوات با حضور نخبگان شهر، مدیران دستگاه‌های نظامی، انتظامی، بهداشتی، مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌های خدمت رسان شهر، برگزار و اقدامات پیشگیرانه برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

شکاری گفت: تعطیلی بازارهای هفتگی در سطح شهر قنوات،‌ جلوگیری از فعالیت فروشندگان دوره‌گرد،‌ مشارکت کسبه برای تعطیلی موقت اماکن پرخطر همچون سفره‌خانه‌ها و گیم نت‌ها، مذاکره با ائمه جماعات و مساجد برای رعایت بیشتر موارد بهداشتی و مذاکره با سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولین هیات های مذهبی برای تعطیلی موقت برنامه‌های مذهبی به‌صورت دسته‌جمعی ازجمله اقداماتی بود که به همین منظور صورت گرفت.

وی افزود: همچنین ضدعفونی اماکن پرتردد مثل مساجد و سازمان‌های خدمت رسان، توزیع دستکش یک‌بارمصرف و ماسک بین رانندگان تاکسی مسیر قم به قنوات، آموزش شهروندان با استفاده از فضای مجازی و بهره‌مندی از ظرفیت روحانیت برای اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در این موضوع،‌ از دیگر اقدامات ستاد مدیریت بحران شهر قنوات است.

وی با تاکید به‌ضرورت مشارکت مردمی در مدیریت بحران‌ها و تقویت حضور شهروندان و سازمان‌های مردم‌نهاد و بسیج در این مواقع حساس،‌ افزود: مدیریت شهری در شهر قنوات با در نظر گرفتن دغدغه‌ها و محدودیت‌های موجود به‌جای منتظر ماندن ارائه خدمات از طریق دستگاه‌های بالادستی با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار خود و بهره‌مندی از مشارکت فعال مردمی، به جد وارد میدان مقابله با گسترش ویروس کرونا در این شهر شد.

شهردار قنوات قم گفت: نسل جوان شهر قنوات که شاهد روزهای پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نبوده‌اند، با دیدن مشارکت‌های فعال مردمی و همدلی شهروندان برای عبور از مشکلات، روزهای انقلاب برایشان تداعی شده‌است.

وی همچنین به فعالیت‌های بانوان شهر قنوات که به‌صورت خودجوش اقدام به تولید تجهیزات بهداشتی زیر نظر مرکز بهداشت، مدیریت شهری و بسیج نموده‌اند، اشاره کرد و اظهار داشت: در همین رابطه نیازهای اولیه شهروندان در خود شهر تولید و توزیع می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد که از روز نخست شیوع بیماری درشهر قم تابه‌حال پنج مرتبه ستاد مدیریت بحران شهر قنوات تشکیل‌شده است و ضمن ارزیابی اقدامات انجام‌شده، تصمیم‌گیری‌های جدید را اتخاذ کرده است.

شکاری همچنین به مصوبه پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر قنوات که با حضور بخشدار محترم، بسیج و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد اشاره کرد و اظهار داشت: با مشارکت بخشداری، مرکز بهداشت، شورا و شهرداری قنوات، دهیاری مبارک‌آباد و بسیج، نسبت به تب سنجی و همچنین سنجش اکسیژن افرادی که وارد شهر قنوات می‌شوند اقدام خواهد شد و خودروهایشان با مواد بهداشتی ضدعفونی می‌شود.

شهر قنوات در بخش مرکزی استان قم قرارگرفته و فاصله آن با شهر قم حدود ۱۰ کیلومتر است، این شهر در سال ۷۹ با ادغام روستاهای حاجی‌آباد لک‌ها، مرادآباد، والیجرد و حسن‌آباد ایجاد شد و از سابقه تاریخی قابل‌توجهی برخوردار است و گویش برخی از مردم ساکن در این شهر به زبان لکی است.
این شهر در مناطق خشک و کویری قم قرارگرفته است و درگذشته از طریق حفر قنات، آب موردنیاز مردم منطقه تامین می‌شد و به دلیل همین پیشینه تاریخی به نام شهر قنوات شناخته می‌شود.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

در حال حاضر ۸۳۰ نفر مبتلا یا مشکوک به کرونا در قم بستری هستند، در این استان ۲۵۶ مورد مثبت قطعی ابتلا به کرونا شناسایی و از هزار و چهار مورد نیز نمونه‌برداری شده است.

تاکنون حدود ۳۰ تن از شهروندان قمی براثر ابتلا به این بیماری جان‌باخته‌اند، در حال حاضر بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، علی ابن ابیطالب(ع)، امام رضا(ع) و شهید بهشتی به بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا اختصاص دارد.

به‌طور متوسط در روزهای اخیر روزانه ۲۰۰ مورد جدید مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و حدود ۲۰۰ تن بهبودیافته هم ترخیص می‌شوند.

بیماری کرونا ازنظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین جایی برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند و از حضور در اجتماعات به جد پرهیز کنند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ازپیش مورد تاکید کارشناسان است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcfytdc.w6dvvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما