شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : 88416
منبع : خبرگزاری ايرنا
رییس جهاد کشاورزی قم:

۳۰ هزار هکتار از مراتع قم به ملخ‌های بومی آلوده ‌شد

قم نيوز : رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کانون‌های اصلی پرورش و پیش روی ملخ در قم شناسایی ‌شده و ۳۰ هزارهکتار از مراتع استان به‌شدت به ملخ‌های بومی آلوده‌ شده‌است.
۳۰ هزار هکتار از مراتع قم به ملخ‌های بومی آلوده ‌شد
۳۰ هزار هکتار از مراتع قم به ملخ‌های بومی آلوده ‌شد
به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی اضافه کرد: تراکم این ملخ‌ها در این فصل از سال باید کمتر از ۵۰۰ عدد در هر هکتار باشد که به ۲۰۰ هزار در هکتار رسیده که از یک تراکم بسیار بالا حکایت دارد.

وی افزود: به دلیل بارندگی‌های قابل‌توجه از ابتدای سال جاری شاهد طغیان ملخ بومی در سطح استان قم هستیم.

پورمیدانی اظهار داشت: ملخ‌هایی که امروز قم شاهد طغیان آن‌ها شده بومی مراتع استان بوده و با ملخ‌های صحرایی و مراکشی که استان‌های جنوبی کشور را درگیر کرده تفاوت دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: خسارت ملخ‌های بومی در سطح مراتع استان کمتر از ملخ‌های مهاجم و مراکشی خواهد بود.

وی تصریح کرد: وضعیت بارندگی‌های اخیر استان تراکم این ملخ‌ها را افزایش داده و از حد متوسط و کم‌خطر عبور داده‌است.

وی افزود: ۴۰۰ هراز هکتار از مراتع نزدیک شهر قم برای جلوگیری از پیش روی ملخ‌های بومی هدف‌گذاری شده و به‌صورت مستمر رصد و پایش می‌شود.

پورمیدانی تصریح کرد: این ملخ‌ها هنوز در سن کوره بوده و حالت پرواز ندارند ولی به‌زودی وارد سن بلوغ شده و احتمال دارد که وارد شهر قم شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: به دلیل آثار زیست‌محیطی مبارزه با ملخ، جهاد کشاورزی قم بااحتیاط در این رابطه عمل کرده و تلاش می‌شود با تاخیر ورود آن‌ها به شهر و افزایش دمای هوا و تلفات طبیعی این حشرات از توسعه بیشتر آن‌ها جلوگیری کند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcg3t97.ak97q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما