پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 88908
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس مرکز بهداشت قم خبر داد؛

فعالیت ۶ مرکز نمونه‌گیری کرونا در قم/ نگرانی از شلوغی خیابان‌ها

قم نيوز : رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: ۶ مرکز برای نمونه گیری از افراد مشکوک به کرونا در قم درنظر گرفته شده که در دو نوبت صبح و عصر اقدام به نمونه‌گیری می‌کنند.
فعالیت ۶ مرکز نمونه‌گیری کرونا در قم/ نگرانی از شلوغی خیابان‌ها
فعالیت ۶ مرکز نمونه‌گیری کرونا در قم/ نگرانی از شلوغی خیابان‌ها
به گزارش قم نیوز سیامک محبی غروب چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان قم نسبت به اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه مناسب‌تر است، افزود: ۱۱۵ بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند.

وی با بیان اینکه استان قم در منطقه زرد قرار دارد، افزود: استان‌های کشور از نظر ویروس کرونا به مناطق سبز، سفید، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند و چنانچه در یک استان یک تا سه نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به کرونا باشند، منطقه زرد است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به انجام دو مرحله غربالگری در استان قم، تصریح کرد: مرحله اول غربالگری اسفندماه سال گذشته بود که شهروندان در سامانه سلامت خوداظهاری می‌کردند و علاوه بر آن با همه افرادی که پرونده آنها در مراکز بهداشت موجود بود، تماس به عمل آمد و وضعیت سلامت همشهریان بررسی شد.

بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر در قم در مرحله اول غربالگری شدند

وی بیان کرد: در مرحله نخست بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفتند که اکثراً مشکلی از نظر کرونا نداشتند اما برخی دارای علامت بیماری بودند که این افراد به مراکز ۱۶ ساعتی ارجاع و توسط پزشکان ویزیت می‌شدند و در صورت نیاز به درمان اقدامات لازم انجام می‌گرفت و چنانچه نیاز به بستری داشتند نیز جهت بستری آنها اقدام می‌شد.

محبی با اشاره به غربالگری اطرافیان افرادی که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری می‌شدند، افزود: بیش از ۹۰ درصد جمعیت تحت پوشش استان در مرحله اول مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم غربالگری کرونا جمعیت تحت پوشش ستاد مبارزه با کرونا بالای ۱۵ سال بود که بیش از ۸۵ درصد مورد غربالگری قرار گرفتند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: با طغیان کرونا، سیستم بهداشتی و درمانی مشکلات بسیاری را داشت که در سیستم بهداشت همکاران بیش از سه ماه درگیر بیماری هستند و ایام تعطیل نداشتند و در برخی روزها از جمله روزهای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و غربالگری در دو شیفت کاری خدمات ارائه می‌شد.

وی در خصوص ویژگی سامانه سلامت افزود: سامانه خود اظهاری برای شناسایی زودهنگام افراد دارای علامت ابتلاء به کرونا طراحی شده که هر فرد طی ۲۴ ساعت تنها یک بار می‌تواند اطلاعات خود را ثبت کند.

محبی با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی در مراکز شهری و روستایی قم، تصریح کرد: در بخش‌های روستایی خدمات لازم توسط خانه‌های سلامت ارائه می‌شود.

ممنوعیت فعالیت ۱۱ صنف پرخطر در طرح فاصله گذاری هوشمند

وی با بیان اینکه ازدحام در خیابان‌های قم نگرانی را برای شیوع مجدد کرونا بیشتر می‌کند، افزود: در طرح فاصله گذاری هوشمند به ۱۱ صنف پرخطر ابلاغ شد که اجازه فعالیت ندارند که برخی به مرور مجوز فعالیت دریافت کردند اما برخی از واحدها همچنان در حالت تعلیق باقی مانده‌اند که امیدواریم طی هفته آینده وضعیت باقی اصناف مشخص شود که شامل روز بازار، استخر سرپوشیده، گیم نت، تالارهای پذیرایی و سینماها و غیره می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم بیان کرد: متأسفانه برخی از برنامه‌ها به صورت محافل خانوادگی در حال برگزاری است که این امر می‌تواند خطرناک باشد که امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها شاهد توقف فعالیت‌های صنفی نباشیم.

وی گفت: طی اسفندماه سال گذشته در زمان درگیری با کرونا، پیک اول مبارزه با آنفلوآنزا را گذرانده بودیم اما پیش بینی می‌شود که در فصل سرد همزمانی آنفلوآنزا و کرونا را داشته باشیم که پیچیدگی و سرایت بالای هر دو بیماری می‌تواند وضعیت خطرناکی ایجاد کند که انتخاب مراکز دیده ور برای شناسایی زودهنگام بیماری کرونا در دستور کار قرار گرفته تا هر چه زودتر با وقوع بیماری بتوانیم افراد مبتلا را شناسایی کنیم.

محبی با اشاره به لزوم توجه به امکانات زیرساختی در بخش بهداشت و درمان، افزود: با شیوع بیماری کرونا با محدودیت‌هایی در زمینه ماسک و لوازم بهداشتی مواجه شدیم که با فعالیت جهادگران اکنون وضعیت مناسبی داریم.

وی بیان کرد: ۶ مرکز برای نمونه‌گیری از افراد مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده که در دو نوبت صبح و عصر اقدام به نمونه‌گیری می‌کنند اما تنها افرادی می‌توانند مراجعه کنند که یا علامت‌های بیماری را دارند و یا اینکه با افراد قطعی مبتلا به کرونا در تماس بوده‌اند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcc4oq4.2bq4x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما