سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : 89019
منبع : خبرگزاری فارس

آتش به هزار هکتار از مراتع قم خسارت زد

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: بیش از 95 مورد حریق در تابستان 98 در قم رخ داد که طی این آتش‌سوزی‌ها بیش از 1000 هکتار از مراتع استان دچار حریق شد.
آتش به هزار هکتار از مراتع قم خسارت زد
آتش به هزار هکتار از مراتع قم خسارت زد
به گزارش قم نیوز سید محمد تقی سجادی با اشاره به شکل‌گیری آتش‌سوزی‌های شدید در سراسر کشور طی هفته‌های اخیر اظهار کرد: روز جمعه 9 خرداد ماه سال جاری چهار مورد آتش‌سوزی در قم رخ داد که آخرین مورد آن ساعت 12 شب آغاز شد و تا حدود ساعت 6 صبح ادامه داشت و بالاخره خاموش شد.

وی بیان کرد: تا کنون هشت مورد آتش‌سوزی در سال 99 در قم رخ داده است که آتش‌سوزی جمعه شب وسیع‌تر از سایر موارد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تشریح کرد: برای کنترل آتش‌سوزی جمعه شب در قم از اداره کل تهران کمک گرفته شد، آتشنشانی هم کمی با تأخیر از تهران اعزام شد و در کنار آتش‌نشانی‌ قم برای کنترل این آتش‌سوزی اقدام کردند.

وی اضافه کرد: برخی از پوشش‌های گیاهی که در فصل بهار  کشور را فرا گرفت اکنون به حالت خشکیده در آمده است و بسیار مستعد آتش‌سوزی است.

سجادی ادامه داد: این گیاهان خشکیده در برابر غفلت انسانی و یا مشکلات طبیعی به راحتی آسیب‌پذیر هستند که این زنگ خطری برای کل کشور است و باید بیش از پیش به حراست از جنگل‌ها و مراتع توجه کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه سال گذشته تعداد آتش‌سوزی‌ها در استان قم زیاد بود افزود: بیش از 95 مورد حریق در تابستان 98 در قم رخ داد که طی این آتش‌سوزی‌ها بیش از 1000 هکتار از مراتع استان دچار حریق شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: برخی از گونه‌های گیاهی که دچار آتش‌سوزی می‌شوند چون ریشه گیاه در خاک از آتش محفوظ مانده و سالم است در شرایط بارانی دوباره رشد می‌کند، یعنی با وقوع آتش‌سوزی پوشش گیاهی یک منطقه به کلی نابود نمی‌شود.

سجادی اذعان کرد: گرچه ریشه سالم برخی گونه‌های گیاهی پس از حریق رشد مجدد گیاهان در شرایط بارانی را رقم می‌زند ولی تا طبیعت آن مکان بخواهد مثل شرایط قبل از حریق شود مدتی زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه هیچ راهی برای کنترل گازهای گلخانه‌ای جز حفظ و افزایش پوشش سبز وجود ندارد گفت: جذب ‌دی‌اکسید کربن و آب و در ازای آن تولید قند و اکسیژن کار مهمی است که گیاهان انجام می‌دهند و با این عمل زمین را در برابر گازهای گلخانه‌ای حفظ می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: تمام اتفاقات ناشی از آتش‌سوزی و کم شدن پوشش گیاهی که در کنار مسئله افزایش گازهای گلخانه‌ای و لزوم توجه بیشتر به سبزینگی و کلروفیل در سطح کره زمین چیده شود مشخص می‌شود حفظ پوشش گیاهی و حراست از جنگل‌ها و مراتع ضرورتی شدید دارد.

سجادی بیان کرد: آمار نشان می‌دهد شاخصه‌های زیست محیطی در جهان با شیوع کرونا بهبود پیدا کرده است ولی اینگونه بهبود یافتگی جبری طبیعت مطلوب نیست و آنچه مطلوب است بهبود شرایط با کنترل دقیق و رفتار صحیح است.

وی ادامه داد: اغلب آتش‌سوزی‌ها در استان قم در بعد از ظهرهای روزهای تعطیل اتفاق افتاده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ضافه کرد: خطر آتش‌سوزی تا اواخر شهریور ماه همچنان زیاد است.

سجادی اذعان کرد: آتش‌سوزی در همه جای دنیا مانند استرالیا، آمریکا، اروپا، اسپانیا، ایتالیا و ... وجود دارد ولی ضرر آن برای کشور ایران بیشتر است چرا که ایران همانند این کشورهای مورد اشاره پوشش گیاهی و فضای سبز غنی ندارد، از این رو نیاز به مراقبت و حفاظت بیشتر وجود دارد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcgyz97.ak9yq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما