سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب : 89042
منبع : خبرگزاری تسنیم

جنوب قم قطب گردشگری تفریحی می‌شود؛ هدیه 1000 هکتاری به مردم قم

قم نيوز : بخش‌هایی از بوستان هزار هکتاری به‌عنوان یکی از پروژه‌های عظیم عمرانی و تفریحی قم در مراحل پایانی خود قرار دارد و باید به‌زودی شاهد افتتاح فاز به فاز این قطب گردشگری باشیم.
جنوب قم قطب گردشگری تفریحی می‌شود؛ هدیه ۱۰۰۰ هکتاری به مردم قم
جنوب قم قطب گردشگری تفریحی می‌شود؛ هدیه ۱۰۰۰ هکتاری به مردم قم
به گزارش قم نیوز شهر مقدس قم همواره مشکلی قدیمی در کمبود مراکز تفریحی و گردشگری داشته اما گویا خبرهای خوبی در راه است. جنوب شهر قم که از نظر اقلیمی و توپوگرافی محدوده‌ای خاص محسوب می‌شود و بیشترین اقبال ازلحاظ تأمین مسکن را هم دارد، در سال‌های اخیر هدف اجرای چندین پروژه بزرگ گردشگری تفریحی است. این پروژه‌ها ازآنجاکه در بستر زیبایی‌های طبیعی این محدوده اتفاق می‌افتند، ظرفیت‌های موجود را چند برابر کرده و حال و هوای خوبی برای سال‌های آینده این منطقه شهر قم رقم خواهند زد.

این موضوع می‌تواند دغدغه و نیاز بسیاری از مردم قم مبنی بر کمبود فضاهای تفریحی در شهر قم کاهش داده و از طرف دیگر بهانه‌ای برای سیر و سیاحت بیشتر زائرین در شهر قم باشد تا افزایش مدت‌زمان ماندگاری زائر، اقتصاد گردشگری در شهر را نیز رونق دهد.

از طرفی اقلیم خاص منطقه جنوب قم و وجود گونه‌های ارزشمند گاهی و جانوری در این محدوده کار را دقیق‌تر کرده و از طرف دیگر توجه بیشتر به این ظرفیت‌ها موجب شناساندن آن‌ها به زائران شهر قم خواهد شد.

محیط جذاب تفریحی در بوستان 1000 هکتاری

اگر نگاهی به پروژه‌های شاخص تفریحی گردشی که در سال‌های اخیر در شهر قم پیگیری شده بیندازیم، بوستان هزار هکتاری با وسعت بی‌نظیر و طرح‌های تکمیلی جذاب و متنوعی که دارد، یکی از ارزشمندترین پروژه‌هایی است که پیگیری می‌شود.

موقعیت بوستان هزار هکتاری قم از شهرک قدس و میدان مفیدی و شهید آوینی تا مقام خضر نبی و کوه دوبرادران ادامه دارد. این بوستان نخستین بوستان کوهستانی قم محسوب می‌شود که علاوه بر فضای سبز، تجهیزات تفریحی بسیاری هم برای آن دیده‌شده است. همچنین یک شورای عالی مخصوص احداث این بوستان تشکیل‌شده تا مسائل مربوط به آن را پیش برده و موضوعات مختلف را پیگیری کنند.

بوستان هزار هکتاری یک کوهسـتان پارکـی ملـی و فرامنطقـهای بــا کاربری‌های تفریحــی، گردشــگری، علمــی و مذهبــی خواهد شد و در سال‌های آینده می‌تواند قطب مهمی برای گردشگری قم باشد.

در این بوستان علاوه بر کاشت گونه‌های مناسب پروژه‌هایی مانند باغ پرندگان، تله سیژ، باغ گیاه‌شناسی، تله کابین و ... دیده‌شده است و مدیران شهرداری به مردم وعده داده‌اند که این پروژه‌ها تا سال 1400 به نتیجه مطلوبی برسد.

ازجمله بخش‌های این بوستان هزار هکتاری باغ پرندگان است که به مساحت 12 هکتار در نزدیکی موزه دفاع مقدس، قرار است به فضایی فرح‌بخش برای خانواده‌های قمی تبدیل شود.

آخرین وضعیت باغ پرندگان قم

آن‌طور که معاون فنی و عمرانی شهرداری قم می‌گوید در این بوستان به طول 6 هکتار پیاده‌روسازی و دیواره سازی اتفاق افتاده و به این دلیل که عمده کارهای عمرانی در این بوستان در دل کوه انجام‌شده، قدری پروسه آن زمان‌گیر شده است. با اینهمه باغ پرندگان قم مراحل آخر خود را طی کرده و به‌زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

عباس حلوایی‌زاده، با اشاره به اینکه این پروژه 20 میلیارد تومان هزینه عمرانی دارد اظهار داشت: از دو ماه پیش محوطه‌سازی باغ پرندگان تکمیل شده است. همکاران ما مشغول بارریزی خاک‌های نباتی و کاشت و طراحی فضای سبز هستند.

وی افزود: احداث ساختمان سرویس بهداشتی، ساختمان ورودی و اداری و گیت بلیت و ... هم در مرحله تاسیسات است.

حلوایی‌زاده با اشاره به ساخته شدن قفس پرندگان شکاری در این محوطه ادامه داد: محصور کردن محدوده بالغ بر 70 درصد با فنس کشی انجام‌شده است.

وی با اشاره به پیگیری شهرداری برای تکمیل بوستان هزار هکتاری در جنوب شهر قم اظهار داشت: ازجمله بوستان‌هایی که داخل طرح بوستان هزار هکتاری است می‌توان به بوستان کوثر، بوستان خضر و ... اشاره کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در توضیح بخش‌های دیگر احداث بوستان هزار هکتاری در قم با اشاره به‌قرار گرفتن باغ‌موزه دفاع مقدس در ابتدای بوستان هزار هکتاری شهر قم گفت: پیاده‌روسازی در طرفین این پروژه انجام‌شده و در حال تکمیل روشنایی محوطه هستیم و امیدواریم که کل این کارها امسال انجام شود.

وی با اشاره به‌قرارگیری بوستان خضرنبی حدفاصل بلوار آوینی تا شهدای گمنام خضر ادامه داد: عملیات خاک‌برداری این بوستان تمام‌شده و بعضی قسمت پیاده‌روسازی انجام  و سکوهای نشیمن احداث‌شده است.

به گفته حلوایی‌زاده در کنار تجهیز کارگاه برای انجام کارهای روشنایی بوستان خضر، فاز اول بوستان زائر هم در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم که فازی از این سه بوستان تا پایان شهریور تکمیل شود اضافه کرد: در بوستان زائر که بزرگ‌ترین بوستان این مجموعه محسوب می‌شود، مسیر دوچرخه‌سواری و زمین ورزش‌های مختلف دیده‌شده که به‌صورت فازبندی در حال احداث است.

بهره‌برداری از شهربازی الغدیر به‌زودی

در کنار این بوستان هزار هکتاری در همین روزها پروژه شهربازی الغدیر با مختصات هیجان‌انگیز و بی‌سابقه در قم در حال اجرا است و شهرداری هم محوطه‌سازی آن را انجام می‌دهد. تنها کارهایی مانند محوطه‌سازی و تأمین پارکینگ و ... در این پروژه برای مدیریت شهری 11 میلیارد تومان هزینه داشته و بخش خصوصی هم سرمایه‌گذاری قابل قبولی در آن انجام داده که به‌محض راه‌اندازی خانواده‌های قمی فضایی خاطره‌انگیز برای تفریح داشته باشند.

بخشی از این پروژه‌ها مانند شهربازی الغدیر و باغ پرندگان روزهای پایانی خود را طی می‌کنند و امید هست که تابستان امسال در اختیار مردم قرار بگیرند. درمجموع افتتاح تمام این پروژه‌های گردشی و تفریحی در آینده نزدیک قطعاً اثر فوق‌العاده‌ای در نشاط اجتماعی شهروندان و پذیرایی بهتر از زائران کریمه اهل‌بیت خواهد داشت.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccixq4.2bqo08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما