پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 89060
منبع : خبرگزاری فارس

۱۳۷؛ میانبری برای تسهیل ارتباط مردم با شهرداری

قم نيوز : طی سال‌های اخیر با روندی درستی که پیش‌رفته، اقبال مردم به پیگیری مشکلات از طریق سامانه 137 بیش از گذشته شده و این سامانه به میانبری برای تسهیل ارتباط مردم و شهرداری تبدیل شده است.
۱۳۷؛ میانبری برای تسهیل ارتباط مردم با شهرداری
۱۳۷؛ میانبری برای تسهیل ارتباط مردم با شهرداری
به گزارش قم نیوز یکی از دستاورد‌های مهم بشر، امکان برقراری ارتباط بین مردم، از راه دور است و این اهمیت ویژه‌ ارتباط است که آن‌را جزو یکی از مهم‌ترین فواید پیشرفت کرده ‌است؛ چراکه مردم در یک جامعه، به دلایل بسیار، نیازمند برقراری ارتباط با هم‌نوعان، مردم در جوامع دیگر و همچنین مسئولین جامعه خود هستند. می‌توان گفت به لطف پیشرفت روزافزون، امروزه این ارتباط‌ها توسط تلفن، اینترنت، پیامک و پست آسان شده و نیازی به رفت‌ و آمدهای طولانی مدت ندارد.

ایجاد ارتباط هرچند کوتاه بین مردم، از دیرباز تاکنون رایج بوده و یکی از نیازهای زندگی جمعی انسان‌ شمرده می‌شده؛ به‌طوری که افراد در یک جامعه هرچند کوچک، اگر با یکدیگر ارتباطی نداشتند قادر نبودند حتی از پس نیازهای ساده بربیایند. کم کم با گسترش جوامع و شهرنشینی، دامنه ارتباطات نیز گسترده‌تر شده و مردم برای زندگی بهتر جدا از افراد عام، نیازمند ایجاد ارتباط با مسئولین جامعه، برای رفع نیازها و حل مشکلات هستند.

در گذشته‌های نه‌چندان دور، دسترسی به افراد عام‌ یکی از معضلات بزرگ مردم بود. نامه‌پراکنی به روزها و هفته‌ها زمان نیاز داشت و از پست پیشتاز، اینترنت و تلفن خبری نبود. اکنون با وجود هر سه این موارد، دسترسی به خانواده و دوستان که هیچ، حتی دسترسی به مسئولین نیز به راحتی امکان‌پذیر است.

اکنون در کشورها و شهرهای مختلف جهان، تلفن‌ها، سایت‌ها و راه‌های بسیاری برای ایجاد ارتباط مردم با مسئولین به‌وجود آمده تا جامعه بهتر و زندگی بهتری برای مردم ساخته‌شود. کشور ما نیز در این امر کوتاهی نکرده و راه‌های مختلفی را برای دسترسی آسان مردم به مسئولین مورد نیازشان ایجاد کرده‌است.

باتوجه به اینکه در ابتدا، دامنه نیازها، مشکلات و نگرانی‌های مردم در خصوص محل زندگی و معضلات ابتدایی منزل، محل کار و شهر است، پس دسترسی مردم به شهرداری شهر خود اهمیت بیشتری نسبت به باقی مسئولین دارد. شهرداری‌های بسیاری از شهرهای مختلف ایران نیز با اطلاع از اهمیت دسترسی مردم برای رفع مشکلات و پاسخگویی به نیاز شهروندان، راهی سریع‌تر از نامه و سایت اینترنتی را پیش‌روی‌ مردم گذاشتند؛ تماس تلفنی، راهی سریع‌تر و مطمئن‌تر است.

در بین شهرداری‌‌های شهرهای مختلف، شهرداری قم نیز از این قافله عقب نمانده و همراه با پیشرفت روزافزون راه‌های آسان‌تر و سریع‌تری برای اطلاع از نیازها و مشکلات مردم پدید ‌آورده‌ است. سامانه قم‌یار و ۱۳۷ از جمله راه‌های دسترسی شهروندان قمی به شهرداری، بدون نیاز به کاغذبازی‌های اداری و رفت و آمد طولانی است. سامانه قم‌یار، همان راه ارتباطی اینترنتی مردم با شهرداری است که توسط آن می‌توانند بسیاری از کارها از جمله درخواست پروانه ساختمان، ثبت درخواست در سامانه ۱۳۷، درخواست سرور و دامنه(مخصوص کارکنان سازمان فاوا)، از شهرداری بپرس، درخواست نصب بیلبورد و ایستگاه صلواتی را انجام دهند؛ اما آیا همه شهروندان قم به اینترنت دسترسی دارند؟ قطعا اینطور نیست و شهرداری برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر شهروندان شماره تلفن سه رقمی ۱۳۷ را در دسترس قرارداده تا به آسانی و در مدت زمان کوتاه در جریان درخواست‌های مردم قرارگیرد.

سرپرست سامانه ۱۳۷ شهرداری قم، در خصوص این سامانه ارتباطی مردم با شهرداری بیان کرد: سامانه ۱۳۷ راهی آسان برای ارتباط شهروندان و زائرین با مدیریت شهری قم است و نیروهای سامانه به صورت ۲۴ ساعته تمام درخواست‌های مردم را شنیده و ثبت کرده و در کوتاهترین زمان آنها را به واحدهای مربوطه ارجاع و نتیجه را به مردم ارائه می‌دهند.

ابراهیم خسروی تصریح کرد: در این سامانه، تمام درخواست‌های مردم در تمام موضوعات شهری، دریافت و به سرعت به حوزه‌های مربوطه ارجاع شده و حوزه‌ها موظفند طی ۲۴ ساعت پیام را بررسی کرده و پاسخ را ارسال کنند تا در اختیار مردم قرارگیرد.

خسروی در خصوص مدت زمان پاسخگویی به سوالات و مشکلات مردم، گفت: پاسخگویی نهایت تا ۴۸ ساعت بعد از تماس مردم انجام می‌شود، اما اگر مساله خطرساز باشد بلافاصله پیگیری و پاسخگویی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، برخی پیام‌های فنی و عمرانی کمی زمانبر بوده و اطلاع‌رسانی می‌شود که تا چه زمانی مشکل حل می‌شود.

سامانه ۱۳۷ گویا جاده ابریشمی برای شهروندان قم شده تا بدون صرف زمان و خستگی کوچکترین تا بزرگترین مسائل را با شهرداری درمیان بگذارند. همین نوروز ۹۹ بود که بارش شدید باران مشکلات فراوانی را در سطح شهر پدید‌آورد و مردم با بیش از ۷۰۰ تماس با شهرداری از طریق این سامانه موفق به حل مشکلات آبگرفتگی منازل و محله‌های خود شدند.

همچنین تعداد تماس شهروندان با این شماره، در سال ۹۸ بیش از ۱۹۹ هزار تماس بوده که افزایش این آمار در طی یک سال، نشان‌دهنده پاسخگویی و پیگیری صددرصدی سامانه و اطمینان، اعتماد و آسوده‌خاطری مردم از حل مشکلاتشان است. طبق بررسی‌های صورت گرفته، به بیش از ۹۰ درصد این پیام‌ها رسیدگی کامل شده و رضایت‌مندی شهروندان کسب شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم با بیان اینکه به طور کلی در سال ۹۸ بالغ بر ۱۹۹ هزار و ۸۰۵ تماس در سامانه ۱۳۷ شهرداری قم ثبت شده است، اظهار کرد: براساس آمار به دست‌آمده از لحاظ تعداد تماس‌ها به ترتیب مناطق چهار، ۶، یک و سه بیشترین تماس را به خود اختصاص داده‌اند.

مهدی کلانترزاده با اشاره به بیشترین موضوعات مد نظر مردم در تماس با سامانه ارتباطات مردمی شهرداری در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: بیشترین پیام‌های مردمی مد نظر مردم در سال ۹۸ در موضوع خاک و نخاله غیرمجاز و استقرار باکس بوده که بیش از ۹ هزار و ۶۱ تماس در این موضوع ثبت شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم دومین موضوع پرمخاطب در سال ۹۸ را در خصوص آسفالت عنوان کرد و افزود: ۸ هزار و ۴۵۳ تماس نیز در این خصوص ثبت شده است.

وی ادامه داد: موضوع سد معبر با ۶ هزار و ۶۰ تماس، آب‌افتادگی معابر با ۳ هزار و ۴۲۴ تماس و هرس درختان و ساخت و ساز بدون مجوز هم با بیش از ۲ هزار تماس در رتبه بعدی بیشترین موضوعات مد نظر مردم در سال ۹۸ هستند.

کلانترزاده گفت: بیشترین موضوع در منطقه یک در خصوص خاک و نخاله غیرمجاز و آب‌افتادگی معابر، در منطقه دو در خصوص سد معبر، در منطقه سه در خصوص آب‌افتادگی معابر، در منطقه چهار در خصوص خاک و نخاله غیرمجاز، در منطقه پنج در خصوص خاک و نخاله غیرمجاز، در منطقه ۶ در خصوص خاک و نخاله غیرمجاز در منطقه هفت در خصوص سدمعبر و در منطقه هشت در خصوص سد معبر بوده است.

همانطور که گفته شد، افزایش تعداد تماس‌های مردم در گذشت ماه‌ها و همچنین رویدادهای متفاوت نشان از راه درستی‌ است که شهرداری در پیش گرفته و موفق به جلب رضایت حداکثری مردم شده‌است. می‌دانیم که مسئولین به تنهایی قادر به یافتن تمامی مشکلات شهری نیستند و برای حل شدن نارضایتی‌ها نیاز به همکاری شهروندان است که این همکاری با اطلاع‌رسانی مشکلات توسط این سامانه به آسانی صورت می‌گیرد و شهرداری را در جریان مشکلات مختلف سطح شهر که شاید از چشم‌ها پنهان باشد می‌گذارد. هرچند امیدواریم که روز به روز مشکلات و نگرانی‌ها آنقدر کاهش یابد که دیگر هیچل معضلی پیش‌روی مردم نباشد اما در کنار آن هم خوشحالیم که در این مسیر موفق شده‌ایم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccxxq4.2bqoe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما