شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۲
کد مطلب : 89091
منبع : خبرگزاری تسنیم

بی‌توجهی به قرنطینه اجباری برای افراد مشکوک به کرونا برخورد قضایی دارد

قم نيوز : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه مراقبت‌های بهداشتی در مقابله با کرونا نباید عادی‌سازی شود،گفت: بی‌توجهی به قرنطینه اجباری دوهفته‌ای برای افراد مشکوک به کرونا برخورد قضائی دارد.
بی‌توجهی به قرنطینه اجباری برای افراد مشکوک به کرونا برخورد قضایی دارد
بی‌توجهی به قرنطینه اجباری برای افراد مشکوک به کرونا برخورد قضایی دارد
به گزارش قم نیوز پس از گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی اصناف مختلف، مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن مذهبی مسئولان با توجه به کاهش نسبی بیماری طی ماه گذشته و کنترل بیماری تصمیم به بازگشایی صنوف و اماکن مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرهای مختلف کشور گرفتند.

اما بازگشایی اماکن مذهبی و اصناف مختلف نباید منجر به بی‌توجهی مردم به قرنطینه اجباری برای افراد مشکوک به کرونا شده و مراقبت‌های بهداشتی در مقابله با کرونا عادی‌سازی شود؛ بنابراین باید از سوی بازرسان سازمان صمت، اتاق اصناف و مرکز بهداشت نظارت‌ها با کنترل و مراقبت بیشتری بر اصناف دنبال شود. مردم نیز نباید این‌گونه تصور کنند که این بیماری در کشور مهارشده چراکه آمارهای این روزهای اخیر مؤید این مسئله است که کرونا  نه‌تنها بیماری نجیبی نیست بلکه نانجیب‌تر از حد تصور است.

به همین دلیل به گفت‌وگو با سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قم در زمینهٔ اقدامات این معاونت در راستای کنترل بیماری کرونا در سطح استان پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید.

 سیامک محبی در خصوص اقدامات انجام‌گرفته در افزایش مراقبت‌ها در مقابله با کرونا اظهار داشت: در هفته گذشته بازگشایی اماکن مقدس در قم انجام شد و در جهت نظارت‌های لازم، بازدیدهای روزانه از حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران موردتوجه قرار گرفت و گزارش‌ها به مدیریت بحران ارائه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم افزود: در مورد صنف رستوران‌داران و اغذیه‌فروشی‌ها و فست‌فودها نیز برنامه مشترکی را با برخی از دستگاه‌های اجرایی آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: نسبت به فاصله‌گذاری هوشمند تغییراتی داشتیم و تقاضا کردیم دوستان تعزیرات در صورت نیاز به ما ملحق شوند و همه پای‌کار بیایند، متأسفانه درباره نظارت و ارزیابی، هر چه جلوتر می‌رویم، دستمان بسته‌تر می‌شود.

برای نظارت بیشتر نیازمند ورود جدی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها هستیم

محبی عنوان کرد:در این مدت مستندات تصویری و اقدامات لحظه‌ای به مراجع ارسال شد، در جهت تحقق اهداف و نظارت‌های بیشتر نیازمند ورود جدی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها هستیم و نباید فقط بر عهده مرکز بهداشت و علوم پزشکی باشد.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد همکاران اماکن کمک برای اجرای نظارت‌ها در اصناف داشته باشند تا برنامه‌ها به شکل مطلوب‌تری انجام شود و به نتایج بهتری در پیشگیری از شیوع کرونا دست ‌یابیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: در مورد اماکن ورزشی نیز جلساتی با ورزش و جوانان برگزار و مسائلی مطرح و قرار شد هیئت ورزشی و پزشکی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و بازدیدهای میدانی صورت بگیرد.

وی در ادامه افزود: هنوز در خصوص ارائه اطلاعات پیرامون وضعیت سلامت پرسنل و داشتن علائم مشکوک مکاتبه‌ای صورت نگرفته است و امکان دارد تنها از طریق مراکز 16 گانه ارجاع داده باشند و دراین‌باره اطلاعی وجود ندارد و از سامانه سیب قابلیت بررسی نداریم.

محبی بیان کرد: ضمن ارجاع افراد برای نمونه‌گیری باید بتوانیم، نتیجه را نیز به سامانه اعلام کنیم اما هنوز سازوکاری برای اعلام در نمونه به سازمان‌های متبوع نداریم که باید انجام شود و سازمان‌ها دراین‌باره همکاری کنند.
وی تصریح کرد: باید وضعیت مشکوک پرسنل به‌طور رسمی از طرف سازمان اعلام شود و درصورتی‌که فرد مثبت باشد، وظیفه‌داریم سلامت اطرافیان را نیز بررسی کنیم و دعوت به دادن به نمونه پی سی آر موردتوجه قرار بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: سازوکاری که در سامانه سیب وجود دارد و قابلیت تغییر نداریم این است که شغل در آن شاخص و ملاک نیست و تنها کد ملی و مشخصات فردی ثبت می‌شود و مشخص نیست وابستگی سازمانی وجود دارد.

وی گفت: باید دامنه ارزیابی اطرافیان را فقط اختصاص به اعضای خانواده قرار ندهیم و سایر همکاران کارمند نیز تحت شعاع قرار بگیرند، در خصوص ارزیابی اطرافیان اقداماتی انجام می‌شود و با وقوع بیماری و تشخیص در افراد و حتی متوفیان، تیم‌های واکنش سریع نسبت به بازدید میدانی از محل سکونت فرد وارد عمل می‌شوند.

محبی عنوان کرد: در این راستا به‌وسیله تب‌سنج، درجه حرارت به‌صورت 14 روز کنترل و وضعیت سلامت افراد خانواده چک می‌شود تاکنون بیش از 5 هزار نفر از اطرافیان افرادی مبتلا و متوفی کنترل شدند و به‌طور قطعی ده درصد دارای علامت بودند که قرنطینه اجباری شدند.

بی‌توجهی به قرنطینه اجباری برای افراد مشکوک به کرونا برخورد قضائی دارد

وی بیان کرد: بی‌توجهی به قرنطینه اجباری دوهفته‌ای برای افراد مشکوک به کرونا برخورد قضائی دارد و در این خصوص برنامه‌ای با همراهی دادستانی مرود توجه قرار می‌گیرد، البته در تلاش بودیم که با آموزش و اغنا سازی حرکت کنیم ولی در درصدی هنوز خطا وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: مراقبت‌های بهداشتی در مقابله با کرونا نباید عادی‌سازی شود و با همان جدیت قبل ادامه یابد، در این خصوص سامانه‌ای در مرکز بهداشت وجود دارد و 27 مرکز به‌صورت روزانه اطلاعات را به وقوع بیماری در محله و منطقه ثبت می‌کنند و بازدیدهای محله‌ی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به برگزاری امتحانات نهایی، قرار شد ثبت‌نام در سامانه سلامت در محل آزمون انجام شود که دشواری‌هایی داشت، سپس پیشنهاد شد قبل از امتحان، هفته‌ای دو بار دانش‌آموز در سامانه سلامت اطلاعاتش را ثبت کند و با توجه به ثبت در سامانه در امتحان حاضر شود و از برگه سلامت پرینت بگیرد و در جلسه به خود وصل کند.

محبی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم دسترسی خانواده‌ها به پرینت درنهایت قرار شد با الزام خانواده‌ها جهت ثبت در سامانه، پیامک را بفرستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: یکی دیگر از مباحث، سلامت دانش آموزان در بدو ورود به آزمون است، با توجه به محدودیت مدارس، تعداد محدودی تب‌سنج لیزری در اختیار مدارس قرار بگیرد که نیاز به بودجه‌ای دارد تا مدارس بتوانند تب‌سنج لیزری را تهیه کنند تا تب سنجی اولیه را در بدو ورود داشته باشند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgqz97.ak9yy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما