شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب : 89094
منبع : خبرگزاری تسنیم

رژیم طاغوت نگاه تحقیرآمیزی به جایگاه زنان داشت

قم نيوز : اندیشه های امام خمینی(ره) در تربیت خانواده، اعتلای زن و مقابله با گروهک های منحرف ابتدای انقلاب اسلامی در نشست کتاب خوان با محوریت "امام روح الله" مورد بررسی قرار گرفت.
اندیشه‌های امام در تربیت خانواده و اعتلای زن / رژیم طاغوت نگاه تحقیرآمیزی به جایگاه زنان داشت
اندیشه‌های امام در تربیت خانواده و اعتلای زن / رژیم طاغوت نگاه تحقیرآمیزی به جایگاه زنان داشت
به گزارش قم نیوز نشست کتاب خوان با محوریت "امام روح الله" ظهر امروز با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری در بیت امام خمینی(ره) برگزار شد.

وحید میرزایی معاون کتابخانه‌های عمومی استان قم، صدیقه صدیق تقی زاده مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم، محمدکاظم سمیعی کارشناس ارشد مهندسی سایبری اداره کل روابط عمومی استانداری و نویسندگان و فعالان فرهنگی استان در این مراسم حضور داشتند.

کتاب خون دل به آفات و مشکلات انقلاب اسلامی را بررسی کرده است

مریم افشاری مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم در این نشست با معرفی کتاب "خون دل" بیان کرد: این کتاب اثر جواد موگویی است که در 5 فصل به انقلاب اسلامی نگاه ویژه ای کرده است، فصل نخست این کتاب به بررسی افکار انحرافی در روحانیت و افراد متحجر و مقدس مآب و همچنین به کودتای نوژه و غایله تبریز و قم و اقدامات آیت الله شریعتمداری در ابتدای انقلاب است.

مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم با بیان اینکه کتاب خون دل به آفات و مشکلات انقلاب اسلامی را بررسی کرده است، افزود: فصل دوم این کتاب انجمن حجتیه را مورد بررسی قرار داده است و اینکه این انجمن با آرمان های امام راحل مخالف بود چون دارای اندیشه های منحرف هستند.

وی بیان کرد: سومین فصل کتاب خون دل به زندگی امام خمینی(ره) در نجف اشرف پرداخته و در فصل چهارم نهضت آزادی مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین در پنجمین فصل از این کتاب زندگی سلمان رشدی کنکاش شده و به حکم امام راحل درباره این انسان مرتد پرداخته است، سلمان رشدی با کتاب آیات شیطانی قلب امام و جامعه مسلمین را به درد آورد و امام فتوای اعدام سلمان رشدی را دادند که پس از آن طرح قطع روابط انگلیس و تحریم ها آغاز شد.

افشاری عنوان کرد: جواد موگویی در این باره می گوید با توجه به صراحت کلام حضرت امام (ره) در نامه منشور روحانیت، متاسفانه درباره این نامه هیچ گاه بررسی و پژوهشی نشده و این جای تاسف است که با گذشت 32 سال از نگارش این نامه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی و تبلیغی هیچ بررسی و پژوهشی با این محوریت منتشر نکرده اند؛ لذا در این اثر علاوه بر متن نامه منشور روحانیت، پژوهش‌هایی در مورد اصل منشور و همچنین شخصیت‌هایی که در تاریخ انقلاب دچار انحراف و خدشه به نظام جمهوری اسلامی مخصوصا روحانیت وارد کرده اند مورد برسی قرار گرفته است.

"گزیده ای از متن کتاب خون دل"

چند ماهی از پایان جنگ گذشته بود که امام دست به قلم شد و نامه‌ای خطاب به روحانیون نوشت که به نامه منشور روحانیت معروف شد. امام در این نامه برای نخستین بار از رنج‌ها و ملالت‌های جریاناتی در حوزه‌های علمیه سخن می‌گوید که ار ابتدای شروع نهضت به مقابله با او پرداختند.

در 15 خرداد 1342 مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود که اگر تنها این بود مقابله را آسان می کرد بلکه علاوه بر آن، از داخل جبهه خودی، گلوله حیله و مقدس مآبی و تحجر بود؛ گلوله زخم زبان و نفاق و دورویی بود که هزار بار بیشتر از باروت و سرب جر و جان را می‌سوخت و می‌درید.

محمد کاظم سمیعی کارشناس ارشد مهندسی سایبری از اداره کل روابط عمومی استانداری نیز در این نشست به معرفی کتاب دیوان اشعار امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام راحل احساس وظیفه کردند تا درراستای هدایت مردم گام بردارند.

صدیقه صدیق تقی زاده مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم در این نشست با معرفی کتاب زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: این کتاب توسط سیدمحمد مکتبی نوشته شده و به دیگاه های امام راحل درباره زن و خانواده می پردازد.

امام نقش مهمی در شکل‌گیری و شخصیت بخشی الگوی نوین زن مسلمان داشتند

وی با بیان اینکه امام راحل نقش مهمی در شکل گیری و شخصیت بخشی الگوی نوین زن مسلمان داشتند، گفت: جایگاه زن مسلمان در نگاه امام راحل بسیار بالا بود و براساس فرموده امام خمینی(ره) باید به دنبال قله های مدنظر امام باشیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم تصریح کرد: ابعاد  شخصیتی امام راحل و اندیشه های ایشان باید مورد بررسی قرار بگیرد، در زمانی که دو تعریف از زن وجود داشت و غرب برای زن نقشی قائل نبود و جنسیت زن بر انسانیت آن می چربید، امام راحل نقش و جایگاه والای زن را مورد توجه قرار داد.

صدیق تقی زاده گفت: این کتاب در 4 فصل به بررسی دیدگاه امام خمینی(ره) درباره زنان می پردازد،  امام راحل نگاه مثبت و ویژه ای به جایگاه زنان دارد ولی در دوران شاه به بهانه حضور اجتماعی، زنان را از منزل بیرون می کشیدند و اهداف مد نظر را دنبال می کردند ولی امام راحل به جایگاه اجتماعی زن و انقلاب تاکید کردند.

وی با اشاره به محتوای کتاب زن و خانواده از دیدگاه امام خمینی(ره) گفت: این کتاب جایگاه زن را از نظر فرهنگی اجتماعی از دیدگاه امام بررسی کرده و امام راحل نقش زن در جامعه را بالاتر از مردان می داند و تاکید داشتند زنان قشر فعال را تربیت می کنند.

رژیم شاه نگاه تحقیرآمیزی به جایگاه زنان داشت

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم ادامه داد: یکی از مهم ترین نقاط قوتی که در بیانات امام وجود دارد به جایگاه خانواده قداست می دهد، رژیم شاه نگاه تحقیرآمیز به جایگاه زن و مادران داشت و اینکه مادران در منزل به تربیت فرزندان بپردازند نگاه تحقیر آمیزی داشت.

صدیق تقی زاده تصریح کرد: امام راحل فرمود تربیت فرزند یکی از رسالت های مهم زنان است و تعابیر متعددی درباره اهمیت تربیت فرزند در کتب مختلف داریم و می توان استفاده کرد.

رفتار امام راحل با همسر و فرزندان الگوی جامعه باشد

وی گفت: فصل آخر این کتاب به سیره عملی امام راحل برابر زنان است، ابعاد مختلف زندگی امام خمینی(ره) بسیار برجسته است و بسیاری از آنان را می توان از رفتار با اطرافیان به دست آورد که در این فصل به سیره عملی امام و ارتباط با خانواده و دختران امام اشاره شده که باید الگوی جامعه باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم گفت: امام راحل مدیریت خانه را به عهده همسر و فرزندان قرار داد ولی این موضوع به این گونه نبود که درباره مدیریت و وظایف منزل اقدامی نکنند، دختر امام در این زمینه تاکید داشت که امام راحل در نگهداری فرزندان اهتمام داشت، امام جایگاه زن را اعتلا بخشید و نگاه ویژه ای به زنان داشت و اگر اندیشه امام نبود امروز زن مسلمان در این جایگاه قرار نداشت و سال ها طول می کشید تا گشایشی در این موضوع داشته باشیم.

محمد نظری، کارشناس منابع اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و مجری این نشست نیز در این مراسم با معرفی اساسی ترین معارف انقلاب اسلامی بیان کرد: این کتاب به بیانات مقام معظم رهبری در نخستین سالگرد امام راحل پرداخته است، مقام معظم رهبری همواره سخنان بی نظیری درباره امام راحل بیان می کنند.

وی گفت: باید سخنرانی های مقام معظم رهبری در این 31 سال مورد توجه باشد، رهبری تاکید دارند که شاخص های اصلی امام راحل را بشناسیم و همچنین امام را روشن گر نقاط مبهم مسیر انقلاب اسلامی می دانند.

کارشناس منابع اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که جامعه اسلامی ایران را باید به عنوان جامعه نمونه اسلامی معرفی کنیم در این زمینه یک سری الزاماتی را بیان کردند که باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjxyeo.uqehhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما