شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 89095
منبع : خبرگزاری تسنیم

زنگ خطر شیوع مجدد کرونا به صدا درآمد

قم نيوز : به‌رغم هشدارهای مقامات بهداشتی کشور مبنی‌بر پرهیز از سفر در تعطیلات، اما این روزها شاهد ‌شیوع موج دوم کرونا ‌در ۱۰ استان کشور هستیم.
زنگ خطر شیوع مجدد کرونا به صدا درآمد / ادامه افزایش ‌مبتلایان در ۱۰ استان کشور در هفته اخیر
زنگ خطر شیوع مجدد کرونا به صدا درآمد / ادامه افزایش ‌مبتلایان در ۱۰ استان کشور در هفته اخیر
به گزارش قم نیوز به‌رغم هشدارهای مقامات کشور مبنی‌بر پرهیز از سفر در تعطیلات، گزارش‌ها از موج سفرهای مردم به شهرهای شمالی کشور طی سه روز گذشته حکایت می‌کند. این سفرها در شرایطی صورت گرفته است که از چند روز پیش مقامات وزارت بهداشت خواستار آن شده بودند که به‌دلیل خطر شیوع مجدد بیماری کرونا مردم از سفر در این ایام پرهیز کنند.

اما با بازگشایی اصناف و برخی صنوف پرخطر این‌گونه به‌نظر می‌رسد که برای مردم، کرونا به پایان رسیده است و می‌توانند به‌حالتی عادی و در برخی مواقع بدون هیچ‌گونه ملاحظه بهداشتی در جامعه حضور داشته باشند و به فعالیت‎‌های روزمره خود بپردازند، به‌ویژه آنکه بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند با وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز تردد داشته باشند. اما آنچه قابل تأمل است این‌که این افراد نه‌تنها خود را در معرض خطر قرار می‌دهند که حضور پرمخاطره آن‌ها، شرایط را برای حضور کسانی که خود را مقید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌دانند نیز سخت کرده است.

با وجود آمارهای امیدوارکننده در هفته‌های اخیر از کاهش مبتلایان به ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، متأسفانه در روزهای اخیر روند رو به رشد مبتلایان و بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها را شاهد هستیم که اگر به رفتارهای پرخطر و ممنوع‌شده شامل تجمع و تردد بدون فاصله‌گذاری اجتماعی توجه نشود انتظار شیوع بیماری کرونا در همه سطوح جامعه وجود دارد.

آنچه بدیهی است این‌که حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل بهداشتی دو راه مؤثر در مدیریت و کنترل شیوع بیماری کرونا است که تحقق این مهم، شکستن زنجیره انتقال آن را فراهم می‌کند.

چرا کرونا در خوزستان به یک باره طغیان کرد؟

عید سعید فطر برای همه مسلمانان و همچنین مردم ایران اسلامی معنا و مفهوم زیادی دارد و این عید بویژه در برخی استانها مانند خوزستان با رسم و رسوم ویژه‌ای برگزار می‌شود.در خوزستان مردم عرب در این ایام غیر از خانه تکانی در روز عید بصورت دسته جمعی به دید و بازدید می‌پردازند و اهمیت ویژه ای به عید فطر می دهند، امسال اما ماجرا متفاوت است به دلیل شیوع همه گیری کرونا مسئولان از مردم خواستند رعایت کنند و به خرید و دید و بازدید عیدانه نروند.

متاسفانه برخی از همشهریان اهوازی این فاصله گذاری و نکات را رعایت نکرده و در بازار با تراکم زیاد حاضر شده اند که این مووع می تواند عواقب سنگینی برای مردم خوزستان داشته باشد؛ استانی که خود در این روزها در وضعیت قرمز است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، عید سعید فطر برای همه مسلمانان و همچنین مردم ایران اسلامی معنا و مفهوم زیادی دارد و این عید بویژه در برخی استانها مانند خوزستان با رسم و رسوم ویژه‌ای برگزار می‌شود.

در خوزستان مردم عرب در این ایام غیر از خانه تکانی در روز عید بصورت دسته جمعی به دید و بازدید می‌پردازند و اهمیت ویژه ای به عید فطر میدهند.امسال اما ماجرا متفاوت است به دلیل شیوع همه گیری کرونا مسئولان از مردم خواستند رعایت کنند و به خرید و دید و بازدید عیدانه نروند.

متاسفانه برخی از همشهریان اهوازی این فاصله گذاری و نکات را رعایت نکرده و در بازار با تراکم زیاد حاضر شده اند که این مووع می تواند عواقب سنگینی برای مردم خوزستان داشته باشد؛ استانی که خود در این روزها در وضعیت قرمز است.

زنگ خطر کرونا در آذربایجان‌شرقی خاموش‌شدنی نیست

 آمار مبتلایان به کرونا در کشور با وجود روند نزولی در یک ماه گذشته، دوباره روند صعودی خود را آغاز کرده و در برخی از ایام هفته‌های اخیر، وضعیت کرونای آذربایجان شرقی به مرز هشدار هم رسیده است.

عده‌ای از کارشناسان سلامت، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را علت این افزایش مبتلایان می‌دانند اما عده‌ای استفاده از ماسک را مهمتر از فاصله‌گذاری می‌دانند و کم‌اهمیت شدن ضدعفونی دست و شست‌وشوی دست‌ها را از عوامل دیگر آغاز روند صعودی مبتلایان استان می‌دانند.

این عدم رعایت و افزایش مبتلا شاید با بازگشایی برخی از صنوف نیز مرتبط باشد، چراکه برخی با تصور اینکه اوضاع به حالت عادی بازگشته است، هیچ کدام از پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

اوضاع به جایی رسیده که بر اساس آمار، مبتلایان نوجوان و جوان، امروز بیش از ابتدای شیوع کرونا است و زنگ خطر شیوع کرونا با کاهش سن مبتلایان به صدا در آمده است. با وجود اینکه استفاده از ماسک در سیستم حمل‌ونقل عمومی مترو، اتوبوس و تاکسی اجباری شده است، اما این مصوبه به‌روی کاغذ است و نظارتی بر اجرای آن وجود ندارد و به یکی از اماکن شیوع کرونا تبدیل شده‌اند.

در این بین، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است، شناسایی بیماران جدید نشان می‌دهد این ویروس در استان در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه روزانه 800 تا 1000 تست کرونا در آذربایجان‌شرقی انجام می‌شود، ابراز داشت: هفته گذشته حدود 1000 مبتلای جدید به ویروس کرونا در استان داشتیم اما در مقایسه با ابتدای شیوع کرونا، بستری‌ها در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی و مرگ‌ومیر کرونا رو به کاهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آخرین آمار مبتلایان به کرونا را در استان یادآور شد و گفت: در آذربایجان شرقی 9352 مبتلا و 483 جان‌باخته ثبت شده است.

روند صعودی افزایش مبتلایان کرونا در هرمزگان

 استان هرمزگان با موج دوم شروع اپیدمی ابتلا به بیماری کرونا روبه‌رو شده است و با وجود اینکه قبل از این کارشناسان بر این باور بودند که افزایش دمای هوا موجب عقب‌نشینی ویروس کرونا خواهد شد اما مشاهدات رفتاری ویروس کرونا و اظهارات کارشناسان و مسئولین وزارت بهداشت گویای این است که گرما هیچ تأثیری روی ویروس کرونا ندارد.

در چند هفته اخیر استان‌های جنوبی کشور که دارای دمای هوای بالای 30 درجه هستند با حجم بالای مبتلایان روبه‌رو بودند که موجب افزایش نگرانی‌های مردم بود.

شهرستان جاسک در شرق هرمزگان یکی از شهرستان‌هایی بود که در موج اول شیوع کرونا آمار مبتلایان بالایی نداشت اما در همین 3 یا 4 روز گذشته بیش از 20 نفر در این شهرستان به کرونا مبتلا شده‌اند که از کل مجموع مبتلایان کرونا از اول شیوع ویروس تاکنون بیشتر است لذا لازم است تمهیدات لازم در این شهرستان اندیشیده شود.

 محمد رادمهر فرماندار این شهرستان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به روند صعودی افزایش مبتلایان کرونا در هرمزگان اظهار داشت: شهرداران، دهیاران و شوراها، ضدعفونی مراکز عمومی و معابر شهری و روستایی را انجام می‌دهند و همه دستگاه‌های اجرایی در پیشگیری بیماری کرونا با شبکه بهداشت و درمان همکاری خواهند کرد.

رادمهر تأکید کرد: کرونا موجب نمی‌شود با توجه به شروع فصل تابستان مردم برای دریافت خدمات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه  راه و آب در مناطق صعب‌العبور  و روستاها با مشکل مواجه شوند همه دستگاه‌ها توجه ویژه‌ای به حقوق شهروندی و ارائه خدمات در خور شأن مردم خواهند داشت.

فرماندار جاسک اعلام کرد: درصورت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری تجمعات چه در مراسمات مانند عروسی‌ها، چه مجتمع و مغازه‌های تجاری، در صورت گزارش، از برگزاری مراسمات جلوگیری می‌شود و مغازه‌هایی که رعایت نمی‌کنند نیز پلمب می‌شوند.

رادمهر خاطرنشان کرد: موج اول شیوع کرونا در شمال و مرکز کشور، با کار جهادی وزارت بهداشت و درمان، پزشکان و کادر پرتلاش این حوزه، به‌خوبی کنترل شد که ‌مورد توجه بهداشت جهانی قرار گرفت، در موج دوم و شدت شیوع بیماری کرونا در استان‌های جنوبی کشور نیز با رعایت مردم به‌ویژه با رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور غیرضروری در مراکز تجمعات می‌توان این بیماری منحوس کرونا را مهار کرد.

اوج‌گیری ‌شیوع کرونا در سیستان‌ و بلوچستان

با شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته و شدت گرفتن آن بسیاری از مشاغل تعطیل شد اما با گذشت حدود سه ماه از این وضعیت بسیاری از مردم لب به شکایت گشودند و خواستار بازگشت به مشاغل خود شدند که با آرام شدن وضعیت در شهرستان‌های مختلف و رسیدن به وضعیت نرمال به‌شرط رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بسیاری از مشاغل کار خود را در استان از سر گرفتند.

هنوز مدت زیادی از بازگشت افراد به محل کسب‌وکارشان نگذشته است که شاهدیم تنها تعداد اندکی از مردم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند؛ همین امر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان دامن زده و موجب شده است آمار مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان سیر صعودی داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند اکنون که امکان تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد، حفظ فاصله اجتماعی و خودمراقبتی آگاهانه از جمله مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است اما با وجود هشدارهای مکرر مسئولان بهداشت و درمان با رعایت نکردن بهداشت گویا برخی از مردم فراموش کرده‌اند که ممکن است به ویروس مبتلا شوند.

با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی آمار مبتلایان به ویروس کرونا طی روزهای اخیر در سیستان و بلوچستان رنگ‌وروی دیگری به خود گرفته است به‌طوری که در یک روز تست کرونای بیش از چند بیمار مثبت و ظرفیت تخت‌های بستری اختصاصی ویژه کرونا در جنوب استان تکمیل اعلام شده و در واقع فهرست مبتلایان استان طولانی‌تر از روزهای گذشته شده است که این موضوعات خبر از آغاز بحرانی جدید در استان را با رعایت نکردن بهداشت فردی می‌دهد.

آغاز موج دوم کرونا در استان گیلان

ارسلان سالاری صبح امروز در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در گیلان اظهار داشت: میزان ابتلا به ویروس کرونا در چند روز اخیر در گیلان به‌دلایل مختلفی نظیر عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی افزایش یافته و این موضوع موجب بالا رفتن آمار بستری‌ها شده است.

رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه افزایش تعداد بستری‌های کرونا نشان‌دهنده شیوع پیک دوم این بیماری در استان است گفت: عملکرد ویروس کرونا نشان می‌دهد که تنها راه مبارزه با آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده است و فعلاً دارو و واکسنی برای آن ساخته نشده، لذا همه افراد موظف به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.

وی از مردم استان گیلان خواست که همچون ماه‌های گذشته قوانین و مقررات بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک و دستکش را رعایت کنند و بیان داشت: مردم گیلان در این چند وقت اخیر به‌خوبی نکات بهداشتی را رعایت کردند و از آنها می‌خواهیم که امروزه نیز از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ابراز اینکه میزان شیوع کرونا در جامعه به‌صورت افسارگسیخته بالا رفته است بیان داشت: تاکنون هیچ درمانی برای کرونا کشف نشده و تنها راه مبارزه با آن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و استفاده از ماسک و دستکش است.

لرستان همچنان در وضعیت هشدار کرونا

گروه استان‌ها ــ فرماندار خرم‌آباد با تذکر اینکه خرم‌آباد همچنان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارد گفت: اعمال محدودیت‌ها تا وضعیت سفید ادامه دارد.

جعفر طولابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با یادآوری اعلام وضعیت هشدار کرونا در شهرستان خرم‌آباد گفت: با توجه به افزایش مراکز تست‌گیری و بیماریابی تعداد بیماران مبتلا به کرونا در شهرستان خرم‌آباد،  شناسایی تعداد بیماران مبتلا به کرونا افزایش پیدا شده است.

وی در رابطه با اعمال محدودیت‌های بهداشتی در شهرستان خرم‌آباد افزود: براساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده از طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با  بیماری کرونا  در حال حاضر کلیه راه‌های ورودی به آرامستان‌ها تا اعلام وضعیت سفید مسدود و  برگزاری مراسم ترحیم و عروسی نیز ممنوع، اماکن گردشگری، تاریخی، سفره‌خانه‌ها، تالارها، رستوران‌ها تا اعلام وضعیت سفید از طرف ستاد مقابله با کرونا استان این محدودیت‌ها ادامه دارد.

رژه کرونا در شهرهای ساحلی مازندران‌

جاده‌های درون و برون شهری مازندران و طول نوار ساحلی استان مملو از مسافران شهرهای اطراف و استان‌های همجوار است. مردم بی‌توجه به مسائل بهداشتی به گشت و سیاحت پرداختند غافل از اینکه ویروس منحوس کرونا در کمین برای جذب آنان بوده است دل را به دریا زده آب‌تنی را در سواحل مازندران آغاز کردند.

از سویی اگرچه همچنان کرونا در مازندران جولان دارد و آمارهای مراکز بهداشتی و درمانی استان حکایت از قرارگیری مازندران در ردیف استان‌های زرد و رسیدن به قرمز را دارد ولی مسئولان حوزه‌های مختلف صرفاً با بیان اینکه با رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت، فعالیت صنوف، سواحل و مراکز تفریحی و فرهنگی در مازندران آغاز شده است، مردم را راغب‌تر به حضور در مازندران می‌کنند.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگاران تسنیم از شهرهای ساحلی مازندران، هم‌اکنون موج عظیمی از مردم و مسافران در پارک‌های جنگلی، سواحل و کنار جاده‌های مازندران اطراق می‌کنند و بدون توجه به مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها و بی‌خیال دنیا به تفریح و سیاحت می‌پردازند و انگاری که آنان را سه ماه در زندانی در منزلشان حبس کرده باشند توجهی به توصیه‌های بهداشتی و درمانی ندارند.

چرا کرونا به‌یک‌باره در کردستان طغیان کرد؟

با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا در استان کردستان، جلسه ستاد مقابله با کرونا شامگاه سه‌شنبه با دستور کار و رویکرد متفاوت برگزار شد، از آنجا که شمار مبتلایان در استان به‌ویژه شهرستان‌های سنندج، مریوان و سقز به‌دلیل بی‌توجهی شهروندان به این بیماری روز به روز در حال افزایش است، در این نشست تصمیم بر اعمال محدودیت‌های کرونایی گرفته شد.

حسین خوش‌اقبال؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این جلسه با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی وضعیت سنندج در زمینه گسترش و ابتلا به کرونا «بحرانی» است، اضافه کرد: رستوران‌ها و غذاخوری‌ها تا 72 ساعت آینده به‌صورت بیرون‌بر باید فعالیت کرده و دوباره با توجه به شرایط موجود تصمیم‌گیری می‌شود.

وی از تعطیلی مجدد تعدادی از اصناف سنندج از جمله آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، باشگاه‌های ورزشی، آموزشگاه‌های خصوصی به‌مدت 72 ساعت بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا خبر داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اولویت اصلی تمامی دستگاه‌های اجرایی و دولتی به‌ویژه شهرداری‌ها را سلامت مردم برشمرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها کنار وظایف سازمانی در زمینه آگاه‌سازی مردم و کمک به فاصله‌گذاری هوشمند اقدام کرده و شهرداری سنندج در معابر پرتردد و پارک‌ها هشدار لازم برای حضور کمتر مردم را بدهد.

وی تأکید کرد: شهرداری سنندج با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها نسبت به ساماندهی دست‌فروش‌ها در خیابان فردوسی سنندج جهت جلوگیری از تردد زیاد مردم در این مسیر اقدام کنند.

خوش‌اقبال اظهار کرد: باید متولیان آموزش و پرورش در زمان برگزاری امتحانات نهایی تمامی پروتکل‌های لازم بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت کرده و در محل برگزاری امتحانات ماسک و مواد ضدعفونی در اختیار دانش‌‌آموزان و مراقبین قرار دهند.

اعلام هشدار شیوع کرونا در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شاخص سرایت‌پذیری ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است، گفت: با وجود این وضعیت همچنان گاهی با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری برخی از مراسم جمعی خانوادگی و غیرضروری مواجهیم که بسیار خطرناک است.

منوچهر کرمی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان اینکه اعتباربخشی به واحدهای تولیدی و توزیعی با اعطای نشان و درجه‌بندی بهداشتی اجرایی می‌شود، اظهار داشت: امیدواریم ضمن بررسی وضعیت بهداشتی با ایجاد رقابت شاهد افزایش و بهبود وضعیت بهداشتی این مراکز باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با تعیین سطح بهداشتی مراکز تولیدی و توزیعی مردم هم با اطمینان بیشتر و اطلاعات بهتر می‌توانند به این مراکز مراجعه و مایحتاج خود را تهیه نمایند.

وی با ابراز اینکه شاخص سرایت‌پذیری ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: با وجود این وضعیت همچنان گاهی با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری برخی از مراسم جمعی خانوادگی و غیرضروری مواجه‌ایم که  در این باره و خطرات آن در این شرایط اعلام هشدار می‌کنیم.

زنگ خطر کرونا در بوشهر به صدا درآمد

جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و قطع زنجیره آن رسالت و وظیفه همگانی است که در این راستا رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی امری ضروری و مهم است.

یکی از موارد مهم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پوشش ماسک و ضدعفونی تجهیزات مورد استفاده و شستشوی دست‌ها با آب و صابون به صورت مداوم است که تحقق این مهم از انتشار و ابتلا به ویروس جلوگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه هر روز بر افراد به ابتلا به کرونا افزوده تر می‌شود اظهار داشت: باید مردم به این نکته توجه کنند که ویروس کرونا همچنان وجود دارد  و افزایش بیماران کرونایی در استان بوشهر نشان از بی توجهی برخی افراد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌‌گذاری اجتماعی است.

سعید کشمیری از افزایش شیب تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: در روزهای اخیر به تدریج میزان ابتلا به بیماری کووید 19 و موارد مثبت کرونا در استان بوشهر با یک شیب نه چندان ملایم در حال افزایش است.

وی با تاکید بر توجه به ایزوله کردن  مبتلایان کرونا افزود: باتوجه به روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا در این استان ایزوله کردن بیماران کرونایی ضروری است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اینکه انتقال ویروس و شیوع بیماری کرونا  به سبب تجمع‌ها  ودورهمی‌ها رخ می‌دهد گفت: در این راستا برخی افراد که از بیماری خود اطلاع دارند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و سبب شیوع این بیماری می‌شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcamwna.49noo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما