شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب : 89692
منبع : خبرگزاری تسنیم

تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری در قم لازم است

قم نيوز : کارگروه تخصصی اجتماع، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان قم برگزار و از کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان انتقاد شد.
انتقاد از مشارکت پایین دستگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی / لزوم تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری در قم
انتقاد از مشارکت پایین دستگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی / لزوم تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری در قم
به گزارش قم نیوز دومین کارگروه تخصصی اجتماع، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان قم با حضور معاون استاندار قم، فرماندار قم و مسئولان دستگاه‌های مختلف در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم در این جلسه با اشاره به اینکه پیگیری آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه، نقشه‌راه و مشارکت مدیران و متولیان فرهنگی در کنار یکدیگر است، اظهار داشت: سال گذشته پیش‌نویس سند تحول اجتماعی استان قم با رویکرد تقسیم‌بندی وظایف دستگاه‌های اجرایی تدوین و این سند تصویب و در آن اولویت‌های مهمی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی مطرح شد.

رضا ملک‌زاده با بیان اینکه علی‌رغم تقسیم‌بندی وظایف، برخی از دستگاه‌ها مشارکت چندانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نداشتند و این امر دور از انتظار است، ابراز کرد: تا زمانی که نتوانیم طرح منسجم و برنامه کاملی ارائه دهیم، برای رفع مشکلات و آسیب‌ها موفقیتی به دست نمی‌آید.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و راهبردی در کاهش آسیب‌ها و ترویج ازدواج، فرزندآوری و رفع دغدغه‌های فرهنگی باید موردتوجه باشد تا به خروجی مناسبی دست یابیم و طبق آمار و ارقام صحیح، میزان کاهش آسیب‌ها را احصاء کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم خاطرنشان کرد: شاخصه‌های مهمی را در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی تعیین کرده‌ایم که میزان مشارکت و کوتاهی را نشان می‌دهد و قابل‌عرضه است.

لزوم تشویق خانواده‌ها در فرزندآوری

وی با تأکید بر اینکه سند تحول به نهاد ریاست جمهوری ارجاع داده شد و برای 15 دستگاه اجرایی نیز پیوست اعتباری اخذ کرده‌ایم گفت: یکی از دغدغه‌های جدی، کاهش فرزندآوری و عدم تمایل خانواده در افزایش جمعیت است، برخی از برنامه‌ها درباره ترویج فرزندآوری در سطح کشوری دنبال می‌شود و تعدادی از سیاست‌ها نیز در سطح استان قابل‌پیگیری است.

ملک‌زاده افزود: تشویق ازدواج آسان و افزایش موالید و درمان ناباروری و پیشگیری از طلاق از مصوبات مهمی است که باید طبق وظایف ذاتی دستگاه‌های اجرایی دراین‌باره برنامه‌ریزی کرد و در بخش فرهنگی نیز به ارائه طرح‌های اثرگذار و راهبردی پرداخت.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اثرگذاری رفع آسیب‌های اجتماعی و معضلات فرهنگی به‌صورت نقطه‌ای و محله‌ای بیشتر است و باید در برنامه‌ریزی‌ها به این مسئله مهم و اساسی توجه داشت.

معاون اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار داشت: حوزه و دانشگاه به لحاظ علمی و پژوهشی، جایگاه مهمی در ارائه طرح‌های راهبردی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی دارند و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

بسیاری از مسائل فرهنگی بر زمین مانده است

حسین غریب تصریح کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از ظرفیت‌های مهمی است که 2400 دکترای تربیت خانواده در سطح جهانی تربیت‌کرده است و ما باید در تعامل با این دانشگاه و یا دیگر ظرفیت‌ها همچون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم نیز از برکات این تلاش‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل فرهنگی بر زمین‌مانده است اضافه کرد: ما در قم با کثرت‌گرایی فرهنگی به‌واسطه مهاجرت مواجه‌ایم و باید دراین‌باره تلاش فراوانی در جهت رفع مشکلات فرهنگی داشته باشیم و بتوانیم آسیب‌ها را کنترل کنیم.

معاون اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم عنوان کرد: تدبیر لازمه رفع بسیاری از آسیب‌هاست، وقتی تعداد کثیری خانه در قم توزیع‌شده و بسیاری از واحدهای مسکونی خالی از سکنه هستند و از طرفی با مشکلات فراوانی در تأمین مسکن مواجه‌ هستیم این‌ها نشان‌دهنده بی‌تدبیری است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد تشویق به ازدواج و فرزندآوری نیز باید امکانات و مشوق‌هایی را برای جوانان در نظر بگیریم مثلاً برای زوج‌های جوان در دو سال اول زندگی، به فکر تأمین مسکن باشیم و اگر زندگی‌شان دوام آورد و صاحب فرزند شدند، در جهت خرید مسکن از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdx90j.yt0nn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما