دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 89740
منبع : خبرگزاری تسنیم

وضعیت نابه‌سامان چاه‌های ذغال در قم/ پراکندگی چاه‌ها برای مردم آزاردهنده است

قم نيوز : مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم وضعیت فعالیت چاه‌های ذغال و تولیدکنندگان ذغال را موردتوجه قرار داد و گفت: نابسامانی و پراکندگی این فعالیت‌ها برای استان آزاردهنده بوده و باید شهرک تخصصی ذغال در قم احداث شود.
وضعیت نابه‌سامان چاه‌های ذغال در قم/ پراکندگی چاه‌ها برای مردم آزاردهنده است
وضعیت نابه‌سامان چاه‌های ذغال در قم/ پراکندگی چاه‌ها برای مردم آزاردهنده است
به گزارش قم نیوز سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به صدور 330 اخطاریه به واحدهای صنعتی در سال گذشته اظهار داشت: طی این مدت، 1300 مورد بازدید و پایش از واحدهای صنعتی صورت گرفته که حدود 350 مورد نمونه‌برداری از واحدها اتفاق افتاد که هرکدام مسیر مشخصی را طی می‌کنند که بعضاً منجر به صدور اخطاریه، تشکیل پرونده قضایی و یا تعطیلی این واحدهای آلاینده شده است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم در سال گذشته 292 روز هوای پاک و سالم، 49 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 24 روز ناسالم برای عموم مردم بوده است.

وی افزود: در واقع این 24 روز برای عموم ناسالم نبوده بلکه چندساعتی از روز ناسالم بوده که با در نظر گرفتن شاخص‌های دیگر منجر به تعطیلی می‌شده است، در این زمینه درخواست ایجاد یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان برای سال جدید را داریم.

موسوی مشکینی پیرامون انتقال صنایع مزاحم از محدوده و حریم شهری نیز گفت: امیدواریم کارگروهی که مورد تأکید ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت کشور بوده در این زمینه تشکیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم خاطرنشان کرد: باید با هم‌فکری با واحدهای صنعتی، استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در خصوص انتقال صنوف مزاحم به‌صورت عملیاتی و اجرایی تصمیم‌گیری شود تا این واحدها به محل‌های مجاز با حداقل آسیب زیست‌محیطی منتقل شوند.

وی نظارت و مدیریت روان آب‌های سطحی شهر قم را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: بخشی از شهر قم به سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب مجهز و بخشی از روان آب‌های سطح شهر نیز جمع شده و از یکی دو مسیر به رودخانه قمرود می‌رسد که مغایر با مسائل زیست‌محیطی و شهری قم بوده و باید این موضوع حل‌وفصل شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم بیان کرد: در سال گذشته در حوزه حقوقی  29 پرونده در حوزه محیط‌زیست انسانی و 14 پرونده در حوزه محیط‌زیست طبیعی داشتیم، دو واحد صنعتی نیز با دستور مقام قضایی پلمب شده‌اند همچنین از فعالیت 200 حلقه چاه غیرمجاز ممانعت شد.

موسوی مشکینی وضعیت فعالیت چاه‌های ذغال و تولیدکنندگان ذغال را موردتوجه قرار داد عنوان کرد: نابه‌سامانی و پراکندگی این فعالیت‌ها برای استان آزاردهنده بوده؛ درنتیجه پیشنهاد می‌دهیم که شهرک تخصصی ذغال برای فعالان این عرصه ایجاد شود اما متأسفانه استقبال خوبی از آن نشد، این در حالی است که قطعاً با شکل‌گیری شهرک تخصصی فعالیت‌های کاربردی‌تری نیز در کنار این حوزه شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان استقرار شبانه‌روزی در حوزه فعالیت سازمان محیط‌زیست دارند، تأکید کرد: برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت، سازمان محیط‌زیست سازوکارهای قانونی مختص به خود  داشته و اقدامات خوبی توسط محیط‌بانان در این مناطق انجام‌شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم در پایان با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر مراتع و جنگل‌های استان اظهار داشت: این آتش‌سوزی‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست را خیلی نگران کرده و هرسال بعد از مطلوب بودن بارندگی‌ها شاهد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم که امیدواریم این بحران با همت مسئولان ذی‌ربط مدیریت شده و حل شود.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdchvqn6.23nwkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما