يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : 89916
منبع : خبرگزاری تسنیم

اتمام کتابخانه امام (ره) شهر قم همچنان در بلاتکلیفی است

قم نيوز : مدیر ارزیابی عملکرد و بازرسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: اتمام کتابخانه امام خمینی(ره) قم با وجود تخصیص اعتبار ۴ میلیارد تومانی و پیشرفت ۹۰ درصدی همچنان بلاتکلیف است.
اتمام کتابخانه امام (ره) شهر قم همچنان در بلاتکلیفی است
اتمام کتابخانه امام (ره) شهر قم همچنان در بلاتکلیفی است
به گزارش قم نیوز سجاد عمرانی با تأکید بر اهمیت مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و متولیان فرهنگی در ترویج فرهنگی کتاب‌خوانی اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مهم در فرهنگ‌سازی و رفع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، گرایش جامعه به کتاب و کتاب‌خوانی است.

مدیر ارزیابی عملکرد و بازرسی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: فرهنگ به‌هیچ‌عنوان سیاست برنمی‌دارد و باید برای اعتلای فرهنگ به سمت‌وسوی طرح‌های جامع و راهبردی حرکت کرد، در این میان، کتاب، ابزاری مهم در فرهنگ‌سازی یک جامعه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه کم‌توجهی به فرهنگ ریشه در عدم آگاهی داشته و سبب بروز بسیاری از آسیب‌ها و معضلات می‌شود، عنوان کرد: اگر بتوان سطح مطالعه در جامعه را ارتقاء داد، آگاهی نیز افزایش و آسیب‌های بی‌شماری درمان می‌شود.

عمرانی با اشاره به اینکه طبق سرانه مطالعه، اقشار فراوانی در جامعه هنوز با کتاب آشتی نکرده‌اند، اضافه کرد: این در حالی بوده که اگر نقش مطالعه و کسب آگاهی و دانش در زندگی و موفقیت به‌خوبی تبیین شود، جامعه به سمت‌وسوی کتاب‌خوانی گرایش بیشتری پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی سبب رشد علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود، اگرچه مشکلات اقتصادی در بروز آسیب‌ها مؤثر هستند، بالندگی و رشد فرهنگی یک جامعه، در کاهش بسیاری از معضلات و آسیب‌ها مؤثر است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم یادآور شد: استان قم به لحاظ فرهنگی دارای جایگاه بسیار مهمی در سطح بین‌الملل بوده و باید با توجه به ظرفیت‌های ارزشمندی که در آن وجود داشته به مقوله فرهنگ، کتاب و کتاب‌خوانی توجه ویژه‌ای داشت و دراین‌باره به برنامه‌ریزی راهبردی و فرهنگ‌سازی پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه در استان قم 23 باب کتابخانه عمومی فعال است که به لحاظ کیفی و کمی، نیازمند توجه بیشتری به توسعه زیرساخت‌ها هستیم، افزود: دراین‌باره استفاده از ظرفیت خیرین در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و احداث کتاب‌خانه دارای اهمیت است.

عمرانی با بیان اینکه ساخت کتابخانه یک سرمایه‌گذاری بزرگ فرهنگی به شمار می‌رود و علما و مراجع نیز در ویژه توجه به ترویج فرهنگی کتاب‌خوانی و افزایش ظرفیت در احداث کتاب‌خانه در مناطق مختلف قم تأکیددارند، گفت: ایجاد کتابخانه‌های عمومی در مناطق کم‌برخوردار و محروم در جهت تحقق عدالت اجتماعی یکی از رویکردهای مهم این نهاد است که بدون همراهی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی، امکان‌پذیر نیست.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: اقدامات زیادی در مسیر ایجاد آشتی میان کتاب و نسل جوان انجام‌شده که برگزاری 3 هزار نشست کتاب‌خوان و برنامه فرهنگی در قم و بخش‌های مختلف این استان از آن جمله است.

وی با تأکید بر اینکه اعزام کتاب‌خانه‌های سیار به روستاهای مختلف، اهداء و معرفی کتاب و برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی ازجمله اقدامات است، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم، راکد ماندن اجرای پروژه‌های مهم در احداث کتاب‌خانه است، متأسفانه اتمام کتاب‌خانه امام خمینی(ره) قم با وجود تخصیص اعتبار 4 میلیارد تومانی و پیگیری فراوان، همچنان بلاتکلیف است.

عمرانی تصریح کرد: این پروژه مصوبه سفر رهبری در ده سال قبل است و پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد دارد و اگر مسئولان همراهی لازم را داشته باشند امسال به نتیجه می‌رسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌ها، کتاب‌خانه نوبهار است که در سال 89 کلنگ زنی شد و با وجود 94 درصد پیشرفت به دلیل بدهکاری 400 میلیون تومانی به پیمانکار، عملیاتی نشده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcceoq4.2bqos8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما