يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب : 89917
منبع : خبرگزاری مهر
در جلسه شورای تامین مسکن قم مطرح شد؛

طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های متوسط

قم نيوز : معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری قم گفت: مسکن مهر با طرح اقدام ملی مسکن تفاوت دارد، طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های متوسط است ولی مسکن مهر برای دهک‌های کم درآمد ساخته شد.
طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های متوسط/مشکل زیرساخت در مسکن مهر
طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های متوسط/مشکل زیرساخت در مسکن مهر
به گزارش قم نیوز محسن بهشتی ظهر یکشنبه در نخستین جلسه شورای تامین مسکن در سال ۹۹ که با هدف تشریح آخرین وضعیت طرح اقدام مسکن ملی در قم و در محل سالن کرامت استانداری قم برگزار شد گفت: در سال‌های اخیر برنامه‌های خوبی در زمینه تولید مسکن در قم اجرا شده است و ما برای تولید مسکن در استان هیچ کمبودی نداریم اما برای تولید مسکن افراد کم درآمد با مشکل روبرو هستیم که دولت باید با پرداخت تسهیلات بانکی مشکل مسکن دهک‌های پایین را حل کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: با توجه به شرایط و وضعیت بازار مسکن دولت ناچار شد در این شرایط سقف اجاره بها و رهن را برای مستاجران در تهران و کلان شهرهای دیگر تعیین کند.

وی با اشاره به ۲ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور و ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی در استان قم گفت: اگر برای این واحدهای مسکونی برنامه‌ریزی شود می‌توان در کنار طرح اقدام ملی مسکن تا حدودی جلوی التهاب بازار مسکن را گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان گفت: این طرح با جدیت در استان قم در حال پیگیری است و در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و در مقایسه با استان‌های دیگر روند رو به جلویی دارد و قابل تقدیر است.

بهشتی افزود: این طرح باید در بازده زمانی یک تا دو سال مورد بهره برداری قرار گیرد چنانچه اجرای این طرح در کنار اراضی ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری برای تولید مسکن می‌تواند از التهابات بازار مسکن کم کند.

وی با اشاره به ظرفیت خیرین برای ساخت مسکن نیازمندان گفت: باید از ظرفیت خیرین مسکن ساز، انبوه سازان و همکاری مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای اجرای این طرح در زمان پیش بینی شده کمک گرفت.

بهشتی افزود: اکنون مسکن به عنوان یک کالای غیر قابل دسترس تبدیل شده است و باید با اجرای این طرح، مسکن مناسب در اختیار دهک‌های متوسط و پایین قرار گیرد.

مشکلات زیرساخت در مسکن مهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به مشکلات زیرساختی مسکن مهر گفت: باید از تجربیات مسکن مهر در طرح اقدام ملی مسکن بهره مند شویم چنانچه در مسکن مهر مشکلاتی از قبیل زیرساخت‌های برق، گاز و تلفن وجود داشت و هنوز هم با این مشکل به طور اساسی روبرو هستیم.

بهشتی افزود: در طرح اقدام ملی باید در ابتدا زیرساخت‌های شهری را فراهم و هم زمان با ساخت و ساز پیش رویم و تنها به این فکر نباشیم که مسکن تولید کردیم باید از چالش‌های مسکن مهر عبرت بگیریم.

بهشتی در ادامه گفت: مسکن مهر با طرح اقدام ملی مسکن تفاوت دارد طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های متوسط است ولی مسکن مهر برای دهک‌های کم درآمد ساخته شد.

سهیمه ۴ هزار و ۴۰۰ واحدی طرح اقدام ملی مسکن قم

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به سهمیه ۴ هزار و ۴۰۰ واحدی استان قم در طرح اقدام ملی مسکن گفت: در مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن سهیمه استان قم ۴ هزار و ۴۰۰ واحد متقاضی بود که ۴ هزار واحد آن برای شهر قم و ۴۰۰ واحد هم برای شهرهای کوچک در نظر گرفته شده است.

طلوعی افزود: ۶ هزار واحد مسکونی جزو پروژه‌های مشارکتی پیش‌بینی‌شده که هزار واحد با استفاده از ظرفیت بانکی ساخته می‌شود و ۲۵ واحد برای اقشار ویژه پیش‌بینی‌شده است وهم چنین تعداد ۱۸۰۰ واحد نیز در قالب فروش اقساطی واگذار خواهد شد.

هزینه هر متر واحد مسکونی سه میلیون ۵۰۰ هزار تومان

طلوعی افزود: متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن باید در مدت ۱۵ روز در مرحله اول ۶۰ میلیون تومان به حساب واریز کنند این مبلغ در فاز اول ۴۰ میلیون و در فاز بعدی هم ۲۰ میلیون است.

وی در ادامه این جلسه درباره شیوه نامه این طرح گفت: هزینه قیمت تمام شده برای هر متراژ واحد مسکونی ناخالص ۲ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان و برای هر متراژ واحد مسکونی خالص ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تعیین شده که با توجه به التهابات بازار مسکن با افزایش روبرو است.

به گفته طلوعی، برآورد اولیه برای کل پروژه تا حدود ۳ میلیون تومان مترمربع است، اگر در طول پروژه با افزایش یا کاهش قیمت مواجه باشیم ممکن است این رقم با تصویب شورای مسکن استان تغییر کند.

شهرداری تخفیفی به دهک‌های پایین نمی‌دهد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم هم در این جلسه از همکاری نکردن شهرداری گلایه کرد و گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با شهرداری داشتیم قرار بود برای صدور مجوز پروانه ساخت و ساز برای دهک‌های پایین، از شهرداری ۵۰ درصد تخفیف بگیریم ولی تاکنون همکاری نداشته است.

داریوش بلدی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن تاکنون یک هزار و ۸۰۰ نفر مراحل ثبت نام را طی کردند و برای احراز هویت آن‌ها با توجه به بحران کرونا و اجرای شیوه نامه بهداشتی از ۲۰ روز قبل روزی ۵۰ نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراجعه می‌کنند برای یک هزار و۷۵۰ نفر هم پیامک ارسال و به مرحله افتتاح حساب رسیدند.

به گفته این مسئول، برای اجرای این طرح مشکل همکاری پیمانکار داریم برای این امر فراخوان دادیم و ۳ نفر برنده شدند ۲ نفر انصراف و یک نفر هم مبالغ بالایی را درخواست داده است با توجه به افزایش قیمت مصالح ساخت و ساز باید کار را به طور دستمزدی ادامه دهیم یعنی تهیه مصالح را عهده دار شویم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcd5n0j.yt0nf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما