دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : 89930
منبع : خبرگزاری فارس

فرهنگ ایثار و شهادت سدمحکمی در برابر آسیب‌های اجتماعی

قم نيوز : فرمانده انتظامی استان قم گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مهمترین عوامل کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی است و ضرورت دارد نسل جوان بیش از پیش با حماسه دوران دفاع مقدس آشنا شود.
فرهنگ ایثار و شهادت سدمحکمی در برابر آسیب‌های اجتماعی
فرهنگ ایثار و شهادت سدمحکمی در برابر آسیب‌های اجتماعی
به گزارش قم نیوز سید محمود میرفیضی پیش از ظهر امروز در بازدید از مرکز فرهنگی و موزه انقلاب و دفاع مقدس استان اظهار کرد: فرهنگ عاشورا نسل به نسل و سینه به سینه به ما منتقل شد و جلوه طلایی خود را در طول دوران دفاع مقدس به خوبی متبلور ساخت.

وی با اشاره به اینکه ایثار و از خودگذشتگی از جلوه‌ها و مولفه‌های فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس است، افزود: با وجود وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها، جلوه ایثارگری و همدلی و همراهی مردم  و گروه‌های جهادی را در کمک‌های مومنانه و دیگر موارد مربوط به کرونا شاهد بودیم به طوری که حتی در پیشرفته ترین کشورها از نظر بهداشتی نیز از آن خبری نبود.

فرمانده انتظامی استان قم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را یکی از مهمترین عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: این فرهنگ سد محکمی در برابر معضلات و آسیب‌های اجتماعی است و ضرورت دارد نسل جوان بیش از پیش با حماسه دوران دفاع مقدس آشنا گردد.

وی پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی مسائل رایج در جبهه‌ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: در آن زمان با وجود رعایت سلسله مراتب، اگر یک نیروی عادی موضوعی را تذکر می‌داد، فرمانده با روی گشاده می‌پذیرفت و ما باید بتوانیم از آمیختگی فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به درستی بهره ببریم.

میرفیضی همچنین موضوع همیار پلیس را مد نظر قرار داد و تصریح کرد: استفاده از دانش آموزان به عنوان همیار پلیس موجب شد تا با فرهنگ سازی صحیح، آمار تصادفات و مرگ و میر سالانه ناشی از آن به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.

وی مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان را یکی از مراکز بسترسازی و فرهنگ سازی حوزه ایثار و شهادت خواند و تاکید کرد: این مرکز که زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح راه اندازی می‌شود، تاثیرات عمیقی در حوزه آشنایی با افتخارات و آموزه‌های دفاع مقدس و در نتیجه افزایش کرامت انسانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهد داشت.

فرمانده انتظامی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی معزز کل قوا فرمودند که پلیس باید در تراز انقلاب باشد یعنی اینکه هر اقدامی که صورت می‌گیرد، باید آرمان آن همترازی با ارزش‌ها و آرمان‌های عظیم انقلاب اسلامی باشد.

وی با تاکید بر اینکه بکارگیری نمادها و المان‌ها در احداث موزه اصل گریزناپذیری است که باید به آن توجه شود، افزود: بحث فرهنگ سازی جبهه و جنگ و نیل به قله همترازی با انقلاب اسلامی و آرمان‌های هشت سال دفاع مقدس در همه ابعاد، از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

میرفیضی با اشاره به تاخیر در بهره برداری از مجموعه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم، عنوان کرد: این موضوع فرصتی است تا ضمن بازدید از استان‌های دیگر، نواقص و اشکالات مطرح شده در ساخت موزه‌های آن استان‌ها مدنظر قرار گیرد و از تکرار آن در روند تکمیل موزه قم جلوگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی و تنوع جامعه هدف و بازدیدکنندگان موزه انقلاب و دفاع مقدس، تصریح کرد: ضرورت دارد پیوست‌های لازم از جمله در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، تفریحی، دینی و انتظامی برای موزه در نظر گرفته شود تا بر اثرگذاری بیشتر آن در جامعه بیافزاید.

فرمانده انتظامی استان قم استفاده از همکاری گروه‌های مختلف مردم در بخش‌های محتوایی موزه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: هر جا مردم پای کار آمدند، اعتماد سازی و موفقیت به اوج خود رسید و موجب مقبولیت و محبوبیت فراگیر شد کما اینکه در دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نیز مردم عزیز به امر حضرت امام(ره) در همه صحنه‌ها حاضر می‌شدند.

وی با اشاره به رشادت نیروهای ژاندارمری و شهربانی در دفاع مقدس بخصوص روزهای آغازین آن، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه «علی والی» پلیس و قهرمان وزنه برداری بود که همان روزهای نخست تهاجم دشمن به خرمشهر، به اسارت در آمد و 10 سال در اسارت دشمن بعثی بود.

میرفیضی با ذکر این نکته که باب شهادت در نیروی انتظامی همچنان باز است، ابراز کرد: باید در هر زمینه ای یاد و خاطره شهدا را نگهداریم و بخصوص در موزه دفاع مقدس، معرفی ایثارگری و رزم شهدای ناجا مدنظر قرار گیرد و مجموعه انتظامی استان در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه به جای ساختن دیوار، همواره باید به فکر احداث پل برای حل مشکلات جامعه باشیم، عنوان کرد: با توجه به روند رو به رشد هوشمند سازی و انفجار اطلاعات در جامعه، ضرورت دارد از بین رسانه‌های گروهی دیداری، شنیداری، گفتاری و نوشتاری، به رسانه دیداری و تقویت هویت بصری نگاه ویژه شود تا خدمات موثرتر و سریعتری در حوزه فرهنگ سازی به مردم که ولی نعمتان انقلاب هستند، ارائه شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciu3av.t1a3p2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما