سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب : 90137
منبع : خبرگزاری تسنیم

مسکن و خوراک ۶۲ درصد کل هزینه‌های خانوار قمی را تشکیل می‌دهد

قم نيوز : معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با بیان آخرین آمار وضعیت تورم استان تا پایان خردادماه گفت: شاخص استان ۲۰۱ و نرخ تورم دوازده‌ماهه استان ۲۶.۶ درصد بوده است.
مسکن و خوراک ۶۲ درصد کل هزینه‌های خانوار قمی را تشکیل می‌دهد
مسکن و خوراک ۶۲ درصد کل هزینه‌های خانوار قمی را تشکیل می‌دهد
به گزارش قم نیوز محمدجواد شاکر آرانی اظهار داشت: تورم یکی از متغیرهای کلان اقتصادی بوده که حساسیت  اجتماعی زیادی داشته و به لحاظ کارکردی نیز بر روی بهره‌وری، تولید ملی و رشد اقتصادی تأثیرگذار است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم مرکز آمار را تنها مرجع اعلام نرخ تورم از سال 97 به بعد عنوان کرد و افزود: این شاخص، تابه‌حال سه بار تغییر سال پایه به دلیل نوسانات داشته و گزارش‌های منتشرشده بر اساس پایه سال 95 است.

وی با اشاره به مراجعه به 55 هزار کارگاه خرده‌فروشی و سنجش قریب به 300 هزار گروه کالایی گفت: در استان قم دو شهر خود شهر قم با هشت منطقه شهری و جعفریه را مبنا قرار داده‌ایم و کالاهای تازه خوری را سه بار در بازه‌های مختلف زمانی موردسنجش قرار داده‌ایم.

شاکر آرانی با بیان اینکه نتیجه این محاسبات سه نوع تورم دوازده‌ماهه، ماهانه و نقطه‌ای را نشان می‌دهد، ادامه داد:تورم ماهانه اگر زیر یک درصد بوده و استمرار هم داشته باشد انتظار می‌رود که تورم دوازده‌ماهه زیر ده درصد بماند اما از سال 97، نرخ تورم بالا رفته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با بیان آخرین آمار وضعیت تورم استان تا پایان خردادماه ابراز کرد: شاخص استان 201 و نرخ تورم دوازده‌ماهه استان 26.6 درصد بوده است.

وی مطرح کرد: تورم دوازده‌ماهه استان طی سه‌ماهه اخیر به تورم کشور نزدیک شده است، درحالی‌که میانگین تورم دوازده‌ماهه در سال گذشته تا 6 درصد فاصله داشته‌ایم و در حال حاضر فاصله استان با کشور 1.2 درصد است.

شاکر آرانی با بیان جایگاه بیست و دوم استان ازنظرمیانگین نرخ تورم در کشور عنوان کرد: در فرودین 97، جایگاه بیستم در کشور داشتیم و تا پایان 97، به جایگاه سی‌ام می‌رسیم اما در خردادماه 99، به رتبه بیست و سوم دست‌یافته‌ایم.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم نرخ تورم ماهیانه استان را پایین‌تر از نرخ تورم کشوری دانست و یادآور شد: رتبه  نرخ تورم نقطه‌ای استان دوازدهم، نرخ تورم ماهیانه ششم و نرخ تورم  سالیانه بیست و یکم بوده است.

وی با بیان اینکه دو مقوله مسکن و خوراکی قریب به 62 درصد  کل هزینه خانوار قمی را پوشش می‌دهد، تأکید کرد: در قم به دلیل پایین بودن سهم درآمد سهم خوراکی‌ها بیشتر است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjaveh.uqeytzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما