پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : 90522
منبع : خبرگزاری فارس

قم و طنین مجازی دعای «عرفه»/ پخش مراسم حرم و جمکران از صدا و سیما

قم نيوز : مردم قم امروز و همنوا با مهدی فاطمه (عج) در عرفات، دعای عاشقانه و عارفانه «عرفه» را از خانه های خود و همزمان با پخش زنده از شبکه های صداوسیما زمزمه می کنند.
قم و طنین مجازی دعای «عرفه»/ پخش مراسم حرم و جمکران از صدا و سیما
قم و طنین مجازی دعای «عرفه»/ پخش مراسم حرم و جمکران از صدا و سیما
به گزارش قم نیوز نهم ماه ذیحجه را باید یکی از روزهای خاصّ خدا و یکی از بزرگ ترین أعیاد تاریخ برشمرد، عیدی که به رمضان الهی و شب قدرش وصل است تا «جاماندگان از مغفرت الهی در شب قدر» این روز را قدر بشمارند و با دعا و ثنا به درگاه ایزد متعال، هم به معرفتی متعالی دست یابند و هم در زیر آبشار رحمت خداوندی تطهیر شوند و یک زندگی نو و بدون گناه را از سر گیرند.

و اما در متون دینی برای این روز اعمالی نوشته شده که شاید برترین آن ها، زیارت امام حسین (ع) است که ثوابی معادل ده ها حج و عمره و جهاد قبول شده دارد و شایسته است تا مؤمنان در کنار خواندن دعای عرفه امام حسین (ع) و حتی پیش از آن، این زیارت را بخوانند تا عنایت عُظمای الهی در این روز به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را نصیب خود نیز سازند.

عید «عرفه» در عین حال با نام حضرت سیّدالشهداء(ع) پیوند دیگری هم دارد، آن جا که عاشقان و مؤمنان و عارفان در این روز، یکی از شگرف ترین و پُرمغزترین دعاهای توصیه شده یعنی دعای امام حسین (ع) در روز عرفه را با تعابیری آسمانی مانند «إلهی أنا الفقیر فی غنای، فکیف لا أکون فقیرا فی فقری» زمزمه می کنند و به درگاه احدیّت چنین عرضه می دارند که حتی در حال ثروتمندی خود نیز فقیرند و محتاجِ ترحّم.

در همین دعاست که مناجات کنندگان از پروردگار می خواهند تا آنان را چنان به مقام خشیت برساند که گویی خدا را می بینند (اللّهمّ اجعَلنی أخشاک کأنّی أراکَ) و در ادامه نیز از حضرت معبود درخواست می کنند تا همه خیرها را برای آنان مقدّر فرماید و ایشان را از اهل خیر قرار دهد (اللّهمّ اقضِ لَنا الخیر و اجعَلنا مِن أهلِ الخیر).

این دعا امسال هم در برخی اماکن مذهبی قم قرائت می شود که حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) یکی از این مکان هاست، برنامه ای که بدون حضور مردم از ساعت 17 امروز پنج شنبه، نهم ذیحجه الحرام 1441 هجری قمری و نهم مرداد ماه 1399 هجری شمسی و با نوای حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی آغاز و همزمان از برخی شبکه های سراسری صداوسیما مانند شبکه چهار سیما و شبکه رادیو معارف و همچنین پرتال جامع آستان مقدس فاطمی (س) پخش می شود.

و اما مراسم دعای پُر فیض عرفه در صحن جامع امام مهدی (عج) مسجد جمکران قم نیز از ساعت 18 و با سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد و مناجات خوانی عباس حیدرزاده برپا می شود و این برنامه از شبکه آموزش سیما پخش زنده خواهد داشت.

البته مراسم قرائت دعای عرفه امروز قرار بود در برخی اماکن مذهبی دیگر قم مانند برخی از امامزاده ها و یا در گلزار شهدا حضرت علی بن جعفر (ع) و همچنین یادمان شهدای گمنام کوه خضر نبی (ع) قم هم برگزار شود که با توجه به اعلام وزارت بهداشت و ابلاغیه کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا، برگزاری مردمی مراسم دعای عرفه و نماز عید سعید قربان در مناطق غیرسفید کشور ممنوع است.

بر این اساس برگزاری این مراسم ها فقط در مناطق سفید کشور مُجاز است و این در حالی است که طبق نظر دانشگاه علوم پزشکی قم و با افزایش آمار مبتلایان طی روزهای اخیر، وضعیت استان قم از وضعیت زرد به وضعیت هشدار تغییر کرده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchimnw.23nvidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما