شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : 90723
منبع : خبرگزاری فارس

غدیر خم منحصر به شیعیان نیست/غدیر معماری بزرگ تاریخ اسلام

قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه غدیرخم منحصر برای شیعیان نیست، اظهار کرد: غدیر معماری بزرگ تاریخ اسلام بود که معمار آن خدا و پیامبر خدا (ص) است.
غدیر خم منحصر به شیعیان نیست/غدیر معماری بزرگ تاریخ اسلام
غدیر خم منحصر به شیعیان نیست/غدیر معماری بزرگ تاریخ اسلام
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی در ادامه سلسله برنامه‌های میعاد با عرفه و ویژه برنامه عید غدیر گفت: در باب عیدغدیر کتاب‌ها و مستندات تاریخی فراوان وجود دارد، اوج مستندسازی در عصر جدید در کتاب شریف الغدیر مرحوم امینی تجلی کرده است و ایشان عمر خود را برای مولای متقیان امیرمومنان علیه السلام مصرف کردند.

وی افزود: غدیرخم داستانی است که از نظر تاریخی مستند و متواتر بیان شده و جای هیچ شک و شبهه در وقوع این قصه و اجتماع عظیم مردم در وادی غدیر و سخنرانی پیامبر(ص) و نصب امیرمومنان(ع) نیست.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: زمانی که پیامبر اکرم (ص) دست امیرمومنان علی علیه السلام را بالا می برند و ایشان را به عنوان جانشین خود معرفی می‌کنند، مفهوم سخن پیامبر (ص) دوستی و رفاقت و آداب معمولی نیست، بلکه مفهوم آن نصب به عنوان محور ولایت و زعامت جامعه است.

وی یادآور شد: قصه غدیر جایگاه رفیعی در جامعه اسلامی دارد، زیرا مفهوم امامت برای همه امت اسلامی است، جزو اعتقادات ما به شمار می‌آید و امت اسلامی باید این قصه پروفروغ را بیشتر مورد عنایت قرار بدهند و به آن دل ببند و از معارف آن بهره بگیرند.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: غدیر معماری بزرگ تاریخ بود که معمار آن خدا و پیامبر خدا (ص) است، به گونه‌ای این معماری طراحی شده بود که در تاریخ ماندگار ماند. رسول خدا (ص) به گونه ای این قصه را آفریدند که در گذر تاریخ حذف نشد، چون داستان‌‎های بزرگ داریم که در طول تاریخ از بین رفتند و آنچه باعث ماندگاری غدیر شد این معماری خدا و پیامبر خدا (ص) بود.

وی یادآور شد: وقوع غدیر در پایان عمر شریف پیامبر اکرم (ص)، اتفاق غدیر در حجه الوداع، حضور جمعیت زیاد از قبایل گوناگون در مراسم غدیر، اعلام مژده به یک اتفاق بزرگ، انتظار مردم برای این مژده، وقوع غدیر در یک بیابان و بیان خطبه غدیر به صورت مفصل و اعتراف از مردم در این اجتماع از جمله معماری‌های بود که پیامبر اکرم (ص) برای این روز بزرگ انجام داند و توانستند آن را ماندگار کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: امروز باید بدانیم غدیرخم برای ما شیعیان نیست، غدیر خم یعنی نصب امام که اصلی پیوسته و ماندگار است، زیرا ائمه مرجعیت علمی و جایگاه بزرگی دارند و غدیرخم پیام خاص پیروان اهل بیت است، اما در کنار آن، پیام‌های مشترک بیان شده که همه امت اسلامی و پیام انسانی، نجات‌بخش برای همه عالم جهان و بشریت به شمار می‌آید و آن محبت شجاعت و ارزش‌های اسلامی است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcae0no.49nwu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما