سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : 90757
منبع : خبرگزاری فارس

نظام مهندسی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن درکنار دولت است

قم نيوز : رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: این سازمان در طرح اقدام ملی مسکن در حوزه‌های طراحی، ‌نظارت و اجرا مشارکت خواهد داشت و در این زمینه درکنار دولت خواهیم بود.
نظام مهندسی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن درکنار دولت است
نظام مهندسی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن درکنار دولت است
به گزارش قم نیوز امین مقومی پیش از ظهر امروز در گفت وگو با خبرنگاران، یکی از نیازهای امروز جامعه را مسکن برشمرد و اظهار کرد: در این بخش در سال‌های اخیر عقب ماندگی‌هایی داریم که اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای جبران بخشی از این عقب افتادگی است، هر چند که به نظر می‌رسد در سطح ملی، به جز وزارت راه و شهرسازی، هنوز دیگر دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی مشارکت و پشتیبانی موثری از طرح نداشته اند و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی نیازمند همراهی تمامی نهادهای مسئول و کار جهادی است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز در راستای مهار قیمت مسکن طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی و طرح دوفوریتی جهش تولید مسکن را دنبال می‌کند که به نظر می‌رسد اینگونه اقدامات می‌تواند برای جبران عقب افتادگی‌ها در این بخش موثر باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم ادامه داد: این سازمان همانگونه که در طرح مسکن مهر با ارائه خدمات ویژه و همکاری لازم ورود جدی داشته است، در طرح اقدام ملی مسکن نیز در حوزه‌های طراحی، ‌نظارت و اجرا مشارکت خواهد داشت و در کنار دولت خواهد بود، ضمن اینکه در سطح ملی، توجه ویژه به تاسیسات زیربنایی و‌ روبنایی از هم اکنون باید دستور کار قرار گیرد و این طرح می‌تواند فرصت مناسبی برای تقویت حمایت از کالاهای داخلی بوده و به اشتغال کمک موثری داشته باشد.

وی موضوع تخلفات ساختمانی را چالش جدی ساخت و ساز در قم برشمرد و افزود: افزایش چشمگیر قیمت زمین موجب شده تا بروز تخلفات در این بخش در قم افزایش یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم بیان کرد: موضوع جلوگیری از تخلفات ساختمان بحث مهمی است که مراجع صدور پروانه از همان ابتدای امر با ارسال گزارش تخلفات از سوی مهندسان ناظر باید نسبت به توقف ادامه فعالیت پروژه اقدام کنند که متاسفانه هم اکنون اینگونه نیست و همین نکته به کمک دیگر عوامل موجب می‌شود تا مالک نقشه دیگری را به مرحله اجرا برساند.

وی گفت: عمده تخلفات ساختمانی در استان قم بحث پیشروی‌ها است که در این زمینه باید همانند گذشته که با تخلف اضافه طبقات برخورد جدی شد و موجب کاهش گردید، با این تخلف نیز اینگونه برخورد شود.

مقومی در خصوص کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری نیز بیان کرد: متاسفانه ماده ۱۰۰ محل درآمدی برای مراجع صدور پروانه شده است که در سال‌های اخیر قوه قضاییه و همچنین دولت برای حذف دریافت این جریمه‌ها و ساماندهی و اصلاح این قانون اتفاق نظر دارند که این فرصت می‌تواند راهکارهای مناسبی را در برخورد با تخلفات که موجب تغییر در فرهنگ و تشدید آسیب‌های ناشی از آن می‌شود ایجاد کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم در ادامه با بیان اینکه در ماه‌های اخیر، شیوع ویروس کرونا تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی افراد و جامعه را دچار تغییراتی کرده که البته از کنار برخی از اتفاقات خوبی که در این ایام پررنگ شده نیز نباید به راحتی عبور کرد ادامه داد: گسترش فعالیت‌های جهادی در بین اقشار مختلف در راستای تحقق همدلی مومنانه که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده در این ایام چشمگیر بود و مهندسان استان قم نیز در این عرصه‌ها مشارکت فعالی داشتند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی سازمان در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: در اختیار قرار دادن مجموعه فرهنگی ورزشی خانه مهندس برای استقرار بیمارستان صحرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برپایی چندین نوبت مانور همدلی مومنانه در مناسبت‌های مختلف، تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز کادر درمانی استان و حضور جهادی تعدای از مهندسان در پشتیبانی فنی بیمارستان‌ها و تکمیل بیمارستان امیرالمومنین (ع) بخشی از فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و اعضای این سازمان در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است.

مقومی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از سال ۹۰ گسترش خدمات الکترونیکی خود به مهندسان و شهروندان را در قالب طرح جامع خدمات الکترونیک در اولویت کاری قرار داد که در اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در استان سامانه کنترل الکترونیک نقشه نیز فعالیت خود را آغاز کرد و در این ایام نیز خدمات به صورت غیرحضوری به مردم ارائه می‌شد .

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchqqnw.23nvmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما