پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : 90815
منبع : خبرگزاری فارس

تدوین برنامه میان مدت پنج ساله برای حرم حضرت معصومه(س)

قم نيوز : مدیر طرح و برنامه آستان مقدس بانوی کرامت گفت: استقرار و پیاده‌سازی نظام جامع آماری به عنوان مبنایی برای برنامه‌ریزی صحیح و همچنین تدوین برنامه پنج ساله به عنوان برنامه میان مدت با نگاه به برنامه چشم‌انداز آستان، در دستور کار قرار گرفته است.
تدوین برنامه میان مدت پنج ساله برای حرم حضرت معصومه(س)
تدوین برنامه میان مدت پنج ساله برای حرم حضرت معصومه(س)
به گزارش قم نیوز مهدی غلامرضایی امروز با تشریح فعالیت‌های مدیریت طرح و برنامه آستان مقدس بانوی کرامت اظهار کرد: در مدیریت طرح و برنامه وظایف مختلفی در راستای توسعه و بهبود عملکرد آستان مقدس با رویکرد دستیابی به اهداف تعالی سازمانی بر اساس ماموریت و چشم انداز مصوب دنبال می‌شود که ‌اقدامات مربوط به بودجه آستان در هر سال یکی از آنها است.

وی اضافه کرد: وظایف در این خصوص تهیه پیش‌نویس بخشنامه داخلی بودجه و در ادامه تدوین بودجه سالیانه به تفکیک سرفصل‌ها، ردیف‌ها و مراکز مختلف هزینه با همکاری اعضاء کمیسیون تنظیم و تخصیص بودجه و با بررسی پیشنهادهای مدیریت‌ها و معاونت‌های مختلف در آستان مقدس، تا تهیه گزارش‌های عملکرد دوره‌ای 6 ماهه، 9 ماهه و 12 ماهه برای ارائه به معاونت نظارت و حسابرسی است که بسیار مهم بوده و صرف زمان و دقت، لازمه آن کار است.

مدیر طرح و برنامه حرم مطهر بانوی کرامت گفت: گزارش‌های مقطعی و موردی نیز به همراه تحلیل‌های آماری در حوزه منابع و مصارف بودجه آستان مقدس که در برخی برهه‌های زمانی مورد نیاز است در دستور کار این مدیریت قرار می‌گیرد و همچنین این مدیریت به عنوان دبیر کمیسیون تنظیم و تخصیص بودجه، ارسال دعوتنامه و پیوست‌های مورد نیاز کمیسیون، تشکیل جلسات ماهیانه برای تخصیص اعتبارات، تهیه صورتجلسه، ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات را به عهده دارد.

وی گفت: از آنجایی که ایجاد تحول در هر سازمان با بررسی و تحلیل وضعیت موجود یک سازمان و برنامه‌ریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب به منظور نوآوری و کارایی بیشتر آغاز می‌شود شناسایی نقاط ضعف، قوت، تهدید، فرصت و زمینه‌های بهبود از مهم‌ترین نتایج تهیه و تدوین گزارش‌های عملکرد به شمار می‌آید و تهیه و تدوین و انتشار گزارش عملکرد، به عنوان یک مستند عینی و روشن می‌تواند فعالیت و تلاش جمعی هر سازمان و زیرمجموعه‌های آن را نمایان سازد.

غلامرضایی ادامه داد: در این خصوص نیز مدیریت طرح و برنامه با تدوین گزارش‌های مختلف مورد نیاز در حوزه عملکرد آستان مقدس با جمع‌آوری اطلاعات از تمام مدیریت‌ها این مهم را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: از جمله گزارش‌های تدوین شده، گزارش عملکرد تفصیلی آستان شامل تلخیص، ادغام و اصلاح گزارش‌های دریافتی و ارسال برای بهره‌برداری، گزارش عملکرد و وضعیت عمومی سالیانه منطبق بر قالب دریافتی از معاونت نظارت و حسابرسی که متفاوت با گزارش عملکرد تفصیلی است. گزارش مالی – برنامه‌ای درخواستی از طرف معاونت نظارت و حسابرسی، گزارش عملکرد مصور برای ارائه در جلسه مجمع آستان و همچنین سایر گزارش‌های تحلیلی سنواتی و گزارش‌های درخواستی از سوی استانداری و یا سایر مراکز استانی می‌باشد.

غلامرضایی عنوان کرد: در ادامه مقوله ارزیابی عملکرد دومین بخش از فعالیت‌های ما بحث نظارت و ارزیابی برنامه‌ها و خدمات ارائه شده در حرم مطهر از سوی مدیریت حرم مطهر و معاونت فرهنگی و معارف قرآن و عترت است که در مناسبت‌های ویژه انجام می‌شود؛ به طور مثال ایام نوروز، دهه کرامت، ماه مبارک رمضان (با تأکید بر شب‌های قدر)، و همچنین دهه اول ماه محرم و دهه آخر ماه صفر به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: در برخی از مناسبت‌های ویژه ما نظرسنجی از زائران هم داریم؛ یعنی بر اساس برنامه‌ای که در ابتدا تصویب شده و به تأیید ستاد آیین‌های فاطمی رسیده است، کارشناسان ما به صورت میدانی مراجعه می‌کنند و خدماتی که متولی آن مدیریت حرم و برنامه‌های فرهنگی که متولی آن معاونت فرهنگی است را ارزیابی می‌کنند و گزارش نظارت و ارزیابی حاصله را به اعضای ستاد آیین‌های فاطمی ارائه می‌دهیم. اجرای طرح‌های نظرسنجی در راستای تکریم زائر در برخی مناسبت‌های ویژه به صورت گسترده و استاندارد از دیگر فعالیت‌های این حوزه است.

غلامرضایی خاطرنشان کرد: سومین وظیفه‌ای که مدیریت طرح و برنامه به صورت کلی بر عهده دارد مقوله تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز آستان است، که به دو شکل انجام می‌شود، در حالت اول نیاز به یک آیین‌نامه، دستور العمل یا شیوه‌نامه در آستان مقدس احصاء می‌شود و این مدیریت نسبت به تدوین آنها اقدام نموده و برای نظر خواهی به مدیریت یا معاونت‌های ذیربط ارسال می‌کنیم سپس سیر مراحل تصویب و ابلاغ گذرانده می‌شود.

مدیر طرح و برنامه حرم مطهر گفت: در حالت دوم مدیریت یا معاونتی پیش‌نویسی را برای آن آیین‌نامه یا دستورالعمل تهیه می‌کند و برای مدیریت طرح و برنامه ارسال می‌کند سپس طرح و برنامه از نظر قالب و معیارهایی که باید یک آیین‌نامه یا دستورالعمل در آستان مقدس داشته باشد آن پیشنویس را بازنگری و اصلاح یا در صورت لزوم ادغام کرده و به کمیسیون مربوطه برای تصویب ارجاع می‌دهد.

وی گفت: مدیریت طرح و برنامه علاوه بر فعالیت‌های ثابت یادشده، عضو برخی از کمیسیون‌ها، کمیته‌ها یا کارگروه‌های آستان مقدس هم می‌باشد از قبیل کمیسیون منابع انسانی که اقداماتی از جمله بررسی، بهینه‌سازی و اصلاح ساختار تشکیلاتی مدیریت‌ها و معاونت‌های مختلف آستان مقدس، از اهم وظایف آن است. عضویت در کمیسیون های سرمایه‌گذاری و کمیسیون آموزش و همچنین عضویت در کمیته برنامه‌ریزی خدام افتخاری ذیل کمیسیون منابع انسانی نیز به این مدیریت سپرده شده است که موارد مطروحه در این کمیسیون‌ها برای بررسی کارشناسی به این مدیریت ارجاع داده شده و در جلسات در مورد موضوعات مربوطه نظرات تخصصی ارائه می‌شود.

غلامرضایی عنوان کرد: با نظر به اینکه هر سازمان به عنوان بخشی از چرخه عمر خود به طور مداوم، در چهار وظیفه اصلی مدیریت که شامل برنامه‌ریزی، رهبری، سازماندهی و کنترل می‌باشد، فعالیت می‌کند و مهم‌ترین آن‌ها برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: قصد داریم نظام جامع آماری را در آستان مقدس تدوین کنیم. همچنین تکمیل برنامه راهبردی آستان مقدس که برخی از مراحل آن انجام شده اما به نتیجه نرسیده را در دستور کار داریم که با همکاری مدیریت‌های مختلف انجام دهیم. علاوه بر آن تدوین برنامه پنج ساله آستان مقدس که به عنوان برنامه میان مدت در دستور کار ما است.

مدیر طرح و برنامه آستان مقدس تصریح کرد: در خصوص آیین‌نامه و دستورالعمل‌ سرشماری از تمامی آئین‌نامه‌های موجود و مورد نیاز و بالطبع بازنگری و بروز‌رسانی موارد موجود و تدوین برخی دیگر از آئین‌نامه‌های مورد نیاز آستان مقدس را در دستور کار داریم تا به استانداردی نسبی در این حوزه برسیم.

وی ادامه داد: همچنین پیاده‌سازی نظام انگیزشی و ارزیابی عملکرد واحدها در مجموعه آستان مقدس، تدوین اصول و ضوابطی که برای تهیه ساختار و اصلاح ساختار تشکیلاتی آستان مورد نیاز است، بازنگری و به‌روزرسانی شرح وظایف پست‌های مختلف آستان مقدس نیز از دیگر اهداف پیش‌روی این مدیریت است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccp4qo.2bqxs8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما