سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 91356
منبع : خبرگزاری فارس

آموزش مهارت های زندگی حلقه فراموش شده در نظام آموزشی

قم نيوز : کارشناس حوزوی و مشاور امور خانواده گفت: آموزش سبک زندگی و آموزش مهارت های بهتر زندگی کردن، به سان حلقه مفقوده ای در نظام آموزشی کشور ماست و برای تغییر و تحولات در این باره قدم اول این است که رویکرد و نگاه خود را تغییر دهیم.
آموزش مهارت های زندگی حلقه فراموش شده در نظام آموزشی
آموزش مهارت های زندگی حلقه فراموش شده در نظام آموزشی
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام غلامرضا حیدری گفت: یکی از مسایل بسیار مهم در کلان مقوله سبک زندگی ناظر به اهمیت و ضرورت مهارت آموزی کودکان و نوجوانان و آماده کردن آن ها برای اداره زندگی و نقش آفرینی هر چه مطلوب تر در این باره است.

واقعیت آن است که ما به سختی و در این اوضاع اقتصادی، بچه ها را به مدرسه و سپس دانشگاه می فرستیم تا بلکه مهندس و دکتر شوند و یا هر شغل دیگری داشته باشند اما چه بسا این ها نتوانند شایستگی پدر یا مادر شدن را پیدا کنند، چرا که ما به آن ها نقش های مختلف زندگی را نیاموخته ایم و تنها برایشان زمینه پیدا کردن شغل را فراهم کرده ایم، تازه آن هم اگر شرایط اقتصادی کشور اجازه دهد که برای همه کار متناسب با رشته تحصیلی شان پیدا شود.
به دیگر سخن، آموزش ما بیشتر شغل محور است چرا که در دنیای کنونی، سرمایه و پول و مادیات در کانون توجه است و این ایرادی است به نظام آموزشی که متاسفانه کمتر به ابعاد مهم تربیتی و اخلاقی نسل جدید، توجه نشان می دهد و لذا آن چه مهم و بایسته است این که این فرآیند را اصلاح و بازنگری کنیم.
در واقع باید عرض کنم که آموزش سبک زندگی و آموزش مهارت های بهتر زندگی کردن، به سان حلقه مفقوده ای در نظام آموزشی کشور ماست و برای تغییر و تحولات در این باره قدم اول این است که رویکرد و نگاه خود را تغییر داده و بدانیم که تمام ارزش ها و لذت های زندگی در دنیا نباید به مادیات و پول ختم شود.
در حال حاضر ، عمدتاً دانشگاه های ما بچه ها را برای اشتغال در کارخانه آماده می کنند اما برای مدیریت خانه آماده نمی کنند و لذا چه بسا دختر و پسر ما در آینده یک مهندس و یا پزشک خوب شود اما اصلاً معلوم نیست که بتواند پدر و مادر خوبی هم باشد و وظایف خود را در این باره بر اساس شاخصه های سبک زندگی ایرانی و اسلامی به درستی ایفا نماید.
جای تأسف است که ما به فکر آموزش مهارت های زندگی به بچه ها نیستیم و هنگامی که این ها سنشان به بیست سال و سی سال می رسد و می خواهند ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهند، تازه به فکر چاره اندیشی برای مشکلات و معضلاتشان می اُفتیم و خب طبعاً بسیاری از این مشکلات ریشه در عدم مهارت ها و کم توجهی به این مقوله در دوران کودکی و نوجوانی دارد.
جدای از بحث نظام آموزشی که باید در روند آن تغییراتی از این حیث صورت گیرد، خود والدین نیز با ارتباط گیری صمیمانه و فعالانه با فرزندان خود باید تجربیات ارزشمند زندگی شان را به بچه ها منتقل کنند و اگر این مساله با جدیت و البته با درنظر گرفتن شرایط و اقتضائات زمانه صورت گیرد، قطعاً برکات بسیاری برای بچه ها به همراه خواهد داشت و آن ها را کم کم در زندگی کردن و درست زندگی کردن با مهارت بار می آورد.
در این بین، اهمیت دادن به مقوله کتاب و کتاب خوانی و قرار دادن کتاب های خوب در اختیار بچه ها در رابطه با مهارت های زندگی ، یکی از راهکارهای مؤثر است که امیدوارم پدر و مادرها بیشتر در این زمینه اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcd9s0n.yt0fk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما