پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۳۵
کد مطلب : 91542
منبع : خبرگزاری فارس

«مسائل فرهنگی - اجتماعی کرونا» به بازار نشر آمد

قم نيوز : کتاب «مسائل فرهنگی – اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه حُکمرانی» به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به زیور طبع آراسته شد.
«مسائل فرهنگی - اجتماعی کرونا» به بازار نشر آمد
«مسائل فرهنگی - اجتماعی کرونا» به بازار نشر آمد
به گزارش قم نیوز اگرچه ویروس کرونا در نگاه نخست، مسئله ای پزشکی و در حوزه بهداشت و سلامت شناخته می شود، اما همگان در این چند ماهِ درگیری ایران و جهان با کرونا، این نکته را لمس کردند و اکنون اذعان دارند که این پدیده از چنان گستره ای برخوردار است که هیچ یک از حوزه های زندگی بشر اعمّ از عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی از تأثیر آن بیرون نیست.

در عین حال باید تصریح کرد تحلیل چنین پدیده هایی که همه جوانب زندگی بشر را تحت تأثیر قرار می دهد از جمله ضروریات دنیای امروز بویژه در عرصه مطالعات گروهی و میان رشته ‌ای و همچنین گفتگوهای همدلانه و تحلیلی در فهم مسائل کلان و بحران های مختلف اجتماعی و ارائه آن به مدیران و مسؤولان است.

بر این اساس و بویژه برای موشکافی مسائل فرهنگی و اجتماعی کرونا، یکی از استادان و پژوهشگران پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی حوزه علمیه قم بر آن شده است تا در قالب گفتگویی تحلیلی با برخی صاحبنظران و خبرگان و در دو ساحت نظری و عملی، شناخت بهتر و جامع تری از این پدیده عرضه دارَد.

این گفتگوهای تحلیلی با 36 نفر از استادان و محقّقان حوزه های علوم انسانی و اجتماعی بر چهار محور «دینداری اجتماعی»، «علوم اسلامی»، «خدمات اجتماعی» و همچنین «مسائل حُکمرانی» انجام شده که استادان حبیب الله بابایی، احمد مُبلّغی، رضا برنجکار، حمید پارسانیا، محمدرضا بهمنی، علی امینی نژاد، کیومرث اشتریان، حسن دانایی فرد، حسن بوسلیکی، عبدالحسین کلانتری و نصرالله جهانگرد از جمله این 36 نفرند.

همچنین این گفتگوهای جمعی و وبیناری بر مبنای عناوینی مانند «نقش دین و مناسک دینی در ایران کرونا و پساکرونا»، «چالش های نظری کرونا در علوم اسلامی»، «مروری بر تجربه گروه های جهادی طلبه در کرونا»، «تأثیر کرونا بر عقلانیت و عدالت نظام حُکمرانی»، «گونه شناسی چالش های اخلاقی جامعه ایران در دوران کرونا و پساکرونا» و «فضای مجازی و مسئله های حُکمرانی» تنظیم و با هدایت برخی دبیران علمی سامان گرفته است.

اکنون حاصل این گفتگوهای تحلیلی در قالب کتاب «مسائل فرهنگی – اجتماعی کرونا و پیامدهای آن در عرصه حُکمرانی» به همت مهدی مولائی آرانی به عنوان مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و به علاقمندان این حوزه مطالعاتی تقدیم شده است.

همچنین در مقدمه این اثر علمی ابراز امیدواری شده که بتوان در مراحل بعدی تحقیق و پژوهش در این حوزه، به سمت موضوع کلان «نظام سلامت» در میان امت اسلام رفته و تحلیل ‌های فرهنگی و تمدنی‌ و مسئله ‌های کلانِ آن را توضیح داد، به بیان دیگر انتظار آن است که مسئله «نظام سلامت» در کنار نظام هایی مانند نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی بویژه در حوزه تحولات امروز جهان اسلام مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گیرد و آثار علمی تحلیلی و میان رشته ای در این عرصه ها تدوین و عرضه شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaumno.49n6y15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما