يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : 91612
منبع : خبرگزاری فارس

هشت نوشت چراغ ژانر دفاع مقدس را روشن کرد

قم نيوز : عضو هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت گفت: در طول سال های اخیر به ژانر دفاع مقدس در سینمای ایران کم توجهی شده است اما این جشنواره چراغ ژانر دفاع مقدس را روشن کرد.
هشت نوشت چراغ ژانر دفاع مقدس را روشن کرد
هشت نوشت چراغ ژانر دفاع مقدس را روشن کرد
به گزارش قم نیوز داوود جلیلی امروز با بیان اینکه 200 هزار شهید گلگون کفن خون پاکشان را  تقدیم انقلاب و دفاع از میهن کرده اند، اظهار کرد: اما دفاع مقدس تنها به این تعداد شهدا ختم نمی شود بلکه با خانوادهایی که درگیر این موضوع هستند جمعیت چند میلیون نفری را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه درگیری این شمار جمعیت از میزان جمعیت کل کشور سهم ویژه ای را در سینمای ایران باید به خود اختصاص دهد، گفت: سینمای دفاع مقدس در ایران به عنوان یک ژانر جدی و قابل تامل است اما در کشور ما به این ژانر به صورت شایسته توجه نشده است.

عضو هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت با تاکید براینکه سهم سینمای ایران نسبت به موضوع دفاع مقدس بسیارناچیز است، تصریح کرد: برخی علل موجب شده که نسبت به این ژانر مهم که جمعیت چند میلیون نفری با آن دست به گریبان هستند، کم توجهی صورت بگیرد و به فراموشی سپرده شود.

وی با انتقاد از اینکه برخی موضوعات که تنها جمعیت محدودی در کشور با آن دست به گریبان هستند مورد توجه فیلم سازان قرار می گیرد، عنوان کرد: در حالی ده ها فیلم در ارتباط با چنین موضوعاتی به تولید می رسد که به ژانر دفاع مقدس توجه چندانی نشده است.

جلیلی با تاکید براینکه در زمان کنونی که ژانر دفاع مقدس به هر دلیلی مورد غفلت واقع شده است به یک جشنواره تخصصی در حوزه فیلم و فیلم نامه نیاز جدی داریم، تصریح کرد: جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت در حال حاضر می تواند این خلاء جدی را جبران کند.

وی ضمن قدردانی از برگزاری این جشنواره موضوعی و تخصصی عنوان کرد: عاملان برگزاری جشنواره هشت نوشت در حقیقت به دنبال روشن نگه داشتن ژانر سینمای دفاع مقدس هستند.

این فیلم ساز با اشاره به برگزاری برخی جشنواره هایی که به ظاهر به موضوع دفاع مقدس می‌پردازند، بیان کرد: برخی جشنواره ها به صورت تعارفی به این موضوع اهتمام دارند و تنها یکی از موضوعات خود را دفاع مقدس در نظر گرفته اند.

 
ظرفیت تولید فیلم های بلند در هشت نوشت

جلیلی با اشاره به اینکه جشنواره هشت نوشت نباید تنها به فیلم نامه های فیلم کوتاه اهتمام داشته باشد، گفت: این جشنواره ظرفیت تولید فیلم نامه های فیلم بلند را نیز دارد و می تواند به صورت دائمی به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه نسل امروز تشنه شناخت آرمان های دفاع مقدس است، تصریح کرد: ما فیلم سازان وظیفه داریم تا در حوزه دفاع مقدس آثار شایسته و پرمحتوایی به تولید برسانیم تا عطش جامعه را نسبت به این فرهنگ سیراب کنیم.

عضو هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت بیان کرد: این جشنواره بستر مناسبی برای تولید محتوا در زمینه دفاع مقدس است و با توجه به اینکه برگزاری جشنواره فیلم نامه نویسی هشت نوشت بسیار هوشمندانه طراحی شده است امیدواریم مسؤولان این ارزش را درک کنند و این جشنواره به صورت دائمی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 200 فیلم نامه توسط هیات انتخاب خوانش شده است، عنوان کرد: بسیاری از کسانی که در این جشنواره شرکت کردند برای میدان داری آمده بودند و در اصل فیلم نامه نویس نبودند و خواسته بودند که نسبت به دفاع مقدس و شهدا ادای دین کرده باشند.
 

هشت نوشت سفری ادیسه وار به راهیان نور

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خویش با تاکید براینکه به ژانر دفاع مقدس به صورت حرفه ای توجه نشده است، بیان کرد: این جشنواره پر از فیلم نامه های خوب است که موضوعات مختلفی مانند حماسه آزادی خرمشهر،کربلای 4 و کربلای 5، مختصات جنگ و ... را در خود گنجانده است.

وی با اشاره اینکه موضوع برخی آثار ارسالی مستقیم به جنگ ارتباط ندارد،گفت: به صورت مثال داستانی هست که مربوط به اجاره یک خانه ای می شود که مستاجر قبلی این خانه شهید شده است و مخاطب را به صورت غیرمستقیم با این مبحث درگیر می کند.

عضو هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم نامه نویسی هشت نوشت خاطرنشان کرد: این جشنواره ما را به صورت ادیسه وار به سفر راهیان نور به صورت مکتوب می برد و امیدواریم این آثار به تولید برسد تا چراغ سینمای دفاع مقدس روشن شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcirqa3.t1azz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما