دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : 91637
منبع : خبرگزاری تسنیم

سرانه فضای سبز قم به 20 مترمربع رسید

قم نيوز : مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به سرانه ۲۰ مترمربعی فضای سبز به ازای هر شهروند قمی گفت: شهر قم در زمینه فضای سبز به رتبه سوم کشور رسیده است.
سرانه فضای سبز قم به ۲۰ مترمربع رسید/ افتتاح "تله‌سیژ" تا یک ماه آینده
سرانه فضای سبز قم به ۲۰ مترمربع رسید/ افتتاح "تله‌سیژ" تا یک ماه آینده
به گزارش قم نیوز پیام جوادیان در نشست رسانه‌ای که همزمان با هفتم مهرماه، روز آتش‌نشانی و ایمنی در سالن جلسات شهرداری برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و روز ملی آتش‌نشانی و با اشاره به افتتاحیه پروژه‌های بزرگ شهری اظهار داشت: پروژه‌های بسیار خوبی در این هفته به افتتاح می‌رسد و روند افتتاح پروژه‌ها تا پایان سال ادامه دارد، پروژه‌های متعدد تفریحی، خدماتی و ورزشی در حال اجراست و شاهد افتتاح پروژه‌های متعددی در راستای خدمت‌رسانی به مردم هستیم.

وی با بیان اینکه "به خاطر تقدس هفته دفاع مقدس، هفت پروژه را در این هفته افتتاح خواهیم کرد" خاطرنشان کرد: افتتاح سوله مدیریت بحران و بوستان عترت از جمله پروژه‌هایی است که در این هفته افتتاح شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اینکه در گذشته شهر قم در زمینه فضای سبز بین 8 کلان‌شهر رتبه هشتم را داشت، افزود: ما امروز به سرانه 20 مترمربع به ازای هر شهروند رسیده‌ایم و مقام سوم را در بین کلان‌شهرها کسب کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 20 پروژه بزرگ ورزشی و خدمت شهری را داریم که می‌تواند در بحث خدمت‌رسانی و مباحث تفریحی و گردشگری خدمات شایانی را به مردم ارائه دهد.

جوادیان با تأکید بر افتتاح بوستان عترت به‌عنوان یک بوستان استاندارد، یادآور شد: این بوستان به مساحت 38 هزار مترمربع و با طراحی‌های به روز به مردم خدمت‌رسانی خواهد کرد، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، مجموعه‌های بازی برای کودکان، نمازخانه، سرویس بهداشتی و چهار پارکینگ در قسمت‌های مختلف، آن را به یک بوستان استاندارد تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های فضای سبز به‌قدری است که اگر در هرماه دو پروژه افتتاح کنیم بازهم تعدادی از آن‌ها به سال بعد واگذار می‌شود، ابراز کرد: بوستان محلات سه و پنج و هفت پردیسان هم در دست افتتاح است، این‌ها بوستان‌هایی بوده که می‌تواند بحث تفریحی و گردشگری پردیسان را کاملاً به شهرکی استاندارد و سبز در سطح کشور تبدیل کند که طی یکی دو ماه آینده به افتتاح می‌رسد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: بوستان باغ‌موزه دفاع مقدس با مساحت 320 هزار مترمربع در محدوده شهر و در فضایی منحصربه‌فرد نیز افتتاح‌شده است که بوستانی با توپوگرافی خاص و با فضای کوهستانی است که می‌تواند بحث تفریحی را در سطح شهر ارتقا دهد.

جوادیان با بیان اینکه بوستان خضر مراحل آخر عمرانی خود را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: بوستان خضر نیز بوستانی با مساحت 500 هزار مترمربع است که می‌تواند قم را به نگینی در سطح تفریحی و گردشگری تبدیل کند.

وی از افتتاح بوستان زائر به مساحت 300 هزار مترمربع تا سه چهار ماه آینده هم خبر داد و تأکید کرد: باغ پرندگان که از نظر معماری و مباحث پارک سازی کار بسیار ارزشمند و منحصربه‌فرد در سطح کشور است نیز امسال در خدمت شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اضافه کرد: این پارک از نظر ابعاد و منظر شهری و بزرگی کار بسیار شاخص و به‌روزی است که در هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و هم از نظر مباحث زیست‌محیطی و گردشگری می‌تواند قدم بزرگی برای شهر باشد.

جوادیان ادامه داد: بوستان شهید زین‌الدین با مساحت 30 هزار مترمربع هم از دیگر پروژه‌های فضای سبز شهر قم است که در منطقه بنیاد که از فقر فضای سبز برخوردار بود، ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: نقطه عطف همه این پروژه‌ها این است که با وضعیت اقتصادی موجود، شهرداری قم در خدمت‌رسانی به مردم مصمم است و پروژه‌ها با سرعت در حال اجراست.

وی با بیان اینکه "در سایر مناطق هم کار به همین صورت در حال اجراست" افزود : موارد ذکر شده پروژه‌های فرا منطقه‌ای است که در مرحله اول به بهره‌برداری می‌رسد اما پروژه‌های بزرگی در مناطق مختلف شهری هم وجود دارد که در شرایط مقتضی اطلاع‌رسانی آن صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به آخرین وضعیت احداث تله‌سیژ بوستان علوی یادآور شد: این پروژه علی‌رغم وجود وسایل چند ماهی در گمرک سلفچگان معطل‌مانده بود که با دستور دادستان قم این مشکل حل شد و در مراحل پایانی قرار داشته و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

باغ پرندگان تا پایان مهرماه افتتاح می‌شود

سید امیر سامع معاون شهردار قم نیز در این نشست اظهار داشت: افتتاح بوستان باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از پروژه‌های مهم شهرداری قم در هفته دفاع مقدس امسال بود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه دو بخش اصلی دارد افزود: باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک ساختمان به‌عنوان مرکز فرهنگی دارد که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایجاد شده و یک مجموعه بوستان که شهرداری کار ساخت آن را به عهده گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به مساحت 32 هکتاری باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: پنج هکتار محوطه ساختمان باغ‌موزه توسط شهرداری شکل گرفت است و فضای 270 هزار مترمربعی بوستان از ورودی میدان مفید تا مجاور ارتفاعات شهرک قدس به موازات بلوار شهید آوینی امتداد خواهد داشت.

وی ادامه داد: این بوستان از نظر شرایط جغرافیایی ناهمواری و مباحث توپوگرافی شرایط خوب و زیبایی دارد و تمام خدمات لازم که در این بوستان باید برای مردم در نظر گرفته شود، پیش‌بینی‌شده است.

سامع با تأکید بر اینکه فاز نخست این بوستان هفته گذشته به بهره‌برداری رسید خاطرنشان کرد: در فاز نخست روشنایی، شبکه معابر، آبنمای میدان اول، ابنیه و فضای سبز به اتمام رسیده است که در کنار برکه در حال احداث این مجموعه زیبایی این مسیر را چند برابر خواهد کرد.

وی با اشاره به هزینه 30 میلیارد تومانی شهرداری برای این پروژه افزود: بوستان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با مجموعه موزه یک مجموعه کاملاً فرهنگی و تفریحی برای خانواده‌های شهر قم ارائه می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با بیان افتتاح مجموعه بوستان عترت و سالن مدیریت بحران و اسکان اضطراری اظهار داشت: در شهر قم از سال‌های قبل یک سری سالن اسکان اضطراری و خدمات بحران ایجاد شده بود که الان برای مناطق دو، سه، چهار، پنج و هشت این سوله‌ها احداث‌شده است.

وی افزود: این مراکز تجهیز می‌شوند تا اگر اتفاق بحرانی مانند سیل و زلزله اتفاق بیفتد بتوانند خدمات لازم را به مردم آن منطقه بدهند و در شرایط عادی هم برای مسائل فرهنگی و ورزشی استفاده خواهند شد.

سامع با اشاره به رونمایی از تجهیزات جدید سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ادامه داد: در نوبت‌های بعد هم باز تجهیزاتی برای این سازمان خریداری خواهد شد.

وی شهر را موجودی زنده دانست که نیاز به خدمات مختلف دارد خاطرنشان کرد: برخی از این خدمات اضطراری است مانند نظافت شهر و برخی خدمات تکمیلی مانند فضای سبز و زیباسازی است، شهر مراکز تفریحی نیاز دارد و  باغ پرندگان در این ماه افتتاح خواهد شد و این بخشی از این زنجیره اقدامات است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: پایداری در توسعه شهر و الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی شهرها همین را بیان می‌کند که اقدامات شهرداری نمی‌تواند به پروژه‌های صرف عمرانی محدود شود و باید شهری بسازیم تا شهروندان از حضور در آن لذت ببرند.

سامع افزود: ما هر قدر بتوانیم بسته فرهنگی و گردشگری را در قم تکمیل کنیم، حضور زائران در قم شرایط بهتری برای اقتصاد شهری ایجاد خواهد کرد و تأثیر مثبتی در اقبال زائران به شهر قم خواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت شهر قم در آمادگی برای بارش‌های فصل سرد ادامه داد: بخشی از سیلاب‌هایی که شهر قم را دچار مخاطره می‌کند منشأ بیرون از شهر دارد که دستگاه‌های مختلف در این زمینه باید وظایف خود را انجام دهند.

کلنگ‌زنی ایستگاه مادر آتش‌نشانی قم

عباس جعفری مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: خدمات آتش‌نشانان در شهر حتی یک ثانیه هم متوقف نمی‌شود و این نیروها فداکارانه در پی نجات جان شهروندان هستند.

جعفری تصریح کرد: عمده مردم آتش‌نشانی را فقط با خاموش کردن آتش می‌شناسند درحالی‌که  سازمان آتش‌نشانی بیش از 100 خدمت ایمنی ارائه می‌دهد.

وی آغاز به کار 12 پایگاه ایمنی به‌صورت هم‌زمان را رکوردی به نام شهر قم دانست و تصریح کرد: از آغاز فعالیت سازمان آتش‌نشانی تا سال‌های گذشته 12 پایگاه مشغول به فعالیت بودند اما ظرف دو سه سال گذشته نیز 12 پایگاه آتش‌نشانی دیگر افزوده شد که این نشان از رشد 100 درصدی در این زمینه بوده است که یک رکورد محسوب می‌شود.

جعفری در رابطه با نیروهای آتش‌نشان هم با اشاره به اینکه در گذشته 179 نیرو آتش‌نشان فعال بودند که در یک شهر یک‌میلیون و 300 هزار نفری واقعاً تعداد کمی بودند که در دو شیفت کار می‌کردند، افزود: در یک مرحله  300 نیروی آتش‌نشان جذب‌شده و در حال حاضر هم 60 نیروی دیگر جذب‌شده‌اند که در حال آموزش هستند که به مجموعه اضافه می‌شوند، در بخش جذب نیرو با فراوانی 200 درصدی باز شهر قم در کشور اقدام بی‌سابقه‌ای انجام داده است.

وی زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشان به صحنه حادثه را سه دقیقه دانست و خاطرنشان کرد: قبل از ساخت این 12 پایگاه زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به صحنه حادثه شش دقیقه بوده که خوشبختانه امروز به سه دقیقه کاهش پیدا کرده و این درحالی‌ بوده که استاندارد جهانی 4 دقیقه است.

مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری قم بخشی از تجهیزات خریداری‌شده در سازمان آتش‌نشانی را در دو سال گذشته نام برد و گفت: خرید 33 خودرو، یک نردبان، ده دست ست هیدرولیک و لباس‌های غواصی بخشی از این تجهیزات بوده است.

جعفری ارائه خدمات به شهرهای اطراف قم را یکی از توانمندی‌های نیروهای سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم عنوان و مطرح کرد: سدهایی که در اطراف استان وجود دارد و خدمت رسانی‌هایی که هرساله مجموعه شهرداری به حوادث آن‌ها دارد لزوم تهیه لباس‌های غواصی را ایجاد می‌کرد.

مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری قم  یادآور شد: خریدهای دو سال گذشته 35 میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشته است اما اگر همان تجهیزات در شرایط فعلی قرار به تهیه باشد بیش از 350 میلیارد تومان برای شهرداری هزینه در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: تعداد شیرهای آتش‌نشانی در دو سال گذشته در سطح شهر دو برابر شده و خوشبختانه از عدد 150 به 300 شیر رسیده است که رشد 100 درصدی داشته است که این موضوع در مواقع اضطراری و حریق‌های گسترده بسیار مفید است و اضطرار دارد که تعداد آن از این هم بیشتر شود.

وی تعداد ایستگاه‌های فعال در سطح شهر را 24 ایستگاه آتش‌نشانی اعلام کرد و یادآور شده: شهر قم تنها شهر در کشور است که به استاندارد جهانی رسیده و به ازای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی دارد.

مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری قم  از ساخت ایستگاه آتش‌نشانی مادر در بلوار پیامبر اعظم(ص)  نیز خبر داد و ابراز کرد: به‌زودی زمینی برای ساخت ایستگاه آتش‌نشانی مادر به مساحت 8 هزار مترمربع در بلوار پیامبر اعظم (ص) کلنگ زنی می‌شود و مجموعه دفتر مدیریتی سازمان و ستاد فرماندهی به این ساختمان انتقال پیدا می‌کند.

وی با اشاره به سوله‌های بحران، خاطرنشان کرد: سوله‌های بحران در شرایط ویژه نقش مهمی را ایفا کرده و امروز در مراسم افتتاح بوستان عترت بخشی از تجهیزات خریداری‌شده سوله‌های بحران برای اطمینان مردم به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

جعفری با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی یک سازمان صرفاً خدماتی است، اظهار داشت: این سازمان درآمدی نداشته و تمام هزینه‌های این سازمان توسط شهرداری تأمین‌شده است.

وی هزینه‌های پرسنلی سازمان آتش‌نشانی قم را ماهیانه 4 ونیم میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: تأمین امکانات سازمان آتش‌نشانی بسیار پرهزینه بوده و نیازمند اعتبارات ملی در این حوزه هستیم درحالی‌که یک دست لباس ضد حریق 30 میلیون تومان و خودروی آتش‌نشانی از 5 و نیم میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری قم  ادامه داد: تجهیزات فردی یک آتش‌نشان حدود 80 تا 90 میلیون تومان برای شهر هزینه دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfevd1.w6dymagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما