دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : 91649
منبع : خبرگزاری فارس

دانشنامه آستان مقدس حضرت معصومه (س) تهیه می‌شود

قم نيوز : مدیر پژوهشکده آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) گفت: تهیه دانشنامه آستان مقدس در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد که این دانشنامه شامل اسنادی از زندگی حضرت در قم و ساخت این آستان و ابنیه اطراف آن می‌شود و امیدواریم تا سال آینده به مرحله مطلوبی برسد.
دانشنامه آستان مقدس حضرت معصومه (س) تهیه می‌شود
دانشنامه آستان مقدس حضرت معصومه (س) تهیه می‌شود
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمد عباسی فردویی امروز با اشاره به پروژه‌هایی که در برنامه این پژوهشکده قرار دارد، گفت: یک پروژه ویژه زنانی است که در عرصه‌های مختلف دینی، علمی و انقلابی طی تاریخ اسلام و پیش از تاریخ اسلام اسوه بوده‌اند و از چهره‌های قرآنی هستند.

وی افزود: زندگی و خصوصیات رفتاری زنانی مانند مادران و همسران انبیاء(ص) و سلسله بانوانی که در خاندان پیامبر(ص) بوده‌اند از جمله دختران و مادران ائمه(ع) و بانوانی که در دوران معاصر و دوره انقلاب در عرصه‌های علمی و فرهنگی خوش درخشیدند باید در این پروژه مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوانیم الگوی مناسبی را برای زنان جامعه امروز خود ترسیم کنیم.
مدیر پژوهشکده آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: برای این طرح جلساتی تشکیل شده و کارشناسی‌هایی انجام شده و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای انجام کارهای علمی و تحقیقاتی آن است.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که در برنامه‌های آینده ما قرار دارد تهیه دانشنامه آستان مقدس حضرت معصومه(س) است که شامل اسنادی از زندگی حضرت در قم و ساخت این آستان و ابنیه اطراف آن می‌شود و امیدواریم تا سال آینده به مرحله مطلوبی برسد و یک یا دو جلد کتاب چاپ شود.

عباسی فردویی بیان کرد: موضوع دیگری که در برنامه پژوهشی ما است این است که پیرامون معارف، فرهنگ و آداب زیارت کارهایی انجام گیرد، زیرا ما زیارت‌نامه‌های با مفاهیم بالا داریم ولی کاری روی این‌ها نشده است؛ از جمله زیارت جامعه کبیره که دریایی از صفات و سیمای واقعی امام است در حدی است که مردم می‌توانند با آن جایگاه امامت و خصوصیات و تجلیات امامت را بفهمند.

وی با بیان اینکه یک موسوعه زیارات در مؤسسه الهادی جمع‌آوری شده ولی در عرصه توحید، معاد، اعتقادات، احکام، اخلاق و نقش تربیتی این زیارات کار نشده است، گفت: زیارت‌نامه امام حسین(ع) یک دانشگاه بزرگ انقلاب است و در قرن دوم و پایان قرن اول تمام نهضت‌ها ختم به عاشورا و کربلا می‌شدند و بار معرفتی خود را از عاشورا می‌گرفتند بنابراین تا جایی که امکان دارد باید عصاره معرفتی این واژه‌های عالی استخراج شود.

مدیر پژوهشکده آستان مقدس بانوی کرامت ادامه داد: مسأله دیگری که در رابطه با زیارت‌نامه‌ها مطرح است واژگان آنها است که معجم الفاظ باید تشکیل شود؛ مثلا واژه سلام که در همه زیارت‌نامه‌ها آمده است یک تعریف کامل پرمحتوا از آن ارائه شود که قابل فهم باشد و همینطور تمام واژگان، عناوین و مطالبی که در زیارت‌نامه‌ها آمده است باید معجم‌شان آماده و برای فهم عرفی مردم ارائه شود.
وی افزود: در این پژوهشکده ده نفر نیروی رسمی و سه نفر هم به صورت ساعتی برای تفسیر المیزان کار می کنند و با این تعداد از نیروها در سال‌های اخیر نزدیک به ۱۰۰ اثر پژوهشی چاپ و یا آماده چاپ شده است.
انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdci3qa3.t1az52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما