سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : 91662
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
استاد حوزه پاسخ می دهد:

مشکلات سرزمین های اسلامی بیشتر از کجا آب می خورد؟

قم نيوز : رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره بر یک باور غلط مبنی بر اینکه مشکلات در سرزمین های اسلامی بیشتر است، اظهار کرد: مشکلات در همه دنیا برابر بوده و فقط نوع مشکلات متفاوت است؛ برای مثال شادی و خوشحالی نشأت گرفته از رابطه عاطفی است و غذای زیاد مستلزم شادی بیشتر نیست، اما یک فرد گرسنه تصور می کند که غذای زیاد شادی آور است در حالی که این گونه نیست.
مشکلات سرزمین های اسلامی بیشتر از کجا آب می خورد؟
مشکلات سرزمین های اسلامی بیشتر از کجا آب می خورد؟
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام رضا برنجکار در رابطه با مهربانی خداوند،‌ عنوان کرد: صفات فراوانی از خداوند به مهربانی او اشاره دارد؛ مانند رحمان که نشان دهنده مهربانی خداوند نسبت به همه موجودات بوده و رحیم که بیانگر نوعی خاص از مهربانی خداوند است.

وی ادامه داد: برخی از صفات خداوند به گونه ای است عکس آنها نیز وجود دارد مثلا خداوند در نهایت بخشندگی و مهربانی، مشرکین و ظالمین را نیز ارعاب میدهد و مجازات می کند.

رئیس انجمن کلام اسلامی، با بیان این که در ابتدای دعای افتتاح نیز بیان می‌شود که خداوند در لطف و رحمت، ارحم الراحمین و در مجازات اشد المعاقبین است، اظهار کرد: با توجه به آیات و روایت رحمت خداوند بر غضبش غالب است اما به این معنا نیست که خداوند غضب نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با تاکید بر اینکه خلقت ما و همه ی نعمت های عطا شده به ما نشات گرفته از رحمت و فضل خداوند است، خاطر نشان کرد: در این عالم  نعمت و نقمت همراه هم هستند و بهشت تنها مکانی است که  محبت خداوند بدون غضب است و همچنین خداوند به هیچ فردی فقط نعمت و یا فقط مشکل عطا نمی کند.

وی با بیان اینکه باتوجه به آیات قرآن دنیا، عالم آزمایش است و نعمت و سختی  هردو آزمایش خداوند است، عنوان کرد: همه ی آزمایشات الهی برای ساخته شدن انسان و رسیدن به کمال است؛ اما چگونه بهره بردن از این آزمایشات بستگی به اراده و کمال انسان دارد؛ مثلا در بیماری کرونا با یک موضع گیری درست و کمک به هم نوعان، رعایت بهداشت و آسیب نرساندن به دیگران می‌توان کمال انسان در زندگی دنیا و سعادت در آخرت را فراهم کرد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، با تاکید بر این نکته که انسان می‌تواند مشکلات را به خیر و نعمت ها را به شر تبدیل کند، بیان کرد: با نگاهی درست می‌توان فهمید که همه نعمت ها و نقمت ها برگرفته از مهربانی خداوند است و می‌توان مشکلات را نیز با یک موضع گیری درست به نعمت تبدیل کرد و ادیان الهی نیز برای درست انتخاب کردن انسان آمده اند.

وی با اشاره بر یک باور غلط مبنی بر اینکه مشکلات در سرزمین های اسلامی بیشتر است، اظهار کرد: مشکلات در همه دنیا  برابر بوده و فقط نوع  مشکلات متفاوت است؛ برای مثال شادی و خوشحالی نشات گرفته از رابطه عاطفی است و غذای زیاد مستلزم شادی بیشتر نیست، اما یک فرد گرسنه تصور می کند که غذای زیاد شادی آور است در حالی که این گونه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با بیان اینکه آ یات متعددی مبنی بر اینکه مشکلات بر گرفته از گناهان و خطا های انسان است، وجود دارد، عنوان کرد: آیات متعددی نیز بیان می‌کنند که  خیر و شر برای آزمایش انسان است؛ پس در نتیجه مشکلات حکمت های متفاوتی دارند و گاهی  یک مشکل برای یک فرد نیز می‌تواند حکمت های متعددی به همراه داشته باشد؛ مثلا برای آزمایش افراد، تذکر به انسان، پاک شدن گناهان مومنین و یا برای بدکاران به عنوان مجازات و تنبیه گناهکاران و...باشد.

وی با اشاره بر این موضوع که گاهی بروز مشکلات به دلیل علاقه خداوند به انسان است، مانند خاک طلا که هرچه  طلا حرارت بیشتر تحمل کند خالص تر می‌شود؛ بیان کرد: یک کارگر هر نوع زحمت و رنجی را تحمل می‌کند تا دستمزدی بدست آورد، البته همه افراد به دنبال همین امر هستند، مشکلات نیز در آخرت پاداشی نیکو به همراه دارند و اگر انسان به این معرفت دست یابد سختی های بیشتری از خداوند طلب می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم، با اشاره بر اینکه احتمال دارد که مشکلات فرزندان به خاطر گناهان والدین بوده اما این امر به صورت قطعی نیست، اظهار کرد: اگر طفلی با کمبود یک نعمت به دنیا بیاید این نقصان نعمت می‌تواند حکمت های متعددی برای افراد مختلف داشته باشد برای مثال برای پدر مجازات، برای مادر و کودک آزمایش الهی باشد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، ادامه داد: از دنیا رفتن یک کودک در سن پایین ظلم خداوند نیست؛ زیرا ظلم به معنی تعدی به حق افراد است و حیات حق کسی نیست و این عمر مانشانه ی لطف خداوند بوده که به هر اندازه ای نیکو است برای مثال تا زمانی که برای شخصی کاری انجام نداده اید مستحق گرفتن دستمزد نیستید و این همان عدالت است، اما اگر آن شخص با دادن پول، به شما لطف کند؛ این رفتار او فراتر ازعدل است.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با تاکید بر این موضوع که مهربانی نکردن خداوند خلاف عدل نیست، عنوان کرد: خداوند عادل بوده و نمی تواند ظلم کند، اما مسئله مهربانی متفاوت است، خدا با بخشش به فضل و با نبخشیدن به عدل رفتار می‌کند که فضل و عدل هردو خوب است.

وی با بیان اینکه اگر خداوند به فرد زنازاده اجازه قاضی شدن نمی دهد، به معنای ظلم به او نیست، اظهار کرد: شرایط بعضی از احکام الهی نشان از بی عدالتی خداوند نیست؛ برای مثال طبق فتوای مشهور فقها،‌خداوند  به زن ها نیز اجازه تصدی امر قضا نداده و به شخصی هم که پایش شکسته نیز اجازه پیش نماز شدن نمی‌ دهد، که این مسائل ارتباطی با توانایی آن فرد برای رسیدن به کمال را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با تاکید بر اینکه باید معنای عدل، ظلم و فضل مشخص شود، بیان کرد: در مقابل ظلم دو رفتار فضل و عدل وجود دارد دلایل فراوانی وجود دارد که خداوند ظلم نمی کند  زیرا شخصی ظلم می‌کند که نسبت به بدی این رفتار آگاه نباشد و یا منفعتی برایش داشته باشد.

وی بابیان اینکه فضل بهتر ازعدل است، گفت: همانگونه که در قنوت گفته می‌شود «الهی عاملنا بِفَضلِک ولا تعاملنا بِعَدلک» باید از خداوند بخواهیم که با فضل با ما رفتار کند نه با عدل؛ زیرا همه ی انسان ها در زندگی دچار گناه شده اند و اگر خداوند با عدل با ما برخورد کند وضعیت همه ما بدتر می شود.

استاد دانشگاه تهران در پایان افزود: ما وظیفه خود را نسبت به خدا به خوبی انجام نمی دهیم و از خداوند می‌خواهیم که فقط با لطف با ما رفتار کند و زمانی که خداوند با عدل با ما رفتار می‌کند شاکی شده و از خداوند طلبکار می‌شویم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdx90n.yt0f96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما