شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 92035
منبع : خبرگزاری فارس

وظیفه مومنان نسبت به پیامبر(ص) داشتن محبت قلبی است

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تکلیف مؤمنان در برابر نعمت وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) گفت: تکلیفی که به تکرار در قرآن کریم هم آمده است، محبّت حضرت است، به این تعبیر که او را از همه تعلقات خود هم بیشتر دوست داشته باشیم.
وظیفه مومنان نسبت به پیامبر(ص) داشتن محبت قلبی است
وظیفه مومنان نسبت به پیامبر(ص) داشتن محبت قلبی است
به گزارش قم نیوز آیت الله سید محمدمهدی میرباقری که در شب شهادت حضرت رسول الله (ص) و امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) سخن می گفت با بیان این که نعمتی باعظمت تر از نعمت وجود نبی اکرم (ص) نیست اظهار کرد: خداوند از این نعمت باعظمت در قرآن کریم با تعبیر «لقد مَنّ اللهُ علی المؤمنین» نام می بَرَد و وظایفی را نیز در قبال این نعمت، متوجه مؤمنان می کند.

وی با اشاره به این که بیعت با پیامبر خدا (ص) همانند بیعت با خداست افزود: پروردگار متعال این شخصیت را برای ما فرو فرستاد تا به دست او تربیت شویم و تدبیر امور ما با او باشد.

استاد حوزه های علمیه همچنین ادامه داد: البته خداوند پیش از نزول آن حضرت، ایشان را با محبت و ادب الهی تأدیب و سپس همه اختیار و امور ما را به ایشان تفویض فرمود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: در عین حال باید توجه داشت که کتابی باعظمت تر از قرآن حکیم و اوصیایی باعظمت تر از معصومین (ع) به هیچ پیامبری مانند حضرت رسول الله (ص) داده نشده است.

وی اضافه کرد: اما خداوند در قبال این نعمت های عظیم، تکالیفی هم از ما در قرآن و روایات خواسته است که نخستینِ این تکالیف، ایمان آوردن به آن حضرت است.

میرباقری در توضیح این تکلیف گفت: این تکلیف، بالاتر از اسلام ظاهری است و به بیان دیگر این تکلیف بیان می دارد که باید ایمان قلبی به حضرت داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تکلیف دیگر مؤمنان در برابر نعمت حضرت ختمی مرتبت (ص) تصریح کرد: تکلیف دیگری که به تکرار در قرآن کریم هم آمده است، محبّت حضرت است، به این تعبیر که او را از همه تعلقات خود هم بیشتر دوست داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طبق آیات قرآن مؤمنان باید کنارِ حضرت بودن و مجاهده در راه حضرت را دوست داشته باشند افزود: البته برخی می گویند ایمان و محبت از امور قلبی است و در اختیار ما نیست، در حالی که این حرف، حرف دقیقی نیست، چراکه اموری مانند ایمان و محبت و تسلیم بودن را از ما خواسته اند و منطقی نیست چیزی را از ما خواسته باشند که اختیاری بر آن نداشته باشیم.

میرباقری سپس اظهار کرد: بنابراین اگر قرار بود این امور قلبی کُلّا از اراده ما خارج باشند، قطعا در قرآن و روایات به آن ها امر و توصیه نمی شد.

 

میزان و ترازوی الهی وجود مبارک پیامبر (ص) و علی (ع)

وی تکلیف دیگر ما را در برابر نعمت بزرگ حضرت رسول الله (ص) تسلیم بودن در برابر آن حضرت عنوان و تأکید کرد: میزان و ترازوی خدا، وجود مبارک پیامبر (ص) و علی (ع) هستند و این مهم به آن معناست که باید تصمیمات خود را با ایشان بسنجیم و به این حکمیّت و داوری تسلیم باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مفاهیم این معرفت آن است که برای مؤمنانه زیستن، باید در ابتدا عالَم را مؤمنانه بفهمیم و درک کنیم.

وی گفت: در زندگی روزمره می بینیم که جناح های مختلف در بین مؤمنان، اختلافاتی با هم پیدا می کنند که بر اساس آن چه گفته شد، باید ترازوی پیامبر الهی (ص) یعنی حضرت رسول الله (ص) را به عنوان عقل کلّ بپذیرند و آن را حَکَم خود قرار دهند و در ادامه؛ حُکم و داوری او را نیز هم در ظاهر و هم در قلب خود بپذیرند.

آیت الله میرباقری در پایان تصریح کرد: این پیامبر همه امکاناتش را برای هدایت ما خرج کرده است، تا آن جا که حتی در هنگام رحلت هم به فکر امتش بود و با آیه مبارکه «و لسوف یُعطیک ربّک فترضی» آرام گرفت.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdciwua3.t1arp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما