يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 49414
منبع : خبرگزاری فارس
یادداشت

«آتش به اختیار» مدال اعتماد به نخبگان

قم نيوز : قم نیوز: آتش به اختیار یعنی نخبگان دلسوز و متعهد، برای ارتقاء فرهنگ دینی، خودشان بر اساس دانش و ابتکار برای اهداف الهی آستین همت بالا بزنند و همه ظرفیت‌ها را به کار گیرند و از بذل داشته‌های خود در این مسیر دریغ نورزند.
«آتش به اختیار» مدال اعتماد به نخبگان
 به گزارش قم نیوز، یکی از تعابیر مهمی که اخیرا رهبر معظم انقلاب پیرامون حوزه‌های فکری و فرهنگی خطاب دانشجویان به کار بردند، تعبیر«آتش به اختیار» بود.

در دانش مدیریت زمانی که سطح نخبگی افراد یک مجموعه بالاتر می‌رود یا به دلیل سرعت تحولات، شرایط محیطی پویایی خیلی زیادی دارد، مدیر ارشد با اعتماد به قدرت تفکر و توانمندی عملی مدیران سایر سطوح، اختیارات بیشتری را به ایشان واگذار می‌کند تا با استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌ها و ابزار قانونی، سرعت دستیابی به اهداف مندرج در اسناد بالادستی را افزایش دهند.

بنابراین عبارت «آتش به اختیار» که رهبری معظم انقلاب آن را در حوزه‌های فرهنگی و فکری لازم دانستند یعنی در استفاده از ظرفیت‌های قانونی، قشر فرهیخته دانشگاهی، خودش ابتکار عمل را با خلاقیت و هنرمندی و دانش به عهده بگیرد و لزوما منتظر مسؤولان نمانند.

البته این راهبرد فرهنگی سابقه تاریخی درخشانی هم دارد. که از جمله آنها به اقداماتی مثل مجموعه کارهای دهه اول محرم، نیمه شعبان(هم به لحاظ تنوع در اقدام و اقدام کنندگان و هم گستره جغرافیائی)، خدمات فرهنگی و عملی اردوهای جهادی، خیریه‌های محلی، طرح‌های خودجوشی مثل طرح نذر کتاب، طرح جایگزینی رمان‌های فاسد با رمان‌های سالم، خدمات متنوع و خلاقانه فرهنگی در مساجد و مراکز فرهنگی، طرح‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در قالب کارآفرینی و توانمند سازی اقشار مستضعف، مبارزه با اعتیاد، گسترش ازدواج‌های آسان، مشاوره برای کاهش طلاق، تولید مستقل آثار هنری مانند آثار جشنواره عمار، نرم افزارها یا پویانمایی‌های مروج فرهنگ اسلامی- ایرانی و صدها نمونه از اقدامات خلاقانه و مفید برای جامعه اسلامی در راستای اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی می توان اشاره کرد.

همه اینها هم به لحاظ هدف و هم به لحاظ ابزار در چارچوب ضوابط است و ولی عمدتا کسی دستور اداری برای انجام آنها نداده است.

آتش به اختیار یعنی نخبگان دلسوز و متعهد، برای ارتقاء فرهنگ دینی، خودشان بر اساس دانش و ابتکار برای اهداف الهی آستین همت بالا بزنند و همه ظرفیت‌ها را به کار گیرند و از بذل داشته‌های خود در این مسیر دریغ نورزند.

و در نهایت آنکه آتش به اختیار یعنی در عرصه فرهنگ همانطور که امام راحل از ابتدا بدان مکرر اشاره می‌کردند: «ان تقوموا لله مثنی و فردی؛ برای خدا یکی یکی یا دوتا دوتا بپاخیزید.»


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcbaaba.rhb98piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما