جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب : 88798
منبع : خبرگزاری مهر

«مواسات» عامل آرامش و امید است

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مواسات یعنی شریک کردن دیگران در بهره‌گیری از مال و مواهب زندگی، گفت: مهم‌ترین اثر مواسات آرامش بخشی و امید آفرینی است.
«مواسات» عامل آرامش و امید است
«مواسات» عامل آرامش و امید است
به گزارش قم نیوز یکی از برجسته‌ترین فضایل اخلاقی در اسلام «مواسات» است، مواسات یعنی شریک کردن دیگران در بهره‌گیری از مال و مواهب زندگی (القاموس المحیط) در مجمع البحرین آمده: مواسات یعنی شریک کردن و سهیم کردن دیگران در رزق و معاش (زندگی) لیکن برخی معتقدند، مواسات به معنای یاری‌گری و کمک کردن دیگران در تمام امور بگونه‌ای که شخص خود را در مشکلات و دردها و سختی‌های دیگران شریک و غمخوار بداند، از این رو مواسات تنها مربوط به مسائل مالی نیست بلکه در تمام مشکلات، نیازها و خلأهای جامعه جریان دارد.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: مواسات یعنی همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه امور، کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی، کمک آبرویی و… یعنی هیچ خانواده‌ای از خانواده‌های مسلمان و هم میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نگذاشتن، به سراغ آنها رفتن و دست کمک‌رسانی به سوی آنها دراز کردن.

قرآن کریم مسئله مواسات را با مفاهیم گوناگون مطرح و بدان تأکید نموده است، گاهی تحت عنوان واژه انفاق، گاهی تحت عناوینی همچون زکات، صدقه، اطعام، ایثار و گاهی هم بالصراحه فرموده است: «وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ»

کسانی که در اموالشان حقی معلوم برای افراد نیازمند و محروم است. (معارج آیه ۲۵_ ۲۴) در این آیه شریفه، مقصود از "حق معلوم" سهمی غیر از خمس و زکات است. گویا خداوند به غیر از واجبات مالی سهم دیگری برای نیازمندان در اموال اغنیاء قرار داده است؛ تا با پرداخت آن مواسات تحقق پیدا کند.

بر اساس آموزه‌های دینی همه مردم نسبت به یکدیگر مسئول هستند «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» پیامبر اکرم (ص) فرمود: مثل مومنان در پیوند و دوستی به هم مثل یک پیکر و یک جسد زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید، سایر اجزای پیکر با آن اظهار همدردی می‌کنند. «مَثَلُ الْمُؤْمِن فِی تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَ کَمَثَلُ الْجَسَدِ…» (مستدرک سفینة البحار ج ۱ ص ۶۷)

در حدیث دیگر فرمود: «سَیدُ الْأَعْمَالِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: إِنْصَافُک النَّاسَ مِنْ نَفْسِک، وَ مُوَاسَاةُ الْأَخِ، فِی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذِکرُ اللَّهِ تَبَارَک وَ تَعَالَی عَلَی کلِّ حَالٍ» (الخصال ص ۱۲۵) در بعضی از نقل‌ها به جای «سید الاعمال» تعبیر به «اشد اعمال» شده سرور اعمال (سخت‌ترین اعمال) سه چیز است: انصاف داشتن با مردم، مواسات با برادر دینی، همواره به یاد خدا بودن. در حدیثی از علی (ع) آمده: المواساة افضل الاعمال، مواسات برترین اعمال است. (غرر الحکم) و نیز فرمود: «خیر إخوانک من واساک» بهترین برادران تو کسی است که تو را در مال خود، سهیم کند (غررالحکم).

اما مهم‌ترین مسئله در مواسات، آثار و برکات سودمند فردی و اجتماعی آن است، مواسات علاوه بر اینکه موجب تقویت فضائل اخلاقی مثل سخاوت، ایثار، اخلاص و… و ریشه‌کنی رذایل اخلاقی مثل بخل، حرص، حسد و… سبب تقویت انس و الفت و مهربانی در جامعه و برقراری عدالت اجتماعی و فقرزدایی و ترمیم شکاف طبقاتی می‌شود.

مهم‌ترین اثر مواسات آرامش بخشی و امید آفرینی است. انسان با مواسات احساس راحتی می‌کند و از عذاب وجدان آسوده می‌گردد و توشه‌ای برای آخرت خود فراهم می‌سازد، در نتیجه از ترس و وحشت قبر و قیامت در امان است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjoaeo.uqeohzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما