کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قم نیوز از یک معضل اجتماعی در جامعه گزارش می دهد:

چرا من دیر ازدواج کردم؟

19 تير 1395 ساعت 12:22

به گزارش قم نیوز: روابط اجتماعی ناسالم، عدم مسئولیت پذیری و معضلات اجتماعی و ... ، باعث بالا رفتن سن ازدواج و نادیده گرفتن طعم شیرین ازدواج به هنگام شده است.


به گزارش قم نیوز؛ ازدواج فی الواقع بخش اصل زندگی هر فرد است و همان طور که افرادی که در زمان حال برای خرید هر وسیله ای زمان بسیاری را برای خرید یا انتخاب آن کالای مورد نظر صرف می کنند، در معقوله ازدواج هم برای اکمال زندگی باید در وقت مناسب و با کسب اطلاعات کافی به انتخاب فرد مورد نظر خود بپردازند.

اگر سرنوشت دختران و پسران دم بخت را به میوه درخت تشبیه کنیم، درک خواهیم کرد که ازدواج زود هنگام باعث کامل نشدن بلوغ فکری و ازدواج دیرهنگام باعث تغییرمعیارهای ازدواج و رفتن آن ها زیرعینک ذره بینی می شود.

ازدواج وحدتی اجتماعی یا قراردادی قانونی بین زن و مرد است ، ازدواج راز ناشناخته خلقت دو مخلوقی است که هیچ نسبتی با هم ندارند و با نشستن بر سر سفره عقد سرنوشتشان با هم گره می خورد و با هم پیمان می بندند که تا آخر عمر در خوشی ها و مصائب، یار و غمخوار یکدیگر باشند و قصدی به جز خوشبخت کردن و خوشبخت شدن یکدیگر ندارند.

"فقط می گویند ازدواج کنید اما کمی تلاش برای ترغیب جوانان به ازدواج در جامعه شکل نمی گیرد"، "کار نیست"، "خانواده دختر به چه امیدی اعتماد کنند"، "کوته فکری خانواده ام باعث شده است"، "توقعات و نیازهای بی جای مادرم از داماد آینده اش"، "تا زمانی که این وضعیت اقتصادی در جامعه حاکم است ازدواج یعنی مرگ یک جوان ایرانی" و ... این ها درد دل های قربانیان کار، تحصیل ، پول، مسکن و ... است که از ازدواج و سنت پیامبر(ص) دل زده شده اند.

نه به این شوری شوری نه به این بی نمکی
ازدواج در زمان قدیم به دلیل ساده زیستی و اهمیت به سنت پیامبر(ص) و نگاه بی آلایش به زندگی ها و... خطر نداشت اما در حال حاضر مثل سرطان ریشه دار و خطرناک شده است.

این توکل قدیمی ها به قدری بزرگ بود که خانواده ها بدون استرس و دلواپسی دختر و پسر خود را در سن پایین به خانه بخت می فرستادند.

درگذشته دختر هشت ساله یا پسر ۱۶ ساله دیگر بچه نبود اما در این زمانه دختر ۲۵ ساله با پسر۳۰ ساله هنوز لفظ بچه خطاب می گیرند.

"ازدواج زودش اشتباهی بزرگ و دیرش اشتباهی بزرگ تر است"، این ضرب المثل فرانسوی هم به ازدواج به هنگام تاکید کرده است.

ازدواج دیرهنگام اسلامی نیست
ازدواج مطلوب، زمانی حاصل میشود که آمادگی و شناخت عاطفی، جسمی، اخلاقی، اجتماعی ، فرهنگی و ... پدید آید، قرآن کریم بلوغ را سن ازدواج می داند و از آن با تغییر بلوغ نکاح یاد می کند، روایات ائمه و تفاسیرمختلف نیز بر همین موضوع صحه می گذارند، شیخ طوسی سن ازدواج را سن توانایی جنسی و رغبت به تاهل می داند، که در صورت نیاز اگر ترک آن موجب گناه شود، ازدواج واجب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا ضمیری با اشاره به سن ازدواج در اسلام اظهار کرد: تاکید اسلام به ازدواج به هنگام است که در حال حاضر این رویه حاکم در جامعه در مورد سن ازدواج اسلامی نیست.

این استاد حوزه افزود: فاصله بین بلوغ و ازدواج نباید زیاد باشد زیرا باعث پدید آمدن انحرافات جنسی در جامعه می شود.

وی با تاکید اسلام به ازدواج زود دختران اشاره کرد و گفت: در روایات وجود دارد که از سعادت یک مرد است که دخترش در خانه خودش به بلوغ برسد.

پیامبراسلام (ص) در سن ۲۴ سالگی ازدواج کرد، در حالی که تنها دختر خود را در سن ۹ سالگی به خانه بخت فرستاد.

به دلیل رشد جسمی و فکری در دختران آمادگی آن ها برای تشکیل زندگی و ازدواج زود بیش از پسرها است.

سن ازدواج
دین اسلام، می گوید، انگیزه اصلی ازدواج، تامین نیازهای روانی است و بخش دیگر آن نیازهای جنسی، وقتی ازدواج به تاخیر بیفتد، در درجه اول گسترش خلاهای عاطفی رخ می دهد که به دنبال آن مشکلاتی چون افسردگی، ناامیدی، اضطراب، تشنجات، خشونت و پرخاشگری را به دنبال دارد.

به عقیده معصومه ظهیری مشاور خانواده، اولویت دادن جوانان به عوامل دیگر جز ازدواج (شغل ، تحصیل و...) و ایده آل گرایی باعث بالا رفتن سن ازدواج در جامعه شده است.

این مشاوره خانواده، موقعیت سنجی، رفاه زدگی ها وعدم مسئولیت پذیری در زندگی را از عوامل دیگر ازدواج های دیرهنگام دانست.

وی با اشاره به اینکه اسلام ارتباط و مهمانی های دو جنس مذکر و مونث را منع کرده است، افزود: فضای اجتماعی حاکم در جامعه امروزی، باعث شده ارتباطات مجازی، اجتماعی، گفتگو با نامحرم، دوستی های غیر مشروع، بدحجابی وعدم رعایت عفاف اوج بگیرد و این خود عاملی تاثیرگذار در بالا رفتن سن ازدواج است.

ظهیری به معضلات اجتماعی و فراهم نبودن شغل امنیت زا و مسکن و ... اشاره کرد و گفت: سطح توق عات خانواده ها بالا رفته و ازدواج به هنگام که در اسلام به آن تاکید شده است ، قربانی آرزوهای والدین شده است.

تغییر معیار ازدواج،تجملات و چشم و هم چشمی در تهیه جهیزیه، سالن مناسب برای مراسم ازدواج و هزینه های هنگفت آن، عاملی برای از بین بردن طمع شیرین ازدواج شده است.

به گفته این مشاور خانواده رنج سنی برای ازدواج به هنگام برای دخترها بین ۱۸ تا ۲۷ و برای پسرها بین ۲۲ تا ۲۸ سالگی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه دو نسل دخترها در جامعه امروزی از ازدواج جا مانده اند، افزود: پسرهای سن بالا که با دختران سن پایین و دخترهای سن بالا که با پسران سن پایین ازدواج می کنند، باعث می شوند دو نسل دخترهایی که مناسب رنج سنی پسرها هستند از ازدواج به هنگام جا بمانند.

انتهای خبر/


کد مطلب: 40016

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/40016/چرا-دیر-ازدواج-کردم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir