کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله سبحانی مطرح کرد

علت نصف بودن دیه زن نسبت به دیه مرد در اسلام

خبرگزاری فارس , 25 خرداد 1396 ساعت 9:45

قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در برنامه چشمه معرفت علت نصف بودن دیه زن در اسلام نسبت به مرد را توضیح داد.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که چهارشنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد اظهار کرد: سؤال امشب این است که چرا دیه زن دو برابر مرد است، اسلام که منادی عدالت است چرا در این مورد عدالت را رعایت نکرده و دیه زن را نصف دیه مرد قرار داده است یعنی مثلا اگر دیه مرد هزار دینار است دیه زن 500 دینار است.

وی در پاسخ به سؤال مطرح شده عنوان کرد: اگر کسی بخواهد درباره حقوق زن در اسلام مطالعه و تحقیق کند با تمرکز بر یک نقطه محدود مطالعه موفق و قابل استفاده‌ای به دست نمی‌آورد، حقوق زن در اسلام منظومه‌ای است که باید تمام بخش‌های آن مورد مطالعه قرار گیرد تا نتیجه صحیح بدست آید.

وی ادامه داد: حتی در بررسی اعمال حج که سراسر توحید است، اگر کسی مطالعات خود در این زمینه را محدود کند مثلا فقط بوسه بر سنگ حجر‌الاسود توسط مردم یا فقط چرخش به دور خانه کعبه را مورد مطالعه قرار دهد می‌گوید این چه عملی است که دور سنگ‌ها بچرخیم؟ این عمل بت‌پرستان است ولی اگر از ابتدا تا انتهای اعمال حج را مورد بررسی قرار دهد در این صورت تجلی توحید در حج را درک می‌کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: همانگونه که در اعمال حج برای درک حقیقت باید تمام ابعاد را مورد توجه و مطالعه قرار داد، در بررسی حقوق زن در اسلام نیز باید تمام ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه صحیح حاصل شود.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: میزان دیه ربطی به انسانیت ندارد، اگر کسی زنی را کشت او هم باید قصاص شود یعنی باید کشته شود حتی اگر مرد باشد، از نظر انسانیت فرقی بین زن و مرد نیست.

وی افزود: چندی پیش در فرانسه تصرف زن در اموال خودش باید با اجازه همسرش صورت می‌گرفت ولی در اسلام هر زن و مرد با اختیار خود می‌توانند به مال خود تصرف کنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: چون مرد نان‌آور خانواده است و اگر کشته شود ضرر اقتصادی بیشتری به خانواده وارد می‌شود اگر کشته شود گرچه از نظر انسانیت با زن برابر است ولی دیه‌اش بیشتر است و چون زن مثل فرهنگ غرب نان‌آور خانواده نیست و شوهرش باید نفقه او را بپردازد و اگر کشته شود ضرر اقتصادی‌اش کمتر است با توجه به قوانین اقتصادی اسلام دیه او نصف مرد است.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: علامه طباطبایی در المیزان با حساب دقیق آورده است که ثروت زن دو برابر ثروت مرد است، حساب کرده است که مرد نصف درآمدش را صرف زن و خانواده می‌کند در حالیکه زن عرفا دیناری را خرج شوهر و خانواده نمی‌کند پس اگر مجموع جمعیت مرد و زن را در نظر بگیریم ثروت مجموع مردان از ثروت مجموع زنان کمتر است چرا که مردان بیش از نصف درآمد خود را صرف زن و خانواده می‌کنند.

وی اضافه کرد: بجز در مورد دیه، مردان و زنان در بقیه موارد دوشاش دوش یکدیگر هستند و اسلام هیچ تبعیضی بین آن‌ها قائل نشده است البته همانطور مکه توضیح دادیم در مورد دیه هم تبعیض نبوده است.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 49620

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49620/علت-نصف-بودن-دیه-زن-نسبت-مرد-اسلام

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir