کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله مصباح یزدی:

پرداختن به نیازهای معنوی مردم وظیفه حکومت اسلامی است

خبرگزاری فارس , 15 خرداد 1396 ساعت 9:30

قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: نیازهای معنوی مهم ترین نیازهای مردم است و پرداختن به این گونه نیازها وظیفه حکومت اسلامی است.


به گزارش قم نيوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه یکشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به رابطه تصدی پست حکومتی با اخلاق اظهار کرد: اگر انسان با هدف کسب رضایت خداوند به دنبال گرفتن پست حکومتی باشد، کار او ارزش اخلاقی دارد.

وی ادامه داد: در نظام ارزشی اسلام، ارزش کارهای اخلاقی به نیت است، عبادتی که از روی ریا انجام شود، نه تنها ثواب ندارد، بلکه حرام است و موجب عذاب می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر دولت اسلامی زکات را به زور از یک انسان مسلمان بگیرد، دیگر در مال آن شخص زکات نیست و مالش حلال است، اما این پرداخت زکات ثوابی برای آن انسان مسلمان ندارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ارزش حکم حق اظهار کرد: منفعت دادن یک حکم حق بیش از بارش 6 ماه باران برای مردم است، بسیاری از کارهای سیاسی فی نفسه ارزش اخلاقی ندارد، البته اگر شخص نیت الهی برای کار سیاسی داشته باشد، در آن صورت آن کار سیاسی ارزش اخلاقی هم پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: انسان اگر بخواهد با یک کار واجب ثواب ببرد، باید قصدش از آن کار، قصد الهی باشد تا بتواند با انجام آن کار ثواب الهی کسب کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یک حاکم خوب کسی است که بداند مردم چه نیازهایی و چه دشمن‌هایی دارند و بتواند نیازهای مردم را رفع کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ارزش کارهای اخلاقی اظهار کرد: در اسلام دایره مصالح و مفاسد وسیع است و علاوه بر نفع مادی، شامل نفع معنوی می‌شود و از مرزهای دنیا هم فراتر می‌رود و تاثیر آن در عالم آخرت هم بررسی می‌شود، کاری که در سعادت ابدی انسان موثر است، ارزش اخلاقی دارد.

وی ادامه داد: تا چند قرن پیش آموزش و پرورش عمومی وظیفه حکومت نبود و در هر محله شهر یک مکتب وجود داشت، اما اکنون آموزش یک وظیفه اجباری است و تامین هزینه آن تا یک مقطعی بر عهده دولت است، اگر انسان سواد نداشته باشد، به سختی می‌تواند در جامعه زندگی کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: تشکیل نهادهای مختلف به خاطر تغییر سبک زندگی مردم است و حکومت باید نیازهای عمومی که متصدی ندارد را برای مردم تامین کند، در گذشته مسائل معنوی جزو نیازهایی نبود که حکومت به آن بپردازد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دوران پهلوی اظهار کرد: در آن دوران اگر فردی سخنرانی خودش را با نام خدا شروع می‌کرد، امّل شناخته می‌شد، در حالی که نیازهای معنوی مهم ترین نیازهای مردم است، اگر کسی دغدغه آخرت را داشته باشد، نگران این خواهد بود که جهنمی نشود.

وی ادامه داد: براساس مبانی اسلام باید گفت که نیازهای معنوی از واجب ترین واجب‌ها است و پرداختن به این گونه نیازها وظیفه حکومت اسلامی است، چنین حکومتی نه تنها باید راه راست را به مردم نشان بدهد، بلکه باید جلوی رفتن مردم به سوی مفاسد را بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: نیازمندی چیزی است که اگر نباشد، مانعی برای تکامل انسان به وجود می‌آید، بالاترین چیزی که موجب فساد انسان‌ها می‌شود، بی دینی است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 49180

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49180/پرداختن-نیازهای-معنوی-مردم-وظیفه-حکومت-اسلامی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir