کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله مصباح یزدی:

تبعیض در دولت اسلامی ممنوع است/انتقاد از اطاله دادرسی

خبرگزاری فارس , 26 خرداد 1396 ساعت 14:16

قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه تبعیض در دولت اسلامی ممنوع است گفت: در اسلام باید اختلافات در دادگاه‌ها در یک جلسه حل شود و نباید مدت بررسی یک پرونده در دادگاه ماه‌ها به طول بکشد.


به گزارش قم نيوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه پنجشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به حقوق مردم بر والی اظهار کرد: یکی از این حقوق این است که والی نباید رازی را از مردم پنهان کند، مگر اینکه مصلحتی در آن باشد.

وی ادامه داد: والی نباید اسرار جنگی را به مردم بگوید تا این اسرار به دشمن برسد و قصد کند که به مردم ضرر برساند، البته حاکم باید با مردم صادق باشد و به مردم وعده‌های دروغ ندهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: والی زمانی که می‌خواهد کاری را انجام بدهد، باید با مردم مشورت کند، البته در حکمی که خداوند تعیین کرده است، مشورت معنی ندارد و والی باید حکم خدا را اجرا کند، همچنین والی در مقام قضاوت در بین مردم باید دستور خداوند را مدنظر قرار بدهد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به شیوه قضاوت در دولت اسلامی اظهار کرد: در چنین دولتی براساس مقررات قضاوت صورت می‌گیرد، مساله قضاوت و دادرسی اینگونه نیست که بگوییم حتما 100 درصد براساس واقعیت است، انسان اگر بداند چیزی حق او نیست، نباید حتی در صورت برنده شدن در دادگاه در آن تصرف کند.

وی ادامه داد: در اسلام باید اختلافات در دادگاه‌ها در یک جلسه حل شود و نباید مدت بررسی یک پرونده در دادگاه ماه‌ها به طول بکشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: والی حق ندارد کاری را پیش از موعد یا پس از موعد انجام بدهد، چیزی که وقت دارد، باید در زمان خودش انجام شود، حاکم اسلامی نباید بین مردم تبعیض قائل شود و همه مردم باید در مقابل چنین حاکمی یکسان باشند، تبعیض در دولت اسلامی ممنوع است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آداب قضاوت در دین اسلام اظهار کرد: فاصله قاضی با طرفین در دادگاه باید یکسان باشد و او باید به صورت یکسان جواب سلام طرفین را در دادگاه بدهد و قاضی در مقام قضاوت باید به صورت یکسان با طرفین برخورد کند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در دوران خلافت خود بین مردم فرق نمی‌گذاشت، اینکه مردم حاکمی داشته باشند که حقوق آن‌ها را بدهد و به صورت یکسان با مردم برخورد کند، یک نعمت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر والی حقوق مردم را ادا کرد و به دنبال برتری طلبی بر آن‌ها نبود، در این صورت والی هم حقوقی بر مردم دارد، نخستین حق این است که همه مردم باید دستورات والی را رعایت کنند، مردم حق دستور دادن به والی را ندارند و این مساله به خصوص در جنگ اهمیت زیادی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دوران خلافت امام علی(ع) اظهار کرد: مدت زیادی از این دوران در جنگ‌ها گذشت، به عنوان مثال جنگ صفین حدود یک سال طول کشید.

وی ادامه داد: من در سال 32 شمسی به جلسه درس امام خمینی(ره) در شهر قم می‌رفتم، امام راحل در درس خودشان می‌گفتند که اگر حاکم اسلامی به من دستور بدهد که عبای خودم را برای مصلحت حکومت اسلامی بدهم، این کار را انجام می‌دهم، زمانی که حاکم اسلامی، حکم حکومتی داد، همه باید آن به حکم عمل کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که حاکم اسلامی به مردم دستور می‌دهد، آن‌ها باید آن حکم را به صورت تمام و کمال اجرا کنند و مردم نباید در اجرای چنین حکمی از سختی‌ها بترسند و فرمان حاکم اسلامی را اجرا نکنند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 49668

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49668/تبعیض-دولت-اسلامی-ممنوع-انتقاد-اطاله-دادرسی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir