کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کتاب "زید بن علی" روانه بازار نشر شد

خبرگزاری حوزه نیوز , 9 دی 1395 ساعت 22:00

قم نیوز: کتاب "زید بن علی" اندیشه های کلامی زید بن علی بن الحسین‌(ع) به قلم عبدالمجید اعتصامی به همت گروه کلام پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.


به گزارش قم نیوز،کتاب یادشده، بر پایۀ دو محور عمده یعنی شخصیت، زمینه و زمانه فرهنگی و اندیشه های کلامی زیدبن علی(ع) تدوین شده است.

در محور نخست که به «شخصیت، زمینه و زمانۀ فرهنگی» می ‌پردازد از خط فکری و جریان اثر‌پذیری و اثرگذاری متکلمِ موردِ پژوهش آگاهی دهد و در محور دوم، که مهم ‏ترین و اساسى ‏ترین بخش تحقیق است، جدای از تقریر صحیح مباحث، «اندیشه های کلامی زیدبن علی (ع)» را در هر یک از محورهای اصلی این بخش به تصویر می ‌کشد.

مهم ‌‌‌ترین سرفصل ‌های این بخش، جدای از نشان‌ دادن چگونگی نگرش متکلم به دانش کلام، بررسی اندیشه‌ های او در قالب سرفصل ‌های کلی معرفت ‌شناسی، هستی ‌شناسی، خداشناسی، جهان‌ شناسی، راهنماشناسی، انسان ‌شناسی و فرجام‌ شناسی است.

زید بن علی از جمله شخصیت ‌هایی است که در دوران پرالتهاب شکل‌ گیری فِرَق مختلف اعتقادی، چونان رهبری سیاسی و مذهبی مطرح شد، تا آنجا که برخی پس از وی، به امامت و خلافت وی معتقد شدند. این جایگاه و به‌ ویژه قیام او سرآغاز شکل‌ گیری گروهی اعتقادی در جامعۀ شیعه شد که با نام و نشان زیدیه شناسانده می‌ شود.

اینکه ارتباط زید با جریان موسوم به زیدیه چیست از جمله مباحثی است که بدان در این اثر پرداخته شده است، اما مجموعۀ اعتقادات او نشان می ‌دهد که وی در عرصه ‌های مختلف کلانی همچون: خداشناسی، راهنماشناسی و احیاناً معرفت ‌شناسی دیدگاه مشخص دارد که ای ‌بسا با جامعۀ امامیه هم ‌سو و یا ناسازگار هم باشد. این موارد از جمله تحقیقاتی است که نویسنده کتاب کوشیده در مورد آن به بحث بنشیند.

شخصیت های زیادی از فرزندان یا نوادگان اهل ‌بیت‌(ع) نقش بسزایی در پیشبرد اهداف بلند مرتبه اهل ‌بیت‌(ع) و احیاناً در توقف این اهداف در جامعۀ اسلامی و شیعی داشته ‌اند. بعضی از این شخصیت ها از لحاظ اندیشه و تفکر در جدول تاریخ و اندیشه مجهول مانده اند. زید بن علی بن الحسین‌(ع)، یا همان زید شهید، از جمله کسانی است که به عنوان فرزند بلاواسطه امام سجاد (ع) است که اگر بگوییم به لحاظ علمی و به لحاظ اجتماعی و سیاسی بعد از واقعه عاشورا، پررنگ ‌ترین نقش را در بین فرزندان اهل بیت(ع) (غیر از امامان) در جامعه شیعه داشت بی راه نگفته ایم. بلاغت، سیاست، تفکر، تفسیر، کلام و تدیّن ویژه زید، جایگاه و نقش او را در جامعه برجسته کرد و طیف کثیری از مسلمانان را شیفتۀ خود ساخت.

در این اثر سعی شده، ابعاد مختلف شخصیت زید، به‌ خصوص اندیشه های کلامی او که سر منشأ تفکر و سیرۀ اوست، تحلیل و بررسی گردد.

کتاب "زید بن علی" به قلم آقای عبدالمجید اعتصامی در 296 صفحه و قیمت 18000 تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه در قم کتاب به نشانی: خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراجعه کرده و یا با تلفن: 37832833-025 تماس بگیرند.

شهروندان تهرانی نیز به نشانی: تهران، خیابان انقلاب، روبروی درب دانشگاه تهران، پاساژ فروزنده، طبقه همکف، واحد 312، مراجعه کنند و یا با تلفن: 66951534-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام/135


کد مطلب: 45086

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/45086/کتاب-زید-بن-علی-روانه-بازار-نشر

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir