کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد دانشگاه بيرمنگام انگليس :

خالی ماندن منبر از علمای شایسته دلیل گرایش جوانان به افراطی‌گری است

خبرگزاری حوزه نیوز , 19 تير 1396 ساعت 17:27

قم نیوز: ايمن يعقوب استاد دانشگاه بيرمنگام انگليس و دانش آموخته الازهر مصر گفت: دلیل گرایش مردم و به خصوص جوانان به تفکرات افراطی وجود خلأ در افکار آنان نسبت به حقیقت و مسائل دینی است؛ نباید منبرها از علما و متفکرین خالی بماند تا دیگران مردم را به خود جذب کنند.


به گزارش قم نیوز، ايمن يعقوب استاد دانشگاه بيرمنگام انگليس و دانش آموخته الازهر مصر گفت: دلیل گرایش مردم و به خصوص اقشار جوانان به تفکرات افراطی وجود خلأ در افکار آنان نسبت به حقیقت و مسائل دینی است و اینکه نباید منبرها از علما، متفکرین و شیوخ خالی بماند تا دیگران بیایند و مردم را به خود جذب کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که به دلیل وجود افراطی گری در کشورهای اسلامی و اروپایی چیست؟ اظهارداشت: در حقیقت دلیل این افراطی گری ها بر می گردد به وجود خلأ در جهان اسلام است و این خلأ نیاز به چیزی دارد تا آن را پر کند و اگر با حق و حقیقت پر نشود، باطل جایگزین آن خواهد شد.

وی ادامه داد: شما می توانید لیوانی که در آن یک چیزی وجود دارد را پُر از آب کنید؟ در حقیقت نمی توانید این کار را بکنید. پس خلأ بوجود آمده به خصوص در میان قشر جوان که روشنفکران و صاحبان افکار و حق نتوانستند آن را پُر از حق و حقیقت کنند، سبب شده جوانان به سمت هر تفکری که از بیرون می آید، گرایش پیدا کنند تا این خلأ را پر کنند؛ مسئولیت این مشکلات به عهده شیوخ، علما و متفکرین است؛ چرا که اینان میدان را خالی گذاشتند و منبر ها را خالی گذاشتند تا دیگران بیایند و خطبه بخوانند و مردم را جذب کنند.

* کسانی بر منبر ها بالا بروند که شایستگی لازم را داشته باشند

استاد دانشگاه بيرمنگام انگليس خاطرنشان کرد: امروز جوانان را سرزنش می کنند که چرا به این تفکرات روی آورده اند، جوانان هیچ تقصیری ندارند؛ چرا که آنان کسی را نیافتند که آن ها را راهنمایی کند. راه حلی که برای وضعیت موجود وجود دارد این است که کسانی بر این منبر ها بالا بروند که شایستگی لازم را داشته باشند و از میان علما، متفکرین، مبلغین و کسانی که صاحب افکار پیامبر رحمت للعالمین (ص) هستند، باشند.

ايمن يعقوب افزود: این افراد باید اذهان و افکار مردم و جوانان را مملو از حق و حقیقت کنند و به راه درستی که تمدن اسلام بر پایه آن نشأت گرفت و رشد یافت، هدایت کنند و این تنها راهی است که به نظر بنده می رسد. همان چیزی می تواند امت اسلامی را از این وضعیت نجات دهد که در ابتدای اسلام نجات داد و آن اینکه: امتی که از گذشته خود بی خبر و ناآگاه باشد و فضائل آن را فراموش کند، حال و آینده خوبی نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به حکمی که علیه آیت الله عیسی قاسم در بحرین صادر شده گفت: در خصوص مسئله آیت الله قاسم باید بگویم خداوندی که این دین را بر مردم نازل کرده است، به آنان آزادی عبادت داده است و این که در دین تفکر کنند اما اقداماتی که برخی حکومت ها و مسئولین در بعضی حکومت ها انجام می دهند، نادرست است چرا آنان چیزی را تعیین و تکلیف می کنند که خداوندی که این دین را بر مردم نازل کرده، آن را تعیین نکرده است و این مشکلی است که امروزه در زندگی ما وجود دارد.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 50675

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50675/خالی-ماندن-منبر-علمای-شایسته-دلیل-گرایش-جوانان-افراطی-گری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir