کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل بهزیستی استان قم:

نگهداری 5 هزار معلول ذهنی در قم

هزار و 620 زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی هستند

خبرگزاری فارس , 25 تير 1396 ساعت 18:45

قم نیوز: مدیرکل بهزیستی استان قم با تاکید بر اینکه هزار و 620 زن سرپرست خانوار زیر پوشش این اداره‌کل هستند، گفت: این افراد نزدیک به سه تا چهار هزار نفر را سرپرستی می‌کنند.


به گزارش قم نیوز، رضا سلیقه طی نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی ظهر امروز در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه بهزیستی سازمانی فرهنگی، اجتماعی و حمایتی است، اظهار کرد: بیش از 150 سرفصل و فعالیت برای این سازمان تعریف شده است.

وی با تاکید بر اینکه افراد درگیر مشکلات روحی و اجتماعی زیر پوشش اداره‌کل بهزیستی استان هستند، اضافه کرد: از طفلی که تا کنون به دنیا نیامده تا سالمندی که از توانایی افتاده است فعالیت‌های پیشگیرانه دنبال می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی کشور متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی شده که یکی از اهداف این برنامه کاهش 20 درصدی طلاق است.

وی با اشاره به اینکه 22 هزار نفر از معلولان استان مورد حمایت بهزیستی و برخی از آنها مستمری بگیر هستند، تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده مستمری مددجویان افزایش سه برابر و یارانه آنها افزایش 70 درصدی داشته است به همین علت امسال از 150 تا 420 هزار تومان به این افراد پرداخت می‌شود.

سلیقه با بیان اینکه ماهانه نزدیک به یک میلیارد تومان برای نگهداری افراد معلول یارانه پرداخت می‌شود، مطرح کرد: برای نگهداری هر فرد در مراکز بین 510 تا 670 هزار تومان یارانه تعیین شده است؛ اگر خانواده‌ها افراد معلول را در منازل خود نگهداری کنند ماهانه نزدیک به 200 هزار تومان به آنها اختصاص داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه 94 درصد از فعالیت‌های سازمان بهزیستی برون‌سپاری شده است، اظهار کرد: این مجموعه با عملکرد موفق خود در حوزه برون‌سپاری توانسته تصدی‌گری دولت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سلیقه یادآور شد: در حوزه اشتغال یکی از سیاست‌های سازمان این است که  از وابستگی محض افراد به سازمان جلوگیری شود، افراد باید با استفاده از دستمزد خود امرار معاش کنند به همین علت بستر کار برای افرادی که توانایی دارند فراهم می‌شود؛ سالانه موظف هستیم که 10 درصد توانمندسازی داشته باشیم.

وی از اختصاص تسهیلات خوداشتغالی تا سقف 20 میلیون تومان به اعضای سازمان بهزیستی یاد کرد و گفت: افراد معلولی که مورد حمایت سازمان بهزیستی هستند، اگر در دانشگاه قبول شوند هزینه آنها بر عهده سازمان بهزیستی خواهد بود و اگر دانشگاه آنها دولتی باشد یک میلیون تومان به عنوان پاداش پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه 270 مرکز در استان قم زیر نظر این اداره‌کل فعالیت دارند، مطرح کرد: دو هزار و 500 نابینا و پنج هزار معلول ذهنی در این مراکز ساماندهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه خانم مطلقه از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شود، اظهار کرد: خانم‌های بی‌سرپرست گروه‌هایی در قالب تعاونی تشکیل می‌دهند و می‌توانند یک فعالیت اقتصادی را ایجاد و از حمایت‌های بهزیستی استفاده کنند.

سلیقه با تاکید بر اینکه هزار و 620 زن سرپرست خانوار زیر پوشش اداره‌کل بهزیستی استان قم هستند، عنوان کرد: این افراد نزدیک به سه تا چهار هزار نفر را سرپرستی می‌کنند؛ بیش از 150 هزار خانواده دارای فرزندان چند قلو هستند که تا دو سال نخست هزینه پوشینه، پرستاری و شیرخشک آنها توسط بهزیستی تامین می‌شود.

وی از نگهداری کودکان بی‌سرپرست در مراکز بهزیستی یاد کرد و گفت: افراد نابارور با تشکیل پرونده‌های مورد نیاز می‌توانند سرپرستی کودکان بهزیستی را بر عهده گیرند؛ اکنون بیش از 250 خانواده متقاضی فرزند هستند که با تعداد متقاضیان بیشتر از کودکان است باید در نوبت قرار گیرند.

انتهای پیام/137


کد مطلب: 50945

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50945/نگهداری-5-هزار-معلول-ذهنی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir