کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قائم مقام مدیر مركز تخصصی مهدویت:

نزول قرآن بر امام زمان(عج) در شب قدر/ مضاعف شدن ثواب ختم قرآن در صورت هدیه به امام زمان(عج)/ ورود دعای سلامتی امام زمان(عچ)

روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت , 26 خرداد 1396 ساعت 2:00

قم نیوز: قائم مقام مدیر مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینكه ارتباط مستحكمی میان امام زمان(عج) و ماه رمضان برقرار است گفت: شیخ عباس قمی می فرمایند كه اگر ثواب ختم قرآن را هدیه به امام زمان(عج) كنید، باعث می شود كه ثواب ختم قرآن شما مضاعف شود.


به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، حجت الاسلام والمسلمین مصلحی در سخنانی در جمع پرسنل و دانش پژوهان مركز تخصصی مهدویت با تبریك فرارسیدن ماه مبارك رمضان تصریح كرد: ضروریا است كه ارتباط میان این ماه و امام زمان(عج) برای مردم تبیین شود.


*ضرورت تبیین روایات مربوط به شب قدر

وی افزود: چه خوب است كه طلاب و مبلغان وقتی در خصوص ماه مبارك رمضان و شب قدر صحبت می كنند، روایات آن را هم بگویند زیرا در تفسیر البرهان و همچنین تفسیر علی بن ابراهیم قمی روایت های متعددی در خصوص شب قدر نقل شده است.

قائم مقام مدیر مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: در كتاب شهید كافی هم، بابی در خصوص سوره قدر و روایات زیبایی نقل شده است كه خلاصه آن ها این است كه "در شب قدر ملائكه نازل می شوند" و حال این سوال باید پرسیده شود كه بر چه كسی نازل می شوند؟


*ملائكه در شب قدر بر وجود امام زمان نازل می شوند

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی بیان داشت: در زمان انبیاء گذشته و در زمان حضرت محمد(ص)، ملائكه بر وجود پیامبران نازل می شده اند و بعد از پیامبرخاتم(ص) طبق آیات قرآن، در هر سال شب قدر وجود دارد و براساس آنچه روایات بیان می كنند، در این زمان بر وجود امام زمان نازل می شود.

وی بیان داشت: با تبیین این روایات، ارتباط مستحكمی میان امام زمان(عج) و ماه مبارك رمضان می توان برقرار كرد.

 
*مضاعف شدن ثواب ختم قرآن در صورت هدیه آن به امام زمان(عج)

قائم مقام مدیر مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: مستحب است در ماه رمضان حداقل یك ختم قرآن داشته باشیم و در برخی روایات داریم كه ائمه(ع) چهل مرتبه قرآن را در ماه رمضان ختم می كردند و این یعنی روزی بیشتر از یك ختم قرآن داشته اند.

وی با بیان اینكه این امر شدنی است و برخی بزرگان مثل حضرت امام خمینی(ره) را نقل می كنند كه در ماه رمضان ده مرتبه قرآن را ختم كرده اند اظهارداشت: شیخ عباس قمی می فرمایند كه اگر ثواب این ختم قرآن را هدیه به امام زمان(عج) كنید، باعث می شود كه ثواب ختم قرآن شما مضاعف شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی بیان داشت: برخی خیال می كنند كه اگر ثواب یك كار عبادی را به دیگران هدیه كنند از ثواب آن ها كم می شود در حالیكه اینگونه نیست و اگر روایات را ببنیم درخواهیم یافت به شخصی كه اهدا كرده و یا به نیابت دیگران انجام داده، دو برابر یا ده برابر اجر داده می شود و ثوابش هم خداوند متعال قسط نمی كند.

وی تصریح كرد: در روایات حج دارد كه شخصی نزد امام كاظم(ع) آمد و عرض كرد كه "خیلی ها به ما التماس دعا گفتند و درخواست انجام طواف و خواندن نماز به نیابت از خود را داشته اند، كه بنده فرصت ندارم" و حضرت به او فرمودند كه یك 7 دور طواف انجام بده و دو ركعت نماز بخوان و به هركسی در شهرت رسیدی می توانی بگویی كه برایش طواف انجام دادی و نماز خواندی و برای هركدام ثواب كامل داده می شود و قسط نمی شود.

قائم مقام مدیر مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: اگر ثواب قرآن را به امام زمان(عج) هدیه دهیم ، ثواب مضاعف می شود و در روز قیامت همراه ایشان خواهیم بود.


*تاكید آیت الله وحید خراسانی بر هدیه ثواب قرآن به امام زمان(عج)

وی اذعان كرد: حضرت آیت الله وحید خراسانی هم تاكید می كردند كه در طول سال قرآن بخوانید و ثوابش را به امام زمان(عج) هدیه كنید كه در شب قدر به درد شما می خورد و آن شب، حضرت مزدتان را می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی گفت: امام صادق(ع) وقتی صفات روزه دار را بیان می كنند می فرمایند كه "منتظر بودن" از صفات روزه داران است كه خود را مشرف به آخرت بداند و منتظر فرج و ظهور مهدی آل محمد باشد.


*خوشحالی اهل قبور در هنگام ظهور حضرت مهدی(عج)

وی همچنین با اشاره به ارتباط ادعیه روزهای ماه مبارك رمضان و امام زمان(عج) گفت: تحقق دعای " اللهم ادخل على اهل القبور السرور" به صورت كامل، در زمان ظهور حضرت است و روایاتی به این مضمون وارد شده است كه می فرماید وقتی حضرت ظهور می كنند حتی اهل قبور خوشحال می شوند.

قائم مقام مدیر مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینكه فقر و مریضی ها زمان ظهور حضرت مهدی(ع) از بین می رود و می توان میان این دعا و دعای افتتاح، ارتباطات خوبی را نشان داد اظهارداشت: مستحب است كه دعای افتتاح كه از حضرت می باشد و دستور ایشان است، هرشب خوانده شود.

 
*ورود دعای سلامتی امام زمان(عچ) و دستور ساخت مسجد جمكران در رمضان

وی با اشاره به دستور ساخت مسجد مقدس جمكران توسط امام زمان(عج) در شب هفدهم رمضان گفت: ورود دعای سلامتی حضرت در شب بیست و سوم رمضان است.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی اضافه كرد: حضرت مهدی(عج) می فرمایند كه شب بیست وسوم ایستاده، نشسته و در حال سجده این دعا را تكرار كن یعنی زیاد بخوان و بعد فرمودند كه در كل ماه رمضان و حضرت دایره را توسعه دادند و فرمودند كه هر موقع برایت امكان داشت و هرموقع كه به یاد افتادی این دعا را زیاد بخوان كه بعد از حمد الهی و درود بر پیامبر بگو: «اللهم كن لولیك...».

وی خاطرنشان كرد: در روز عید فطر مستحب است كه انسان دعای ندبه بخواند كه ارتباط این دعا با حضرت را مرحوم سیدبن طاووس و مرحوم شیخ عباس قمی اشاره كرده اند كه البته نحوه خاصی هم برای خواندن دعای ندبه در اعمال عید فطر گفته شده و سجده ای بعد از دعای ندبه دارد كه در مفاتیح به آن اشاره شده است.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 49640

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49640/نزول-قرآن-امام-زمان-عج-شب-قدر-مضاعف-شدن-ثواب-ختم-صورت-هدیه-ورود-دعای-سلامتی-عچ

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir