کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اعلام کرد

اجرای طرح پژوهشی شناسایی گونه‌های گیاهی در قم

خبرگزاری فارس , 7 تير 1396 ساعت 22:16

قم نیوز: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: اجرای طرح پژوهشی مطالعات و شناسایی گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی شهر قم آغاز شد.


به گزارش قم نیوز، پیام جوادیان امروز، با اشاره به اجرای طرح شناسایی گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی قم، اظهار کرد: این طرح در مرکز تحقیقات و تولیدات گل و گیاه شهر قم با همکاری اداره پژوهش و مطالعات کاربردی شهرداری قم و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع آغاز شده است.

وی گفت: برای بررسی سازگاری گونه‌های گیاهی در راستای دو طرح قبلی که از سال ۱۳۹۰ با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان شروع و تا سال ۹۳ ادامه داشت، طرحی پیشنهاد و با توجه به نتایج به دست آمده از طرح‌های قبلی و ضرورت موضوع پس از بررسی در جلسات کارشناسی و بررسی نهایی در کمیته علمی سازمان اقدامات اولیه برای انتخاب مشاور و مراحل انعقاد قرارداد انجام و از ابتدای سال جاری عملیات اجرایی آن شروع شده است.

جوادیان با تاکید بر اینکه این طرح در سه گروه گونه‌های درختی، درختچه ای و دارویی - بوته ای با تعداد ۷۵ گونه گیاهی شامل ۴۲ گونه درختی، ۱۹ گونه درختچه ای و ۱۴ گونه دارویی- بوته ای نهایی و وارد مرحله اجرا شده است، افزود: شروع عملیات اجرایی از ابتدای سال جاری در دو قطعه زمین در مجموع به مساحت ۳۰ هزار مترمربع با محوریت مرکز تحقیقات و تولیدات گل و گیاه سازمان پارک ها و فضای سبز در بوستان غدیر آغاز شده است.

وی گفت: این طرح به مدت سه سال سازگاری گونه‌های نامبرده را بررسی خواهد کرد و برای انجام آن یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه برآورد شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: در طول دوره بررسی ، شاخص‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم در پایان دوره مذکور بتوان گونه‌های جدیدی را برای فضای شهر قم معرفی و در گونه‌های موجود نیز اقلام مقاوم‌تری را انتخاب و در فضای سبز استفاده کنیم.

جوادیان بیان کرد: از آنجا که یکی از نکات مهم در توسعه فضای سبز پایدار، استفاده از گونه‌های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه‌ای است این موضوع اهمیت خاصی خواهد داشت و از طرف دیگر نتایج این پژوهش می‌تواند به تنوع گونه‌های گیاهی که در توسعه فضای سبز شهری و همچنین زیبایی بصری فضای سبز اهمیت ویژه‌ای دارد، تاثیر بسزایی ایجاد کند.

وی با اشاره به محدودیت‌های اقلیمی خاص قم و محدودیت‌های خاک بستر و کیفیت منابع آب در این شهر، تصریح کرد: برای رسیدن به هدف مطلوب در توسعه فضای سبز پایدار و افزایش تنوع گونه‌های گیاهی، بررسی و شناسایی گونه‌های سازگار و مقاوم نخستین گام است.
انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 50153

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50153/اجرای-طرح-پژوهشی-شناسایی-گونه-های-گیاهی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir