کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حضرت عباس(ع) بهترین نماد و الگوی ولایت‌مداری است

خبرگزاری مهر , 1 آبان 1394 ساعت 14:33

قم نگار: عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: باید امروز رابطه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) را الگوی جامعه مسلمان قرار دهیم، چرا که حضرت عباس(ع) بهترین نماد و الگوی ولایت مداری است.


به گزارش قم نگار، نهم محرم روزی است که امام حسین(ع) و یارانش در محاصره نیروهای کوفه قرار گرفتند. روزی که آب را به روی اهل بیت بستند و عصر آن روز عمر بن سعد با دستوری که از ابن زیاد دریافت کرد، آماده جنگ با حسین(ع) شد؛ اما به دستور امام آن شب را مهلت خواستند تا به عبادت و راز و نیاز بپردازند.

این روز به دلیل این که بر اهل بیت سخت گذشت و شاید یکی از روزهای بسیار سخت و مصیبت بر خاندان پیامبر(ص) بود، تاسوعای حسینی نام گرفت.

امام صادق(ع) فرمود: تاسوعا روزی است که حسین(ع) و اصحاب او در کربلا محاصره شدند و سپاه شامیان علیه آنان گرد آمد. ابن زیاد و عمر سعد از فراهم آمدن آن همه سوار خوشحال شدند و آن روز، حسین(ع) و یارانش را ناتوان شمردند و یقین کردند دیگر برای او یاوری نخواهد آمد .

در بحارالانوار آمده که حضور حضرت عباس(ع) در سپاه امام حسین برای دشمنان اهل بیت بسیار سنگین و زجرآور بود. به همین خاطر در روز تاسوعا، شمر ملعون برای حضرت عباس(ع) و برادرانش امان‌نامه آورد و گفت شما خود را به خاطر حسین(ع) به کشتن ندهید؛ حضرت عباس نیز با صدای بلند فرمود: لعنت خدا بر تو و امیر تو و بر امان تو باد؛ ما را امان می‌دهید در حالی که پسر رسول خدا را امان نباشد و در واقع این مهم و نپذیرفتن امان‌نامه از سوی حضرت عباس(ع) نشان‌دهنده تبعیت ایشان از امام زمان خود یعنی امام حسین(ع) است.

به عقیده شیعه و اندیشمندان اسلامی پس از رسول اکرم(ص) و معصومین، حضرت ابوالفضل العباس(ع) یکی از عالم‌ترین، فقیه‌ترین، عارف‌ترین، فرزانه‌ترین و شجاع‌ترین افرادی است که تاریخ اسلام بلکه تاریخ جهان به خود دیده است.

نگاه و برخورد حضرت عباس(ع) با امام حسین(ع) فقط صرف ارتباط برادرانه نبوده است، بلکه او با نگاه امام زمان و ولی خود با ایشان برخورد می‌کردند و در تمام مراحل زندگی نهایت احسان و ادب را در حق برادر خود رعایت می‌کردند و همیشه در اندیشه حمایت و دفاع از امام زمان خویش و یاری سیدالشهدا(ع) بودند.

دشمن به دنبال ایجاد شکاف در جبهه امام حسین(ع) بود
حجت الاسلام امیر جهانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) ، با اشاره به ویژگی حضرت عباس(ع) اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین ویژگی‌های حضرت عباس که به آن التزام داشتند و امروزه در این شرایط کشوری ما باید مورد توجه قرار بگیرد، نقش ایشان در دفاع و اطاعت از رهبری زمان خودش است.

وی ادامه داد: ساختار جامعه اسلامی از امام و امت تشکیل می‌شود و اگر هرکدام وظیفه‌شان را درست انجام دهند می‌توانند در جهت تشکیل تمدن اسلامی گام‌های بزرگی بردارند.

حجت الاسلام جهانی با اشاره به اینکه باید امروزه رابطه میان امام حسین(ع) و امتش یعنی حضرت ابوالفضل(ع) و دیگر یارانشان را مورد توجه قرار دهیم، افزود: در زمان امام حسین(ع) و حرکت بزرگ ایشان در راه اصلاح جامعه، جبهه دشمن از موقعیت استفاده کرد که بین امام حسین و امت شکاف ایجاد کنند و یکی از این شیوه‌های شکاف استفاده از اعلان حمایت از حضرت عباس(ع) و امان‌نامه بود که با زیرکی و کیاست حضرت عباس مورد بی توجهی قرار گرفت.

رابطه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) الگوی امروز جامعه اسلامی است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به گرفتاری‌های امروز مسلمانان، تصریح کرد: امروزه نیز در دنیای اسلام دشمن گام‌های زیادی برای تضعیف جبهه داخلی مسلمانان برداشته و هدفشان نیز همان هدف جبهه شمر و یزید است.

وی گفت: باید پیوند مبارک و مستحکم میان امام و امت امروز نیز حفظ شود و رابطه امام حسین و حضرت عباس را الگو قرار دهیم و در این میان امت وظیفه دارد که در عرصه اطاعت و عملیات سازی فرامین رهبری زمان به‌خوبی گام بردارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اطاعت حضرت عباس(ع) از امام حسین(ع) یک شیوه جدی بود که باعث شد تا برادرانشان نیز پا در رکاب امام حسین بمانند، بیان کرد: نخبگان جامعه باید فواید اطاعت حضرت عباس(ع) از امام حسین(ع) را در جامعه برای جوانان بیان کنند.

نقش حضرت عباس(ع) در پاسداری از اهل بیت(ع) و فضای معنوی جامعه
شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نقش حضرت عباس در پاسداری از حریم اهل بیت اظهار کرد: حضرت عباس(ع) حفاظت و حراست از امام حسین(ع)، اطرافیان و خانواده امام حسین را بر عهده داشتند و این مسئولیت را به بهترین نحو انجام دادند.

وی با اشاره به فضای بداخلاقی دوران امام حسین(ع) که توسط حکومت بنی‌امیه ایجاد و ترویج شده بود، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نکات برجسته در مورد حضرت عباس(ع)، پاسداشت و پاسداری از فضای معنوی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی بود که قیام امام حسین(ع) نیز به دنبال این مهم بود.

حضرت عباس(ع) در کربلا ادامه‌دهنده عناصر معنایی حرکت امام حسین(ع) بود
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه نقش حضرت عباس(ع) در کربلا ادامه عناصر معنایی حرکت امام حسین(ع) بود، افزود: حضرت عباس نیز در جهت‌گیری الهی و معنوی اقدام امام حسین(ع) گام برداشتند و با هدایت‌پذیری خودش رنگ و معنای ویژه‌ای به این حرکت می‌بخشد که در تاریخ نیز یک الگوی واقعی در طاعت پذیری از معصوم و امام عصر خودش است.

لک زایی با اشاره به اینکه حضرت عباس(ع) در زمینه ولایت مداری یک شاخص و الگو برای جامعه امروز ما است، عنوان کرد: اصلی که به کارآمدی و تحقق این ارزش کمک کند این است که ارزش تبعیت از ولایت، توسط علما و نخبگان جامعه برای مردم تبیین شود تا در ذهن و ضمیر ما نهادینه شود.

از تکرار ارزش‌های قیام کربلا به‌صورت شعاری عبور کنیم
وی گفت: امروزه این ارزش تبعیت از ولایت فقیه در جامعه مطرح می‌شود، ولی در واقع آنچه که به تعمیق هر چه بیشتر ارزش دفاع از حریم ولایت کمک می‌کند این است که این آموزه را برای خودمان یک ملکه کنیم و عمل کننده به این ارزش باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر ما عمل کننده به ارزش‌های قیام عاشورا باشیم فضای متحولی در جامعه پدید می‌آید و خواسته اصلی تاسوعا و عاشورا محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید از سطح تکرار ارزش‌ها به صورت شعاری عبور کنیم و به سمت تحقق عینی این ارزش‌ها گام برداریم، گفت: یکی از راه‌های عمق بخشی به ارزش‌های قیام عاشورا و نهادینه کردن آن، تربیت صحیح و آموزش به موقع است که در این میان خانواده‌ها نقش مهی ابفا می‌کنند که این ارزش‌ها را از همان کودکی به فرزندان خویش آموزش دهند.

انتهای پیام/۱۳۷


کد مطلب: 33450

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/interview/33450/حضرت-عباس-ع-بهترین-نماد-الگوی-ولایت-مداری

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir