کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله نوری همدانی مطرح کرد

ضرورت بهره‌مندی از دریای معارف نهج‌البلاغه

خبرگزاری فارس , 13 دی 1395 ساعت 15:45

قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه کتابی جامع است، گفت: باید همگان از دریای معارف این کتاب بهره‌مند شوند.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار جمعی از مسؤولان اقشار بسیج کشور با اشاره به جایگاه کتاب نهج‌البلاغه اظهار کرد: بعد از قرآن کریم کتابی به جامعیت نهج‌البلاغه نداریم، این کتاب جزو ذخایر تشیع به شمار می‌رود و اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: کتاب نهج البلاغه سه قسمت دارد، نخستین قسمت آن خطبه‌هایی است که امام علی(ع) در مجامع عمومی ایراد کرد، قسمت دوم این کتاب ‌نامه‌هایی است که امام علی(ع) در دوران حکومت به کارگزاران خود نوشتند و قسمت سوم کتاب نهج‌البلاغه حکمت‌ها است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نهج‌البلاغه یکی از ذخایر معنوی ماست و باید با این کتاب آشنا شویم، امام علی(ع) در نهج البلاغه بر اهمیت مسئله معرفت خداوند تاکید کردند. در بیش از 700 آیه قرآن کریم هم در خصوص مسئله شناخت خداوند و آثار آن صحبت شده است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به منظم بودن جهان اضافه کرد: نظم جهان علوم مختلف را تشکیل داده است، اگر این جهان منظم نبود، علوم هم وجود نداشت، خداوند در قرآن بسیار از خلقت جهان سخن گفته است، ائمه معصومین(ع) هم سعی می‌کردند که با بیان خلقت خداوند مردم را خداشناس کنند.

وی ادامه داد: «توحید مفضل» کتاب خوبی در بیان خلقت جهان است، درس خداشناسی بهترین درس است و باید بیش از این در این خصوص مطالعه داشته باشیم. نخستین کاری که انسان باید انجام دهد، شناخت خداوند است، انسان باید به این مسئله باور داشته باشد، البته باور با علم تفاوت دارد، باور در اعماق دل انسان جا می‌گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: علم با ایمان تفاوت دارد، علم این است که انسان چیزی را بداند، اما ایمان این است که انسان به چیزی باور داشته باشد. انسان هم باید از علم و هم از ایمان برخوردار باشد، در آیات فراوانی در قرآن تاکید شده است که انسان باید در آیات خلقت تحقیق کند و خداوند را بشناسد.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به ضرورت شناخت کتاب نهج البلاغه اظهار کرد: تاکنون این کتاب را نشناختیم و قدر نهج‌البلاغه را نمی‌دانیم، این کتاب دریایی است که باید با آن آشنا شویم.

وی ادامه داد: خداوند پیامبران را فرستاده تا آن‌ها مردم را هدایت کنند، خداوند در فطرت انسان‌ها راستی را قرار داده است، نوزادان همه با فطرت پاک و حقیقت‌پذیر به دنیا می‌آیند، باید سعی کنیم که این فطرت را حفظ کنیم و پیامبران با زبان فطرت با مردم سخن می‌گفتند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: پیامبران نعمت‌های خداوند را برای مردم بیان می‌کردند تا آن‌ها این نعمت‌ها را فراموش نکنند، پیامبران آمده بودند تا شیوه زندگی را به مردم نشان دهند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به حضور حجت خداوند در زمین تصریح کرد: امام علی(ع) فرمود که خداوند هیچ وقت زمین را از حجت خود خالی نگذاشته است، مردم همیشه به رهبر نیاز دارند، خداوند نخستین انسانی که آفرید رهبر بود و آخرین انسانی هم قبض روح می‌شود، رهبر است.

وی ادامه داد: مردم بیش از هر چیزی به رهبر نیاز دارند، امروز یک فقیه شجاع به نام آیت‌الله خامنه‌ای رهبر این جامعه است، انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های دیگر جهان تفاوت دارد و این انقلاب با دین مردم مرتبط است، امروز میلیون‌ها مسلمان عاشق شهادت در کشورمان حضور دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید سعی کنیم انقلاب را با همین گرمی و حرارت نگهداریم، اعتقاد ما این است که انقلاب اسلامی ایران زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است. این انقلاب مستضعفان را بیدار کرده و استکبار می‌خواهد چراغ این انقلاب را خاموش کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم که بسیار با نهج‌البلاغه آشنا شویم، از جمله کتاب‌های مفید در زمینه نهج‌البلاغه می‌توان به شرح خوئی، شرح ابن میثم بحرانی، فی ضلال نهج‌البلاغه و شرح ابن ابی الحدید اشاره کرد.

انتهای پیام/135


کد مطلب: 45196

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/45196/ضرورت-بهره-مندی-دریای-معارف-نهج-البلاغه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir