کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله مصباح یزدی در دیدار شهردار قم؛

در طراحی و شهرسازی نباید زمان حال را دید/ مسئولان برنامه‌هایی برای جلوگیری و کاهش زمینه‌های فساد پیش‌بینی کنند

15 دی 1395 ساعت 13:49

قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: قم ظرف همین مدت کوتاه گسترش چشمگیری داشته است و همینطور این شرایط ادامه دارد و اگر طراحی ما متناسب ۱۰ سال قبل باشد و کیفیت ساختمان‌ها و معابر و خدمات به همان شکل باشد در گلوگاهی خواهیم افتاد که راه گریزی ندارد.


به گزارش قم نیوز، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه سه شنبه در دیدار شهردار و معاونین وی، اظهارداشت: به طور کلی برای همه کارگزاران نظام اسلامی خدمت به مردم فرصت مغتنمی است که از سوی خداوند برای آنان رقم خورده است و باید در طول مدت خدمت خود با تمام همت خود تلاش کنند تا به بهترین وجه ممکن خدمت رسان جامعه اسلامی باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت شکر نعمت خدمت درشهر مقدس قم افزود: بهترین شکر این نعمت خدمت به محرومین است و برای مسئولان هیچ چیز بیش از این دل امام زمان را شاد نمی‌کند که به محرومی خدمت شود و در شهر قم از این قشر فراوان است که باید بیش از پیش مورد توجه باشند.

استاد اخلاق حوزه با تاکید بر اینکه خدمت به جامعه و تلاش به منظور عمران و آبادانی شهر و کشور حکم شمشیر دو لبه را دارد، افزود: هرچه رفاه و وسایل تفریحی بیشتر شود به تبع آن امکان گناه بیشتر خواهد شد، به طور مثال همین بوستان‌هایی که با زحمت و با این شرایط خشکسالی و کمبود آب در قم احداث می‌شود و قابل تقدیر است، اما باید توجه داشت که این‌ها می‌تواند زمینه‌ساز گناه باشد؛ البته نمی‌توان از گناه به این شکل جلوگیری کرد، ولی باید تدابیری اندیشید تا امکان گناه در آن‌ها کمتر شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ای که انواع فسادها در آن‌ها زیاد است در گردشگاه‌های عمومی غالباً از طرف کلیسا برنامه‌هایی تبلیغی، ترویجی و دینی برای توجه بیشتر به معنویت پیش‌بینی شده تا نگاه مردم به این مسائل را تقویت کند و شما نیز می توانید به همکاری و تعامل مراکز و موسسات حوزوی مرتبط برای انجام فعالیت های فرهنگی و دینی در بوستان‌ها و تفریح‌گاه ها از افرادی با استعداد و خلّاق استفاده کنید تا با برنامه‌ریزی منسجم حرکت سازنده ای در این فضاها داشته باشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از پخش نماهنگ‌های قرآنی و برگزاری گعدهای دینی و فرهنگی گرفته تا پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی و اعتقادی و سایر فعالیت های دیگر می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: با این اقدامات به جای اینکه افراد ذهنشان متوجه فساد شود متوجه مسائل اخلاقی و عرفانی و فرهنگی خواهند بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه قبل از احداث فضاهای فرهنگی برای اقدامات فرهنگی و دینی در آن‌ها پیش‌بینی لازم صورت گیرد، افزود: اینطور نباشد که این فضاها ایجاد شود و ۲۰ سال بنشینیم در مورد فعالیت‌ فرهنگی موجود در آن‌ها فکر کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به رشد فضاها و امکانات ترویج فساد در جهان اظهارداشت: در شهری مثل قم قبل از اینکه فساد گسترش پیدا کند، برنامه‌هایی برای جلوگیری و کاهش زمینه‌های فساد پیش‌بینی شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت معماری و شهرسازی در قم بیان داشت: در سال‌های اخیر ساختمان‌هایی که ساخته شده و گسترشی که در این بخش صورت گرفته همچون پردیسان غیرقابل باور بوده و به همین خاطر در مباحث شهرسازی طراحی خوبی صورت نگرفته است.

استاد حوزه با بیان اینکه در طراحی شهری پردیسان همچون دسترسی‌ها، خدمات و... به درستی عمل نشده است افزود: از همین امروز باید این روند اصلاح شده و بستری در شهر فراهم شود که در آینده به مشکل بر نخوریم.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه نگاه شهرداری در فعالیت‌ها آینده نگرانه باشد گفت: قم ظرف همین مدت کوتاه گسترش چشمگیری داشته است و همینطور این شرایط ادامه دارد و اگر طراحی ما متناسب ۱۰ سال قبل باشد و کیفیت ساختمان‌ها و معابر و خدمات به همان شکل باشد در گلوگاهی خواهیم افتاد که راه گریزی ندارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به مشکلات پیش روی محدوه خیابان آستانه و ارم قم اشاره کرد و افزود: باید برای مدیران شهرسازی استان این معضل عمرانی درسی باشد برای فعالیت های آتی آنها تا در برنامه‌های آینده شهری، دوراندیشانه‌تر تصمیم گیری کنند.

انتهای پیام / ۱۳۶


کد مطلب: 45269

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/45269/طراحی-شهرسازی-نباید-زمان-حال-دید-مسئولان-برنامه-هایی-جلوگیری-کاهش-زمینه-های-فساد-پیش-بینی-کنند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir