کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار نظامی محور مقاومت به اسرائیل چه بود؟

25 شهريور 1395 ساعت 17:28

قم نیوز: شلیک موشک به سمت جنگنده اسرائیلی در بلندی‌های جولان، هشدار جدی نظامی محور مقاومت به اسرائیل بود اما چرا این هشدار در این مقطع زمانی ارسال شد؟


ایران و اسرائیل، دو کشوری هستند که روابطشان هیچ گاه به طور معمول نبوده است. در زمان پهلوی عشق بازی پنهان پهلوی به تشویق آمریکایی ها با اسرائیل، باعث ناراحتی مردم ایران و مسلمانان منطقه شده بود. نفرت ایران از اسرائیل حتی انگیزه مبارزه با شاه بود و همان طور که امام خمینی وعده کرده بود، از نخستین اهداف سرنگونی پهلوی، قطع رابطه با اسرائیل بود که تحقق پیدا کرد.
پس از انقلاب اسلامی ایران، عشق بازی سابق  به نفرت و دوری شدید تبدیل شد و ایران پذیرای جبنش های مقاومت و مخالفان اسرائیل گردید. حتی در ادبیات رسمی نیز اسرائیل به رژیم اشغالگر صهیونیستی تبدیل شد.
 
لبنان، نخستین جبهه رویارویی ایران و اسرائیل
شاید تنها عاملی که مانع رویارویی مستقیم ایران با اسرائیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی شد، نبود مرز مشترک میان دو کشور بود و با درصد خطای بسیار کم می توان گفت اگر اندکی مرز مشترک میان این دو کشور موجود بود، در همان سالهای نخست انقلاب اسلامی، تکلیف اسرائیل مشخص شده بود.
به همین دلیل، نخستین میدان رویاروی مستقیم ایران و اسرائیل، لبنان بود. زمانی که این رژیم اشغالگر برای مقابله با گروه های فلسطینی و سرکوبی آنها و همچنین تاثیرگذاری برای جبهه جنگی ایران و عراق، به لبنان حمله کرد.
 
اگر تاریخ به عقب برگردانده شود، احتمالا اسرائیلی ها دوباره به لبنان حمله نمی کنند زیرا این حمله که با هدف منحرف کردن ایران از جنگ با عراق در کنار سایر اهداف، انجام شد، نطفه شکل گیری یکی از بازوهای بسیار قوی منطقه ای ایران در کنار مرز اسرائیل شد، بازویی که امروز آن را با نام حزب الله لبنان می شناسند.
 
انتفاضه فلسطین و تاثیر انقلاب ایران
فلسطینی ها با ایران رابطه قومیتی یا مذهبی ندارند یعنی نه از اقوام فارس به شمار می روند نه شیعه هستند اما پیروزی انقلاب اسلامی، خون تازه ای به مقاومت فلسطین تزریق کرد. وجود کشوری قوی که در مقابل ابرقدرتها ایستاده بود و از آرمان آزادی فلسطین حمایت می کرد، از حمایت های کشورهای عربی و حتی حافظ اسد در سوریه هم در آن زمان مهم تر بود و آرمان فلسطین را که پس از سازشکاری برخی از سران فلسطینی، کمرنگ شده بود، زنده کرد.
 
فراتر از این، انقلاب ایران سبب شکل گیری و منظم شدن مقاومت ضد اسرائیلی در لبنان و تزریق خدمات فنی و مهندسی و مالی از طریق مقاومت لبنان به مقاومت فلسطین بود. حتی گروه های شیعه مبارز نیر تشکیل شدند که جهاد اسلامی از آن جمله است و دست به عملیات علیه اسرائیل زدند.
 
کردستان، حیاط خلوت قدیمی اسرائیل
اسرائیل هم متقابلا تلاش کرد تا بازوهایی را برای مقابله با ایران برای خود پیدا کند که یکی از آنها کردها بودند. این قوم ستمدیده که مقابل رژیم عراق ایستاده بودند، به خدمات فنی و آموزش های نظامی اسرائیلی ها و تجهیزات نیاز داشتند و اسرائیلی ها هم سعی کردند در مقابل دریافت اطلاعات و انجام عملیات علیه ایران از برخی از گروه های کرد استفاده کنند. برخی از این گروه ها مانند پژاک، همچنان مورد حمایت اسرائیل هستند.
 
اعراب، بازوی جدید جنگ نیابتی اسرائیل و ایران
یکی از موفقیت های اسرائیل در سالهای طولانی رویارویی با ایران، نزدیکی به حکومت های عربی و استفاده از آنها در جنگ نیابتی علیه ایران بود. اسرائیلی ها با قطری ها و عربستان روابط بسیار مستحکمی برقرار کردند و دو هدف عمده، از آنها در مقابل ایران بهره برداری کردند.
هدف اصلی اسرائیل تضعیف ایران با استفاده از ابزار کشورهای عربی است اما در این میان، کشورهای عربی نیز به مانند ایران تضعیف می شوند زیرا به جای اسرائیل، با ایران روبرو شده اند و منابع خودشان را در درگیری غیر مستقیم با ایران صرف کرده اند
 
در سوریه نیز اسرائیلی ها از گروه های تکفیری حمایت کردند و ضمن ارائه خدمات پزشکی و تجهیزات نظامی، از بمباران هر از چند گاه مواضع محافظت شده ارتش سوریه و حزب الله نیز خودداری نکردند .امری که در نهایت صبر ایران را لبریز کرد.
 
حمله به جنگنده اسرائیلی و هشدار جدی ایران
اگر چه حملات و دخالت های اسرائیل تاکنون جز در یکی دو مورد، به طور مستقیم نیروهای ایرانی را تهدید نکرده است اما صبر و تحمل ایران حداقل در منطقه جولان تمام شده است.  گزارش شده است که برخی مقامات ایرانی به واسطه روس ها خبری را به ژنرال های اسرائیلی فرستاده اند و از آنها خواسته اند حمله به پایگاه های ارتش سوریه در جنوب این کشور را متوقف کرده و از ادامه ماجراجویی در مرزهای جولان اشغالی پرهیز کنند.
 
مقامات نظامی ایرانی به طرف اسرائیلی هشدار داده اند که به واسطه حضور پر تعداد مستشاران ایرانی در این منطقه و احتمال هدف قرار داده شدن این مستشاران توسط توپخانه رژیم صهیونیستی تهران به شدت هر ضربه ای را تلافی خواهد کرد.
 
شلیک اخیر پدافند هوایی سوریه به جنگنده صهیونیستی نیز که از پایگاه خربه الغزاله انجام شد (تکنسین های ایرانی در پدافند هوایی خربه الغزاله حضور دارند) در راستای این هشدار صورت گرفته است.
 
به نظر می رسد علی رغم تلاش اسرائیل برای ادامه جنگ نیابتی و پنهانی، ایران خطوط قرمزی را تعیین کرده است و گذر از این خطوط قرمز، سبب پاسخی سخت از سوی فرماندهان نظامی ایرانی می شود که بارها، حمله به اسرائیل را آرزوی خود عنوان کرده اند.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 41867

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/41867/هشدار-نظامی-محور-مقاومت-اسرائیل

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir