کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله جوادی آملی:

همه در برابر قوانین یکسان هستند/خدمت به مردم زمينه‌ساز رضايت الهي است

خبرگزاری فارس , 27 اسفند 1395 ساعت 11:00

قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با اشاره به اينكه انسان‌ها داراي استعدادهاي مختلف است اما همه در برابر قانون يكسان هستند، گفت: استعدادها مختلف و شرایط مختلف است، ولي در رعايت قوانين همه يکسان هستند.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد ضمن تبریک ایام عید و میلاد حضرت زهرا(س) در ادامه شرح نامه‌های نهج‌البلاغه به شرح نامه پنجاه و نهم حضرت علی(ع) که به مسئله پرهیز از پیروی هوای نفس است پرداخت و بیان کرد: حضرت امیر(ع) فرمود انسان در خیلی از جاها توفیق اجرای عدل را از دست می‌دهد، چون هوا و هوس با عدل سازگار نیست. عدل این است که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد، هوا آن است که هر چیزی به نفع خود آدم باشد، این هوا با آن عدل اصلاً سازگار نیست. فرمود اختلاف، هوا و گرایش‌ها و میل‌های متعدد در بسیاری از موارد جلوی عدل‌پروری و عدل‌گستری را می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: همین نامه چند سطری به 6 یا هفت اصل حقوقی و نظام دینی برمی‌گردد. فرمود: حق‌محور باشید و این حق‌مداری را نسبت به همه حفظ بکنید.

الله جوادی آملی با اشاره به اینکه انسان‌ها دارای استعدادهای مختلف است اما همه در برابر قانون یکسان هستند، خاطرنشان کرد: استعدادها مختلف و شرایط مختلف است، ولی در رعایت قوانین همه یکسان هستند؛ همه در برابر قانون یکسان هستند، ولو قانون‌ها فرق می‌کند.

وی در ادامه افزود: این زندگی حالا 70 سال یا 80 سال، جای امتحان است. ما 80 سال داریم کنکور می‌دهیم، هیچ لحظه‌ای انسان از آزمایش الهی بیرون نیست.

این مرجع تقلید به ضرورت خدمت به جامعه و تأمین روزیِ حلال اشاره کرد و یادآور شد: فردی استاندار بوده و یک حقوقی دارد، اگر به معیشت مردم، اشتغال مردم، تولید مردم و تأمین زندگی مردم توجه کرد اول حقوقش حلال است، سپس رضایت مردم را جلب کرد. فرمود بدان آن خدمتی که تو به مردم می‌کنی، در قبال آن پاداشی که از ناحیه مردم به وسیله ذات اقدس الهی، یعنی در حقیقت به دستور الهی به تو می‌رسد اصلاً قابل قیاس نیست. تو کارمند ما هستی و حقوق می‌گیری، وقتی به مردم خدمت کردی، این عدل است. حقوق تو حلال است مردم هم راضی هستند و از تو حمایت می‌کنند. اما تا اینجا ختم نمی‌شود، حکم الهی که بهشت است منتظر توست. رضایت مردم که زمینه ساز رضایت الهی است تأمین کننده سعادت ابدی است.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 46754

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46754/همه-برابر-قوانین-یکسان-هستند-خدمت-مردم-زمينه-ساز-رضايت-الهي

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir