کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رویکرد بریتانیا بعد از برگزیت نسبت به خاورمیانه چه خواهد بود؟

سیدعلی پورطباطبایی

The Iran Project , 5 اسفند 1395 ساعت 18:50

قم نیوز: گام‌های نهایی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حال برداشته شدن است و با تحقق برگزیت، رویکرد بریتانیا در زمینه‌های مختلف شاهد تغییرات عمده‌ای خواهد بود. در این میان آن چه که برای ایران اهمیت دارد، رویکرد بریتانیای بعد از برگزیت به خاورمیانه است.


به گزارش قم نیوز، پایگاه تحلیلی The Iran Prject در مطلبی با اشاره به مسائل برآمده از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر خاورمیانه، این خروج را زمان مناسبی برای چانه زنی مقامات دستگاه سیاست خارجی ایران با انگلستان برای گرفتن امتیازات بیشتر، دانسته است.
متن این یادداشت به شرح زیر است:

The Iran Project: گام‌های نهایی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حال برداشته شدن است و با تحقق برگزیت، رویکرد بریتانیا در زمینه‌های مختلف شاهد تغییرات عمده‌ای خواهد بود. در این میان آن چه که برای ایران اهمیت دارد، رویکرد بریتانیای بعد از برگزیت به خاورمیانه است.

اتحادیه اروپا حتی در اوج قدرت خود، به شکل یک دست و واحد با موضوعات مختلف تعامل نمی‌کرد و اعضای قدرتمند آن رقابت‌های قدیمی را در چهارچوب اتحادیه اروپا زنده نگه داشته بودند. همین رقابت‌ها و تعارض‌ها به همراه عدم توانمندی این اتحادیه در تشکیل یک واحد سیاسی کامل و حذف ملی گرایی، سبب شد تا گام‌های نهایی این اتحادیه برای یکی شدن مانند تصویب قانون اساسی واحد به سرانجام نرسد و از دوران طلایی اتحاد به تفرقه و جدایی نزدیک شود.

انگلستان از ابتدای تشکیل اتحادیه اروپا، به طور کامل با آن همراه نشد که از آن جمله، عدم حذف پوند، واحد پول انگلستان از چرخه معاملات بود. از سوی دیگر ورود کارگران ارزان از اروپای شرقی، طبقه کارگر انگلستان را تحت تأثیر قرار داد و شرکت‌های انگلیسی فرا ملی هم از مقررات مالی اتحادیه اروپا نهایت استفاده را بردند و در نهایت مجموعه تعارضات منافع طبقات جامعه انگلستان و منافع اتحادیه، در عین ناباوری، سبب برگزیت شد و حتی سناریوهایی چون قتل جو کاکس(که سناریوی دوگانه برای حذف یک حامی فلسطین و بهره برداری از قتل یک موافق ماندن در اتحادیه برای برانگیختن همدردی عمومی بود) مفید نبود.

 
برگزیت و خاورمیانه
در این میان، آن چه که برای ایران اهمیت دارد، رویکرد بریتانیا بعد از برگزیت به خاورمیانه است. خاورمیانه، از دیرباز منبع درآمد و گنج طلایی انگلستان بوده است. البته این کشور استعمارگر، گنج‌های دیگری چون آفریقا و هند و آمریکای قبل از استقلال را هم داشته است اما پس از کشف نفت، اهمیت خاورمیانه برای بریتانیا دو چندان شد.

بسیاری از مشکلات فعلی خاورمیانه ریشه در استعمار بریتانیا دارد، جایی که سربازان وفادار ملکه در عربستان، عراق، ایران، ترکیه، اردن، لبنان و … دخالت‌های مکرر کردند و در بسیاری از موارد فرایند استقرار حکومت‌های مردمی را از بین برده یا کند کردند. به گفته چرچیل، حفظ جریان نفت خاورمیانه، برای انگلستان اهمیت زیادی دارد و از سوی دیگر این بازار تمام نشدنی خاورمیانه است که انگلستان را زنده نگه داشته است.

به نظر می‌رسد بعد از برگزیت، به سبب مشکلات اقتصادی بریتانیا، تلاش برای حضور در خاورمیانه بیشتر می‌شود و این کشور، تلاش بیشتری برای فروش کالاهای خود که در صدر آنها سلاح قرار دارد، خواهد کرد. روندی که همین الان هم شروع شده است و به عنوان مثال، جنگنده‌های تایفون انگلیسی که به عربستان فروخته شده‌اند، به تازگی تجهیزات جدید و موشک‌های هوا به زمین با برد زیاد را دریافت کرده‌اند و صد البته صورتحساب نیز پرداخت شده است.

 
برگزیت و ایران
انگلستان در رویکرد خود نسبت به ایران، بیش از هر چیزی به منافع اقتصادی نگاه خواهد کرد و از این رو، ایران با داشتن جیبی پر از پول بعد از برجام، برای توسعه روابط سیاسی هم مناسب به نظر می‌رسد. از سوی دیگر این قطعی است که پس از برگزیت کانال‌های ارتباطی ایران و انگلستان به طور مستقیم‌تر و بدون نظارت اتحادیه اروپا فعال می‌شوند، اما مشخص نیست این سبب گسترش روابط می‌شود یا انگلستان رها شده از قید و بندهای اتحادیه، در مقابل ایران گردن کلفتی می‌کند.

به عنوان یک توصیه به دولتمردان ایران، این نکته حائزاهمیت است که باید رابطه با انگلستان به شکل واحد مدیریت شود و از اهرم اقتصاد و شرکت‌های خصوصی برای حل مشکلات سیاسی و اصلاح رفتار دولت انگلستان به ویژه خانم ترزا می استفاده شود. این کاری است که انگلستان نیز با ایران می‌کند، اما نحوه انجام آن باید به شکلی ظریف باشد، کاری که آقای ظریف و همکاران وی در انجام آن مهارت خاصی دارند و اگر در دوره بعدی ریاست جمهوری روحانی، همچنان سکان وزارت امور خارجه را داشته باشند، امیدی به انجام موفق آن وجود دارد.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 46476

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/46476/رویکرد-بریتانیا-بعد-برگزیت-نسبت-خاورمیانه-خواهد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir