کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احیای هنر کرباس بافی به کوشش ، بانوی هنرمند قمی

روابط عمومی میراث فرهنگی قم , 26 تير 1396 ساعت 15:45

قم نیوز: بانوی هنرمند قمی، هنر کرباس بافی، یکی از قدیمی ترین شیوه های بافت در صنعت نساجی را احیا کرد .


به گزارش قم نیوز، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عیسی رضایی گفت: متأسفانه به دلیل رواج مصنوعات صنعتی و ماشینی در چند دهه اخیر، بعضی از رشته های صنایع دستی در جامعه ایرانی، رو به انقراض و نابودی هستند.

عیسی رضایی افزود: صنعت کرباس بافی یکی از هنرهای منسوخ شده در استان قم بود که معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، در راستای شناسایی واحیا هنرهای فراموش شده،  اقدام به شناسایی وتشویق هنرمندان رشته های مختلف نموده است.

 او بیان کرد: هنر کرباس بافی که از یادها و خاطره ها رفته ومنسوخ شده بود، اخیراً توسط بانوی هنرمند، سرکار خانم فرهادی قمی مجداً احیا شده است که در صورت حمایت و جذب تسهیلات، امکان آموزش وتولید انبوه این محصول، فراهم خواهد شد.

او با اشاره به این که، هنر کرباس بافی، قدمتی چند هزار ساله دارد گفت : کرباس نوعی پارچه ساده وبدون نقش است که با استفاده از نخِ پنبه ای بافته می شود که  در مناطق کویری و گرمسیر، این پارچه به دلیل خنک بودن،  غالباً جامه زنان و مردان بوده است.


عیسی رضایی گفت:  با ورد مدنیته به ایران هنرهاي سنتي و بومي در حال منسوخ شدن هستند، و رسالت معاونت صنایع دستی، مستندسازي، خريداري و نگهداري نمونه هاي قديمي، شناسايي اساتيد و هنرمندان، جذب علاقمندان و حمایت مادی و معنوی از آنان است.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 50976

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50976/احیای-هنر-کرباس-بافی-کوشش-بانوی-هنرمند-قمی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir