کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله اعرافی:

حوزه دست همکاری به سمت دانشگاه دراز کرده است/ اندیشه‌های حوزوی و دانشگاهی نرم‌افزار اداره جامعه هستند

خبرگزاری فارس , 24 آذر 1395 ساعت 15:30

قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حوزه برای دانشگاه و دانشگاهیان کرامت خاصی قائل است و حضور این شخصیت‌ها را برای پیشرفت نظام اسلامی مهم دانسته و دست همکاری خود را به سمت دانشگاه‌ها دراز کرده است که این نگاه متقابل در دانشگاه نیز وجود دارد.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که با محوریت آسیب‌ها و راهکارها در سالن همایش دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه مقوله وحدت حوزه و دانشگاه یکی از الزامات جامعه اسلامی است، اظهار کرد: تعالی، تکامل و رشد جوامع اسلامی در گرو تعامل نخبگان بوده به همین علت تعامل حوزه و دانشگاه به عنوان قله‌های نخبگانی حق عمومی جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه در بستر مردم شکل گرفته است، اضافه کرد: ارتباط میان حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از حقوق الهی مطرح بوده پیوند علمی و عملی این دو نهاد یک وظیفه الزامی است که نباید نسبت به آن غافل باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور رسیدن جامعه به سعادت را یکی از برکات ارتباط مثبت میان حوزه و دانشگاه دانست و گفت: ایجاد فاصله در میان این دو نهاد گسست‌های بسیاری را در جامعه به دنبال دارد که این گسست‌ها سبب آسیب‌رسانی به مردم می‌شود.

وی از تاکیدات امام خمینی(ره) نسبت به لزوم ارتباط حوزه و دانشگاه یاد کرد و افزود: رهبر انقلاب اسلامی نیز پیروزی نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف را نیازمند یگانگی عناصر حوزه و دانشگاه دانسته‌اند چراکه پیوند نخبگانی سعادت ملت را رقم می‌زند.

اعرافی با بیان اینکه نخبگان بر بدنه جامعه تاثیرگذاری مستقیم دارند، تصریح کرد: سبک تعاملی و هم‌افزایی نخبگانی در مقوله حوزه و دانشگاه و ارتباط این دو نهاد با عناصر قدرت و سیاست کشور باید به عنوان یک قاعده مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه قم به فراملی بودن مقوله حوزه و دانشگاه با عناوین مختلف اشاره کرد و گفت: اکنون خلاءها و گسست‌های معرفتی و تعاملی در حوزه و دانشگاه به خوبی قابل مشاهده است اما نباید ارزیابی منفی از این مقوله داشته باشیم چراکه دستاوردهای تعامل حوزه و دانشگاه از قبل از پیروزی انقلاب در ارتباط میان دانشجویان و طلاب انقلابی برای راهپیمایی‌های بزرگ به خوبی قابل مشاهده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود برخی از خلا‌ءها اما اکنون حوزویان و دانشگاهیان در کنار یکدیگر قوانین فاخر بسیاری را برای کشور تولید کرده‌اند؛ ارزیابی ارتباط کنونی میان حوزه و دانشگاه نیازمند یک کلان پروژه تحقیقاتی است.

اعرافی با تاکید بر اینکه در ارزیابی تعامل حوزه و دانشگاه نباید مطلق مثبت یا منفی داشته باشیم، عنوان کرد: نهادهایی همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا رسالت‌های مشخصی دارند اما تاکنون نتوانسته به شیوه مطلوب این رسالت‌ها را انجام دهند؛ جای خالی منشور هم‌افزایی حوزه و دانشگاه با برنامه‌ریزی‌های جامع قابل احساس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه رعایت حرمت‌ها و خط‌های قرمز تعاملی حداقل تعامل حوزه و دانشگاه است، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در سطح میانی تعاریف دینی تعامل اساتید، حوزویان و دانشگاهیان علاوه بر حفظ حرمت‌ها باید به اصول و آداب بیشتری برسید که در این زمینه نیازمند پایه‌ریزی نظام‌های منطقی، دینی و عقلانی هستیم.

وی از اندیشه‌های حوزوی و دانشگاهی به عنوان نرم‌افزار اداره جامعه نام برد و گفت: مجموعه دریافت‌های علمی در سطح بشری باید به یک سمت حرکت کند؛ مقوله وحدت حوزه و دانشگاه در مسیر پایه‌ریزی برای تمدن نوین اسلامی، رسیدن به الگوهای جدید، رقابت با تمدن جدید غرب و ارائه پایه‌های معرفتی و قوانین اجتماعی نیازمند یک حرکت بزرگ جدید است.

اعرافی با بیان اینکه نگاه سکولاریستی غربی یا سکولاریستی متحجر مانع از تعامل حوزه و دانشگاه است، مطرح کرد:‌ تعامل حوزه و دانشگاه در مقابل سکولاریسم آشکار، نهان، نوین و سنتی آسیب‌پذیر است.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه با تاکید بر اینکه چالش‌های تحقق تعامل حوزه و دانشگاه در سطوح مختلف متفاوت است، عنوان کرد: در هفته وحدت حوزه و دانشگاه باید چالش‌های این مقوله را در سطحی بالاتر مورد کاووش قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه برای دانشگاه و دانشگاهیان کرامت خاصی قائل است و حضور این شخصیت‌ها را برای پیشرفت نظام اسلامی مهم دانسته و دست همکاری خود را به سمت دانشگاه‌ها باز کرده است که این نگاه متقابل عاطفی، علمی و معرفتی در دانشگاه نیز وجود دارد.

انتهای پیام/135


کد مطلب: 44568

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/44568/حوزه-دست-همکاری-سمت-دانشگاه-دراز-کرده-اندیشه-های-حوزوی-دانشگاهی-نرم-افزار-اداره-جامعه-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir