کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آيت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد

لزوم تبیین مفاهیم قرآنی در مراسمات ترتیل‌خوانی/جامعه بدون قرآن فقیر است

خبرگزاری فارس , 28 ارديبهشت 1396 ساعت 15:18

قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: تبیین مفاهیم قرآنی توسط کارشناسان مذهبی در مراسمات ترتیل‌خوانی باید مورد توجه قرار گیرد و چرا که تلاوت مقدمه‌ای برای فهم معارف قرآن بوده و شناخت مفاهیم قرآن، مقدمه عمل کردن به آن است.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در دیدار با مسئولان و برگزارکنندگان آیین ترتیل‌خوانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ماه مبارک رمضان که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، از تشکیل نظام اسلامی به عنوان متن اصلی انقلاب اسلامی نام برد و اظهار کرد: فعالیت‌های گسترده فرهنگی در سطح ملی و فراملی حاشیه‌های انقلاب اسلامی است که امروز به صورت مطلوبی در نقاط مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره برگزاری مراسم های مذهبی و فرهنگی در امکان مقدس اضافه کرد: این فعالیت‌ها بستر ترویج آموزه‌های دینی در اماکن مقدس را فراهم آورده است به همین علت باید مردم را به سمت مکان‌های مقدس و امامزادگان سوق دهیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه آستان مقدس حضرت معصومه(س) در طول ایام سال برنامه‌های فرهنگی مطلوبی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: همانطور که از شهر قم به عنوان مرکز ترویج آموزه‌های دینی انتظار داشتیم، آیین ترتیل‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان از قم آغاز به اکنون به سراسر دنیا ترویج یافته است.

وی با بیان اینکه مردم باید در ماه مبارک رمضان به صورت ویژه‌تری با آموزه‌های قرآنی آشنا شوند، عنوان کرد: بدگویان تشیع، شیعیان را به دور بودن از قرآن کریم متهم کرده‌اند اما برگزاری نشست‌ها و مراسم های قرآنی پاسخ مطلوبی به آنهاست؛ اکنون با محوریت مردم حرکت‌های قرآنی گسترده‌ای در کشور دنبال می‌شود که ادعای دشمنان را بی‌اثر کرده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی از برگزاری مراسم های قرآنی حرم حضرت معصومه(س) ویژه اقشار مختلف به ویژه بانوان و کودکان یاد کرد و ادامه داد: تبیین مفاهیم قرآنی توسط کارشناسان مذهبی در مراسمات ترتیل‌خوانی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که تلاوت مقدمه‌ای برای فهم معارف قرآن بوده و شناخت مفاهیم قرآن، مقدمه عمل کردن به آن است.

وی خاطرنشان کرد: اگر توجهی به مفاهیم قرآن و عمل کردن به آن نداشته باشیم و فقط به قرائت تکیه کنیم تأثیر کمی را شاهد خواهیم بود.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) اظهار کرد: ملتی که قرآن داشته باشد فقیر نیست اما ملتی که قرآن ندارد هر چند ثروت زیادی را در اختیار گرفته اما فقیر است به همین علت می‌توانیم بگوییم که قرآن بالاترین دارایی انسان است؛ امیدواریم برنامه‌های قرآنی در این مرحله توقف نداشته باشد و با گذشت زمان شاهد پویایی و ابتکار عمل برگزار کنندگان در این عرصه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزه‌های قرآنی در هدایت جامعه بشری بسیار تاثیرگذار است، عنوان کرد:‌ برای اینکه جوامع مختلف از مشکلات کنونی رهایی یابند باید به آموزه‌های قرآن کریم متوسل شوند؛ این کتاب الهی به زمان و مکان خاصی محدوده نمی‌شود چرا که متعلق به جهانیان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی به برخی از ویژگی‌های قرآن کریم اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم آموزه‌های این کتاب الهی را در سطح جهان به شیوه مطلوبی معرفی کنیم زمینه ظهور امام زمان(عج) را نیز فراهم کرده‌ایم چرا که آموزه‌های قرآنی برگرفته از عدالت است و برقراری عدالت یکی از خواسته‌های مورد نظر حضرت ولی عصر(عج) است.

وی یادآور شد: قرآن انسان را به سمت تقوا و درست‌کاری هدایت می‌کند به همین علت اگر آموزه‌های این کتاب دینی در سطح دنیا اجرایی شود می‌تواند بشریت را به سمت تقوا و درست‌کاری سوق دهیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 48348

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/48348/لزوم-تبیین-مفاهیم-قرآنی-مراسمات-ترتیل-خوانی-جامعه-بدون-قرآن-فقیر

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir