کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درختکاری و رفع معضل فقر فضای سبز در قم/جذب مشارکت عمومی در توسعه‌ عرصه‌های سبز

خبرگزاری فارس , 28 اسفند 1395 ساعت 9:00

قم نیوز: شهر قم در مرکز ایران اسلامی و در مجاورت کویر مرکزی ایرانی یکی از نقاطی است که به سبب کم‌توجهی‌ها و اقلیم نامناسب در حال حاضر از فقر فضای سبز رنج برده و این معضل اگر برطرف نشود در آینده این شهر به یکی از کانون‌های گرد و غبار کشور تبدیل خواهد شد.


به گزارش قم نیوز، استان قم در مرکز کشور و در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. کمبود آب و اقلیم نامساعد در این استان بستری را فراهم کرده تا خاک کویر این خطه را گرفته و این منطقه افزون بر محرومیت‌های گسترده‌ای که دارد از نعمت سبزی و عرصه‌های سبز نیز محروم باشد.

سبزی و فضای سبز یک واقعیت انکارناپذیر در تلطیف روحیه و شادابی بشر است و نمی‌توان از توسعه این نعمت ارزشمند در شهرهای کشور غافل شد.

با وجود قدمت چندین هزار ساله فضای سبز در ایران اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت فضای سبز شهری کشور امروز در حد مطلوب نبوده که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان به خاطر عدم مدیریت فضای سبز شهری دانست.

برای اینکه با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود، فضای سبز متناسب با محیط در هر شهری فراهم کرد نیاز است که به امر مدیریت فضای سبز واقف بود تا بتوان طی سال‌های متمادی اثرات مطلوب آن را در شهر مشاهده کرد.

کارکردهای زیست محیطی مهم‌ترین اثرات فضای سبز در شهرها است که شهرها را به عنوان محیط زیست جامعه انسانی معنی دار کرده و با مقابله با اثرات سوء گسترش صنعت و کاربری نادرست تکنولوژی از یک سو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر، سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می‌شوند.

با وجود اینکه اقلیم و کمبود آب دستاویزی است تا برخی از وظیفه توسعه این نعمت در شهرهای کویری و بداقلیم همچون قم  شانه خالی کنند اما گذشته شهر نشان می‌دهد که در همین شرایط خداوند متعال گونه‌های متفاوت گیاهی را خلق کرده است تا همه به طور یکسان از نعمات مختلف بهره‌مند باشند.

اهمیت این نعمت مهم و ارزشمند زمانی افزون می‌شود که شهرها مملو از آلودگی و کمبود اکسیژن شده و تنها این درختان و فضای سبز است که می‌تواند این آلودگی‌ها را به طور طبیعی تصفیه کرده و شادابی و نشاط را به محیط زیست برگرداند.

در کشور ما و در کلان‌شهرهایی همچون تهران زمانی به این مهم دست یافته و واقف شده‌اند که سالیانه هزاران نفر در اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

کلان‌شهر قم نیز که طی‌ سال‌های اخیر شاهد توسعه چشم‌گیری بوده است امروز از فقر فضای سبز رنج می‌برد؛ مساله‌ای که در چند سال اخیر با بروز معضل گرد و غبار و آلودگی هوا نمود و جلوه بیشتری پیدا کرده است.

سرانه متعارف فضای سبز شهری در کشور ما با وجود اینکه فاصله زیادی از سرانه استاندارد واحد محیط زیست سازمان ملل متحد دارد قریب به 12 مترمربع است در حالی که این آمار در شهر قم حتی به چهار مترمربع نیز نمی‌رسد.

قم همانطور که از فقر فضای سبز شهری و جنگلی رنج می‌برد در حوزه فضاهای تفریحی و گردشگری نیز دچار کمبود است که یکی از بسترهای توسعه گردشگری ایجاد فضای سبز و فضاهای تفریحی است.

طی دو سال اخیر مدیران شهر قم با درک صحیح از وضعیت موجود شهر و بررسی کارشناسانه بر روی اقلیم، آب و هوا و منابع شهری، در مسیر اصلاح وضعیت کشت گونه‌های گیاهی و توسعه فضای سبز شهری گام برداشتند.

بحث مورد اهمیت در این مسیر این است که قطعا مدیران به تنهایی نمی‌توانند گام دقیق و سریعی در راستای توسعه فضای سبز و ایجاد فضایی مناسب در شهر بردارند مگر اینکه از ظرفیت عمومی استفاده کرده و فرهنگ حفاظت از محیط زیست را در شهر گسترش دهند.

در همین راستا شهرداری قم در مناسبت‌های مختلف علاوه بر استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی اقدام به جذب مشارکت‌های عمومی با گسترش فرهنگ درختکاری می‌کند.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در آخرین اقدام در هفته درختکاری اقدام به توزیع بیش از 70 هزار اصله نهال رایگان در بین مردم کرد که همراه با آن بروشوری برای آموزش امور مرتبط با باغبانی ساده ارائه شده است.

همچنین طبق برنامه‌ای که سال گذشته از سوی شهردار قم اعلام شد، سالانه سه مترمربع به سرانه فضای سبز شهری قم اضافه می‌شود و در نخستین گام سال گذشته مدیریت شهری بالغ بر 300 هکتار درختکاری در شهر قم انجام داد.

طبق گفته شهردار قم طی پنج ساله شهرداری به طور ویژه در زمینه درختکاری و توسعه فضای سبز کار خواهد کرد تا بتواند ضمن رفع کمبودهای این شهر در حوزه فضای سبز، گامی در راستای بهبود فضاهای شهری در این شهر بردارد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم با تاکید بر ضرورت مشارکت عمومی برای حفظ محیط زیست اظهار کرد: باید به فرزندان خود حفاظت از محیط زیست را آموزش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد بیابان‌ها به دلیل استفاده زیاد از منابع آبی و زمین‌ها است ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی زیست محیطی استان قم تصریح کرد: تالاب های این استان در حال خشک شدن هستند و در صورت عدم توجه به منابع و این تالاب ها به ریزگرد تبدیل می شوند.

شهردار قم کاشت درخت، ایجاد فضای سبز و محیط مطلوب و استفاده مناسب از آب را چاره کار رفع این مشکل عنوان کرد و افزود:در این زمینه فرهنگ‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است و روحانیت باید بحث حفظ محیط زیست را در دستور کار خودشان قرار دهند.

وی با اشاره به برنامه شهرداری برای افزایش سالیانه سه مترمربع سرانه فضای سبز قم خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر این برنامه در شهر قم محقق شده  و امیدواریم در سال‌های آینده نیز بتوانیم این کار را به درستی انجام دهیم.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه باید برای حفظ بوستان های شهری تلاش کنیم گفت: روزی سراسر شهر قم را باغات فراگرفته بود، اما متاسفانه اکنون شاهد از بین رفتن این باغ ها هستیم.

وی با تاکید بر اختصاص بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان برای بحث های زیست محیطی در شهر قم در سال آینده افزود: همزمان با هفته درختکاری نیز بیش از 70 هزار اصله نهال در بین‌ شهروندان توزیع شد و سعی داریم مشارکت مردم را در این کار جذب کنیم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم نیز در این خصوص با اشاره به اجرای طرح نهضت درختکاری در شهر قم تصریح کرد: ایجاد کمربند سبز و فضای سبز جنگلی در شهر در اولویت کاری شهرداری قرار گرفته است.

سیدامیر سامع با تاکید بر اینکه در برنامه راهبردی شهر قم بحث توسعه فضای سبز شهری و حفظ باغات در قم در اولویت قرار دارد بیان کرد: تفاهم نامه‌ای با دستگاه های استان برای فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای تامین آب فضای سبز شهر قم امضا شده است.

وی با اشاره به برنامه استفاده از پساب تصفیه شده در فضای سبز گفت: با تامین امکاناتی چون روشنایی و مبلمان شهری، فضای لازم برای حضور خانواده ها در بوستان ها فراهم شده است.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با بیان اینکه شهرداری در سال ۹۵، حدود ۷۲ میلیارد تومان برای بخش فضای سبز در نظر گرفته بود خاطرنشان کرد: در سال آینده بودجه بخش فضای سبز شهرداری قم به ۱۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به طور کلی شهر قم در معرض خطر بزرگی است که اگر امروز برای جلوگیری از بحران فکری نشود در آینده دیگر زمانی برای جبران نخواهد بود. امروز شهرهایی همچون اهواز، تهران، اصفهان و بسیاری از کلان‌شهرهای کشور از مشکلاتی چون گرد و غبار و آلودگی هوا رنج می‌برند که بخش عمده این معضل به دلیل بی‌توجهی به توسعه فضای سبز و استفاده از پوشش گیاهی مناسب در محدوده شهرها است.

با این وجود امیدواریم اقدامی که با عزم و حرکت مدیران شهری فراهم شده در بین دیگر مسوولان متولی نیز گسترش یافته و شاهد شهری سبز، پاک و آباد در آینده باشیم.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 46764

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46764/درختکاری-رفع-معضل-فقر-فضای-سبز-قم-جذب-مشارکت-عمومی-توسعه-عرصه-های

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir