کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقدی بر سخنان اخیر وزیر ارشاد

فضای مجازی؛ ابزاری فرصت ساز و تهدید آفرین

خبرگزاری فارس , 24 اسفند 1395 ساعت 10:30

قم نیوز: فضای مجازی به معنای عام کلمه و به طور خاص شبکه‌های اجتماعی که امروزه به یک پدیده بسیار فراگیر و اثرگذار تبدیل شده‌اند، ابزارهایی هستند که بسته به نوع استفاده از آن‌ها می‌توانند فرصت ساز باشند یا تهدید آفرین.


 به گزارش قم نیوز، سخنان چند روز پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال که برخی رسانه‌های همسو با دولت، از آن با عنوان "دفاع تمام قد وزیرارشاد از فضای مجازی" یاد کردند، دارای نکات و در عین حال ابهامات ظریفی است که باید لزوماً به آن توجه کرد و البته در این میان انتقاداتی جدی به جناب وزیر وارد است که در ادامه به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

آقای وزیر با تاکید بر این نکته که فضای مجازی حوزه باورهاست نه بایدها، گفته است: "ما باید بپذیریم که شبکه‌های اجتماعی در ایران فرصت هستند و نه تهدید".

صالحی امیری همچنین با اشاره به اینکه ضمن به رسمیت شناختن شبکه‌های اجتماعی باید از این محیط صیانت کرد، افزوده است: "نمی‌توانیم در مقابل موج تقاضای فرهنگی جامعه سد ایجاد کنیم".

سخنان وی البته دارای دو محور کلیدی است؛ نخست آن که نمی‌توان صرفاً در مواجهه با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از قوه قاهره و بُعد سلبی استفاده کرد که البته حرف درستی است همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند در این باره باید فعالانه به سمت تولید محتوا و ایجاد و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی سالم و امن و پاک در مجرای داخلی حرکت کرد.

البته در همین بخش این انتقاد شاید به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های دولتیِ متولی امور فرهنگی وارد باشد که به راستی در سال‌های اخیر به جز برگزاری چند همایش و سمینار و نیز نمایشگاه‌هایی تا چه میزان در مسیر تولید محتوای مناسب با فضای مجازی بر اساس چارچوب‌های دینی و اخلاقی و متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی اهتمام ورزیده شده و اگر در این راستا آن هم با عنایت به حجم عظیم تقاضای فرهنگی کارهایی شده چرا در بیان آن‌ها و معرفی به جامعه، با ضعف عملکرد و کم کاری‌ها روبه‌رو هستیم؟!

نکته دومی که می‌توان از سخنان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استنباط شد، این است که ایشان به صراحت بیان داشته که شبکه‌های اجتماعی در ایران یک فرصت است و نه تهدید.

در این باره آنچه قابل توجه است اینکه اساساً فضای مجازی به معنای عام کلمه و به طور خاص شبکه‌های اجتماعی که امروزه به یک پدیده بسیار فراگیر و اثرگذار تبدیل شده‌اند، ابزارهایی هستند که بسته به نوع استفاده از آن‌ها می‌توانند فرصت ساز باشند یا تهدید آفرین.

در واقع نقدی که بر سخنان جناب وزیر وارد است اینکه به عنوان مسئول و متولی رسمی فرهنگ کشور چرا به یکباره می‌گوید شبکه‌های اجتماعی فقط فرصت هستند و نه تهدید.

به دیگر سخن، این نوع گفتمان می‌تواند در نگاه کلان خود آسیب‌هایی به همراه داشته باشد و مهم‌ترینش اینکه ناخواسته مسؤولان و تصمیم‌گیران کشور نسبت به آفت‌ها و تهدیدات فضای مجازی و به طور ویژه شبکه‌های اجتماعی دچار نوعی غفلت شوند، غفلتی که می‌تواند خسارت‌های زیادی به کشور و جامعه اسلامی ما تحمیل کند.

به هر صورت نباید از یاد ببریم که در ماه‌های اخیر بزرگانی از جمله مراجع معظم تقلید هشدارهای بسیار دلسوزانه‌ای نسبت به همین شبکه‌های اجتماعی بیان کرده‌اند که یکی از واضح‌ترین آن‌ها تعبیر صریح آیت الله مکارم شیرازی است که از عبارت لجنزار برای توصیف برخی شبکه‌های اجتماعی و به خصوص کارکرد آن‌ها استفاده کردند.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 46719

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46719/فضای-مجازی-ابزاری-فرصت-ساز-تهدید-آفرین

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir