کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیركل اوقاف و امور خیریه قم خبر داد:

سابقه برخی موقوفات قم بیش از یكهزار سال

خبرگزاری ايرنا , 26 دی 1390 ساعت 16:29

قم نیوز: مدیر كل اوقاف و امورخیریه استان قم گفت: سابقه برخی موقوفات استان قم به بیش از یكهزار سال قبل برمی گردد.


به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام شوذب شیری روز دوشنبه، احمد بن اسحاق اشعری، زكریا بن آدم و آدم بن اسحاق را از جمله متولیان موقوفات قم در زمان ائمه معصوم(ع) از جمله امام هادی و امام عسكری (ع) ذكر كرد.

وی با بیان اینكه اداره اوقاف استان قم متولی بیش از یكهزار موقوفه و ۱۴ هزار رقبه است، درآمد این سازمان از این موقوفات را حدود ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در شش ماه اول امسال ذكر و پیش بینی كرد تا پایان امسال این رقم به ۳۰ میلیارد ریال برسد.

شیری گفت: امسال ۱۵ وقف جدید داشتیم كه ارزش موقوفاتی آن جمعا ۵۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: از این رقم حدود ۱۰ میلیارد ریال مربوط به موقافات جدیدی است كه در اختیار این سازمان قرار گرفته است و بقیه مربوط به سازمان های دیگر از جمله بهزیستی، كمیته امداد و آموزش و پرورش می باشد.

وی با بیان اینكه در قم ۹۵ بقعه وجود دارد افزود: در برخی از این بقعه ها چند امامزاده مدفون هستند كه جمع امامزاده های قم به ۴۴۴ عدد می رسد.

شیری افزود: در سطح استان قم ۱۷۰ امامزاده شجره نامه دار وجود دارد كه نذورات امسال آنان ۵۰ میلیارد ریال بود كه به همراه اعتبارات دولتی در نظر گرفته شده، صرف امورعمرانی، اجرای برنامه های فرهنگی و هزینه های جاری این اماكن مقدس شد.

وی مساجد زیر نظر اداره اوقاف در قم را ۸۴۶ مسجد ذكر كرد و ادامه داد: به مساجد مختلف استان قم از محل اعتبارات سازمان اوقاف و منابع استانی كمك هایی صورت گرفته است.

شیری با بیان اینكه بیشترین نیات واقفان مربوط به نشر احكام الهی و برپایی مجالس اهل بیت(ع) است از برگزاری ۱۲۰۰ مجلس روضه از محل در آمد موقوفات خبر داد.

وی با بیان اینكه از اول تا هفتم بهمن ماه امسال هفته وقف نام گرفته است افزود: برای این هفته برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است كه برگزاری مراسم عزاداری و حركت كاروان های زیارتی در روزهای آخر ماه صفر، برگزاری مسابقات قرآنی و تجلیل از قاریان قرآن از جمله آن است.

شیری غبارروبی و عطر افشانی امامزادگان، برگزاری همایش و تجلیل از خیرین واقف و متولیان امامزاده های استان از دیگر برنامه های هفته وقف ذكر كرد.

انتهای پیام/۱۱۰


کد مطلب: 3706

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/3706/سابقه-برخی-موقوفات-قم-بیش-یكهزار-سال

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir