کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نرم افزار نهج البلاغه همراه نور توليد مي شود

خبرگزاری حوزه , 30 تير 1394 ساعت 22:50

قم نیوز: مدير پروژه هاي تلفن همراه مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي گفت: طي سال هاي اخير توانسته ايم پروژه هاي متعددي متناسب با برنامه هاي تلفن همراه در زمينه علوم اسلامي و انساني به جامعه علمي کشور ارائه دهيم.


به گزارش قم نیوز، مدير پروژه هاي تلفن همراه مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي با اعلام اين مطلب افزود: در بخش جاوا، مرکز نور علاوه بر توليد نرم‌افزارهايي مانند قرآن کريم، يک خط توليد کتابخانه راه‌اندازي نمود که توسط آن، بيش از ۱۳۰۰ محتواي ديجيتال در قالب کتابخانه به کاربران ارائه کرد.

وي گفت: در سيستم‌ عامل سيمبين، نرم‌افزارهاي سعدي و حافظ را توليد کرديم و در خصوص سيستم‌ عامل آي. او. اس (iOS)، قرآن همراه، تنها محصول مرکز مي‌باشد که به‌ تازگي منتشر شده است و با توجه به امکانات فوق‌العاده و عرضه رايگان آن، اميد است مورد استقبال کاربران قرار گيرد.

حسن عبادي افزود: در سيستم‌ عامل اندرويد، به عنوان فراگير‌ترين سيستم‌عامل موجود تلفن همراه موفق به ارائه موفق محصول راهبردي کتابخوان همراه نور شده ايم.

وي گفت: کتابخوان همراه نور، به عنوان دريچه دسترسي به گنجينه عظيم محتواي مرکز در دستگاه‌هاي قابل حمل مي‌باشد. اين کتابخوان، بخشي از شبکه عظيم، هوشمند و يکپارچه عرضه محتواي کتاب در بسترهاي مختلف است و در واقع، مرکز در رويکردي جديد با توجه به نياز کاربران براي دسترسي به منبعي خاص، سيستم يکپارچه عرضه محتواي کتاب در بسترهاي مختلف را طراحي نموده و در حال پياده‌سازي آن مي‌باشد.

عبادي گفت: هدف از اين طرح، ارائه اطلاعات کتب‌ موجود در مرکز نور به کاربران است؛ به طوري که ارائه محتوا، مستقل از بستر سخت‌افزاري و پلت فرم مي‌باشد.

وي افزود: طبق اين طرح، نرم‌افزارهاي کتابخوان تهيه‌شده در بسترهاي موبايل و دسکتاپ، در هماهنگي کامل با بستر وب در اختيار کاربر قرار داده مي‌شود و کاربر با تهيه هر يک از کتاب‌ها و با استفاده از نرم‌افزار کتابخوان، مي‌تواند از کتب مورد نظر در تمام بسترها استفاده نمايد.

مدير پروژه هاي تلفن همراه مرکز نور گفت: استفاده کاربر از محتوا، منوط به عضويت او در سامانه است و علاوه بر اين، امکان تعيين سطح دسترسي به کتاب‌ها براي استفاده کاربران وجود دارد.

وي افزود: منظور از«بسترهاي مختلف»، بسترهاي وب، دسکتاپ و موبايل مي‌باشد و منظور از «عرضه يکپارچه»، ارائه فايل کتاب با ساختار ثابت در تمام بسترها است.

عبادي گفت: کاربر در اين سيستم کتابي را خريداري مي‌کند و با دانلود آن بر روي کتابخوان همراه و يا کتابخوان دسکتاپي، از آن استفاده مي‌کند. نرم‌افزار همراه، به عنوان عضو پيشتاز اين سيستم، هم‌اکنون منتشر شده و با ياري خداوند، نسخه دسکتاپي آن نيز به‌ زودي ارائه خواهد شد.

وي به قابليت هاي فني و پژوهشي اين نرم افزار اشاره کرد و افزود: بهترين قابليت اين نرم‌افزار، جامعيت منابع آن است؛ چنان‌که مرکز با گنجينه‌اي شامل ۱۰۴۰۰ عنوان کتاب در حدود ۲۰هزار جلد در زمينه علوم اسلامي و انساني، يکي از مراکز پيشرو در اين زمينه است و نياز هر کاربري را برطرف مي‌نمايد.

مدير پروژه هاي تلفن همراه مرکز نور افزود: هماهنگي اين نرم‌افزار با بسترهاي دسکتاپ که در آينده ارائه خواهد شد، باعث مي‌شود تا کاربر، هم در رايانه شخصي و هم در دستگاه‌هاي قابل حمل خود، به محتواي يک کتاب دسترسي داشته باشد.

وي گفت: برخي از قابليت‌هاي اين نرم‌افزار، عبارت‌اند از: فروشگاه يکپارچه با برنامه به همراه امکاناتي چون: ارائه فهرست‌هايي از کتب تحت عناوين تازه‌ها، بيشترين دانلودهاي رايگان، فهرست موضوعي، فهرست نويسندگان، فهرست مجموعه‌ها که شامل کتب يک مجموعه يا انتشارات خاص مي‌باشد و در نهايت، صفحه اطلاعات تفصيلي کتاب و ارائه اطلاعات تکميلي مرتبط با کتاب از قبيل کتاب‌هاي ديگر نويسنده، و کتاب‌هايي که ديگران دريافت کرده‌اند.

عبادي افزود: از ديگر امکانات اين برنامه، مي‌توان به قابليت ثبت و نگهداري حق مالکيت کتاب در پرونده شخصي کاربر با توجه با اتصال اين نرم‌افزار به سيستم يکپارچه کاربران نور (inoor)، امکان خريد دسته کتاب با تشکيل سبد خريد و پرداخت يکباره مبلغ کتب، مشاهده آخرين کتب مطالعه‌ شده به عنوان يک ويجت در صفحه اصلي گوشي، امکان افزودن يک کتاب به دسته مورد علاقه و جست‌وجوي بسيار قوي نرم‌افزار با استفاده از فناوري روز و... اشاره کرد.

وي در بخش ديگري از گفت و گوي خود به معرفي خدمات پشتيباني اين نرم افزاراندرويدي پرداخت و گفت: بخش امور کاربران مرکز، به عنوان نقطه اتصال مرکز و کاربران، انواع سؤال‌ها و پشتيباني‌ها را از همه محصولات مرکز از جمله کتابخوان، ارائه مي‌دهد، علاوه بر اين، امکان ارسال نظر، پيشنهاد و يا گزارش ارسال اشکال، به صورت مستقيم در نرم‌افزار ديده شده است که کاربر برنامه به‌راحتي مي‌تواند نظرات ارزشمند خود را در اختيار گروه کتابخوان نور قرار دهد.

عبادي به فعاليت‌ها و اهداف آينده مرکز نور در اين حوزه اشاره کرد و افزود: مرکز قصد دارد که نرم‌افزار کتابخوان را از نظر منابع و کتب و نيز ويژگي‌هاي فني مانند افزودن لغت‌نامه و يا امکان مشاهده ترجمه و يا شرح يک متن به‌صورت هم‌زمان توسعه دهد و در مورد ساير نرم‌افزارها بايد عرض کنم که «نرم‌افزار نهج البلاغه همراه» و همچنين «نرم‌افزار دستور همراه با همکاري مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضائيه»، در دست توليد مي‌باشد.

انتهای پیام/۱۳۲


کد مطلب: 31545

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/31545/نرم-افزار-نهج-البلاغه-همراه-نور-توليد-مي-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir